vad kostar kraft?

fiaskurken

Trådstartare
Får hem en häst som stått på kraft groov, hade tänkt vänja av lite långsamt till korn. Är det någon som vet vad det kostar (typ på Odal) och vilken den minsta vikten är man kan köpa?

Hur lång tid skulle ni ge kraft innan ni helt gick över till annan foderstat?

Tacksam för svar! :bump:
 
Sv: vad kostar kraft?

Jag har för mig att det kostar ca 5 kr/kg och man köper det i 30 kg säckar så det blir ca 150 kr för en säck

//Jenni
 
Sv: vad kostar kraft?

Här kostar en sån där liten mineral burk på 8 kg 200 kr :eek:
 
Sv: vad kostar kraft?

Jag betalade 176 kr för 30 kg häromdagen på Granngården.
 
Sv: vad kostar kraft?

Glömde svara på din andra fråga.
Jag tycker att det är bra att låta foderbytet ta tid, hästen har redan fått ett nytt hem och nya hästvänner för att inte tala om ägare. Köp en 30 kg säck och låt det ta lite tid med foderbytet. Tänk också på att krafft groov innehåller ganska mkt protein som du troligen måste ersätta på annat sätt om du går över till korn.

Och varför gå över till korn? Det finns antagligen en anledning att hästen går på groov, hör med förra ägaren om varför.
 
Sv: vad kostar kraft?

Jag vill gå över till korn därför att jag har bra erfarenheter av det, tidigare hästar av samma typ har stått på det och det har alltid funkat bra. Han står just nu i ett gigantiskt travstall där alla får kraft, så det finns kanske ingen anledning så när han ska användas som ridhäst. Nuvarande stallchef tyckte jag skulle byta till korn och lite havre.

Dessutom kan jag köpa 66 kg korn för 100 kr... och det är ju ingen nackdel :smirk:

Ska jag börja med att ge bara kraft? och sedan smyga in korn vartefter? Eller korn direkt blandat med kraft? Vill bara höra vad ni säger och vad ni tycker är bäst...Förlåt att jag är krånglig :p Hur mycket krafft skulle ni ge till en treåring som kommer ridas lätt och "behandlas" som en vanlig unghäst? Är inte säker på vad han står på nu, men han har ju gått på banan fram till nu, så det stämmer ju inte riktigt iallafall...

Tack för ditt svar! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 534
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp