Vad krävs egentligen för att f-bolaget ska ersätta? *sucka*

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen förra året men den har inte gett henne problem.

Nu när hon ridits in så är det däremot en annan femma. Dock så har hon inte speciellt stora besvär av den - än. Men 'skillnaden' kom ju bara av inridningen.

Inte gallig, är ohalt på böjprov, ohalt vid longering men har svårt att ställa/forma sig under ryttare i vänstervarv, hon välter runt, försöker ha kroppen rakt, spjärnar emot och driver utåt i volten (högerbogen flyter iväg) och får inte med sig HB. I högervarv inga problem alls. Det är STOR skillnad mellan varven.

Lägger man en bedövning i kotleden är det som natt och dag, hästen blir tre snäpp piggare, och har inte minsta problem med ovan beskrivna, och är lika fin i båda varven. Veterinären var VÄLDIGT förvånad över hur extremt stor skillnaden blev efter bedövning.

Så OP är rekommenderad (och inbokad), men som rutin så tar de alltid förhandsbesked från försäkringsbolaget innan kostsammare saker.

Och försäkringsbolaget vill INTE betala, de anser att hon inte har tillräckligt stora problem. Frågan är hänvisad till deras veterinär nu, så vi får väl se vad han säger. Men från skaderegleraren är det tvärnej.

Hästen är försäkrad som nyfödd, har stått i samma försäkring hela livet (är tre år i år), har skydd mot dolda fel etc. Dvs försäkrad upp över öronen. (Däremot lågt livförsäkrad)

Och jag fattar i ärlighetens namn inte hur de tänker? Vi har en treåring under inridning (riden i alla gångarter rakt fram i skogen, dags att börja med böjda spår lite fint nu. Inte löshoppad), dvs som bara gått i väldigt lugnt och försiktigt arbete, som än så länge förvisso klarar böjprov etc (enligt min vet så beror det antagligen på att biten inte stör sålänge hon kan ha benet 'rakt upp och ner'), men som helt klart och utan tvekan är rejält besvärad av höger bakkota när hon går i vänstervarv och ska forma sig åt vänster, dvs har HB som ytterben på böjt spår. Bedövning släcker helt och ingenting alls av problemet kvarstår.

Men de vill inte betala? Jag var ju beredd på trassel eftersom hon är ren på böjprov, men trodde ju att iom att bedövning ger sådan EXTREMT stor skillnad (det är som natt och dag) så stod det ju utan tvivel att hon är rejält störd av den, och var mest glad att vi upptäckt det såpass tidigt så vi kunde (förhoppningsvis) undvika att den ställde till någon mer permanent skada i leden.

Men tja, om inte deras veterinär gör en annan bedömning och ger klartecken för OP, så är jag då i den delikata sitsen att 'varsågod och rid vidare och vänta tills hon får rejäla problem, då får du din operation', och så bara hoppas det inte gett permanenta skador vid det laget. Jättekul, verkligen..

/Alexandra - trött, ledsen och uppgiven och som desperat hoppas att bolagets veterinär gör en annan bedömning.

Sv: Vad krävs egentligen för att f-bolaget ska ersätta? *sucka*

Tja, vad säger man? :smirk:

Det borde ju ligga i deras intresse att ha så friska hästar som möjligt försäkrade, så varför inte reda upp detta nu innan det gått så långt att de kanske får ersätta andra skador? Det kan ju, om de (ja, nu ser jag det från försäkringsbolaget håll...) har otur få en häst med många problem framöver, och vad kan inte det komma att kosta?

Tråkigt för dig att inte ha en fräsch unghäst från början...:(

fy farao va trist.. ja försäkringsbolag är ju ju som de är..:(
i bland är de bra men väldigt ofta kan det ändå bli en dyr historia..

att bekosta op. själv kan vara en ide´kanske? just för att utesluta andra problem som kan uppkomma pga benbiten..

hoppas att f.bolaget betalar till slut..:smirk: men chansen är kanske ganska liten.. Rid som satan och gör hästen jätte halt, åk till kliniken på nytt och visa att hästen markerar på böjprov:bump: :bump: :bump: - så kan du säga vad var det jag sa! nä.. skämt..

Lycka till

Jag har inte råd att betala operationen själv, och om jag så tog ett banklån på 15 000 kr så är ju det lilla problemet vad som händer om det blir komplikationer. Generellt så svär sig ju bolagen fri från komplikationer till allt som de inte ersatte från början. Och om jag då lånar pengar till OP (vilket jag inte ens kan just nu, jag bytte jobb 1/2 och har en provanställning till 1/8, får iofs veta i slutet av maj om den blir förlängd, men det nöjer sig kanske inte banken med), så sitter jag ju ändå där om det blir komplikationer till operationen och bolaget inte betalar komplikationer heller.

Så, just nu känns läget ganska mörkt, men som sagt, det är deras veterinär som har veto och han har inte svarat än, men sådär jätteljust känns det inte.

Vi hade en häst som var försäkrad hos bolaget på A sedan dag 1. Det visade sig att denna häst hade en lös benbit som visade sig rätt "tidigt" och jag ringde och frågade om bolaget betalade. Det kunde de inte svara på, det var olika från fall till fall. Vi betalade då operationen själva, men skickade in alla papper och fick den betald utan några som helst problem. Operationen gjordes på din klinik och jag tror att den gick på 11-12.000 kr (för några år sedan).

Deras veterinär har efter andra påstötningen (när receptionisten på kliniken matade in hela tjooocka journalen i faxen plus faxade om brevet från min vet, och påpekade att de vill ha svar idag eftersom OP är bokad till tisdag) svarat.

Och - han går emot skadereglerarnas bedömning och de ERSÄTTER! :bow:

Jag är lättad bortom ord, och all heder åt deras vet. Han var jättebra när min förra unghäst togs bort. Skadereglerna sa blankt nej till utdömning, min vet ringde upp Agrias veterinär och efter tio minuters samtal gav han per telefon tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. (Och jag fick skicka in livskadeanmälan etc i efterhand).

Så bra! Jag har aldrig haft problem med bolaget ifråga, de har gladeligen betalat även om de i benbitsfallet inte kunde ge klara besked när jag frågade.

Jag har inte direkt haft trassel med dem heller, deras skadereglerare sa nej till att döma ut halvblodstvååringen, men det ordnade sig ju med ett snabbt samtal till deras vet.

När det gällde hanhundens kastraktion blev det däremot samma scenario som ni hade. Jag fick betala de 7000 kronorna först, och sen när det var fastställt att det var en tumör i testikeln så betalade det.

Men som jag beskrev innan så har jag varken råd eller nerver att betala den här operationen själv. Dels har jag inte 15 000 kr, och så var det det där med komplikationer etc som jag def inte skulle ha haft råd med. Jag har ju försäkring just för att jag inte kan 'ta' en stor kostnad på ett bräde (och det är ju därför jag sett till att hon har det mest heltäckande skydd som går att få, och betalar därefter för det.)

Så, föll en enorm sten nu när deras veterinär godkände operationen!

:banana: :banana: :banana:
Jag håller tummarna för er, att det går bra och så.

Det är flera försäkrings bolag som tyvärr tydligt avskriver operation av lösa benbitar.
Ibland blir jag beklämd när jag får för mig att läsa igenom vad försäkringen egentligen täcker. för inte är det mycket när man börjar detalj läsa - främst de "vanliga" sakerna inklusive de lösa benbitarna, är ju reserverade.

mackan skrev:
Det är flera försäkrings bolag som tyvärr tydligt avskriver operation av lösa benbitar.
Ibland blir jag beklämd när jag får för mig att läsa igenom vad försäkringen egentligen täcker. för inte är det mycket när man börjar detalj läsa - främst de "vanliga" sakerna inklusive de lösa benbitarna, är ju reserverade.

bara-undrar om man inte skall bli beklämd då den inte ens täcker egenverkade hovvård eller barfotavård vilket är helt upprörande.

vad skönt för dig, lycka till med hästen nu..:bump:

Vad skönt att de går in och ersätter. Lycka till på tisdag. Hoppas Kele ska få bli frisk och kry sen efter alla besvär:angel: ;)

Jag är glad för din och hästens skull.
Låt oss veta hur det går sedan.
Det här verkar faktiskt lovande ju.

Alexandra_W skrev:
Deras veterinär har efter andra påstötningen (när receptionisten på kliniken matade in hela tjooocka journalen i faxen plus faxade om brevet från min vet, och påpekade att de vill ha svar idag eftersom OP är bokad till tisdag) svarat.

Jädrar i havet, vad skönt!!! :bow: :bow: :bow:

Du skulle inte kunna pm:a mig om vilket bolag det rör sig om? Har en häst som kan tänkas ha lösa benbitar men det är inget som hon ännu lider av och det hade ju varit bra om man inte hade "ditt" bolag om det nu kör ihop sig.

Jag satte kaffet i vrångstrupen först, men sen läste jag hela tråden...Tack o lov att nån tänkte till.
Hoppas det går bra nu. Har du inte fyllt din kvot med bekymmer?

Alexandra_W skrev:

Underbart!!! Håller alla tummar, tår och hovar jag kan frambringa för att allt går vägen nu!
Du ska ha en STOR eloge för att du orkat kämpa så länge för din underbara häst! :bow:

//Alice

Opererades idag på fm. Jag ringde och hörde hur det gått vid halvfem i em, och då var hon pigg och glad och mådde prima. Operationen hade gått helt enligt skolboken, hade gått snabbt och lätt och de plockade ut ett centimeterstort fragment, inga sekundära ledskador.

Om inga komplikationer tillstöter så 2 veckor på box följt av 4 veckor i liten hage(i översättning till verkliga förhållanden a la Kele: Så lugn som möjligt i så litet utrymme som hon accepterar att vara lugn i) samt skrittpromenader för hand.

Sedan börja sättas igång. ÅB om cirka två månader, när hon är lite igångsatt.

Eftersom allt såg så bra ut etc tyckte vet att jag inte ens behövde vänta en extra brunst med att betäcka heller, utan kunde betäcka på nästa brunst (om 3 veckor) om jag ville det.

Så, nu är det bara att hoppas att det inte blir komplikationer, att Kele inte helt slaktar konvalescensen (det jag är mest oroad över) och så att operationen hjälper då. Som vet sa 'du har verkligen förtjänat lite medvind med den hästen nu', och jag hoppas jag får det =)

Den som frågade om bolag, har Agria, men deras ersättningsregler är på pappret exakt likadana som andra bolag. Nu löste det sig ju tillslut och de ersatte som de ska, även om det krävdes ett långt, ganska skarpt brev från min vet (pratade med henne idag om vad hon egentligen skrev, och hon hade inte direkt skrätt orden *s*)

Men alla bolag har samma linje ang benbitar om du läser villkor, de ersätts om de ger problem och under förutsättning att hästen var förskrad när de uppstod. Dvs du kan åka på problem om du bytt försäkringsbolag någon gång på hästen (sen kan de vara 'snälla' och betala ändå, det gjorde valackens bolag, trots att han inte försäkrades in i det förrän han var fyra)

Agria har för övrigt aldrig trasslat med ersättning för K förr, och de har betalat ut 3 - 4 ggr livvärdet för henne i vetvård (deras typ sämsta affär nånsin den hästen..) och dessutom mer än en gång ersatt sådant som de inte behöver. En gång räknade de fel på ersättningen, men ett telefonsamtal redde upp det.

Så, oroa dig inte för vilket boag du har, det du ev kan behöva bekymra dig om är försäkringsform och om du bytt bolag. Men ingen ide måla fan på väggen förrän det krånglar, om det nu gör det.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 448
Senast: Nethril
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 406
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka