Vad kostar helinackordering?

Duvan

Trådstartare
Med risk för att få moderatorn på mig ställer jag ändå frågan, helt enkelt för att jag behöver ha svar.

Så här ligger läget: Jag har lånat ut ett sto på foder och hon är dräktig. Nu har det kommit anklagelser om att stoet vanvårdas och därför finns det risk att jag måste häva kontraktet. Naturligtvis ska jag inspektera själv för att se om det finns fog för anklagelserna.

Då kommer vi till kruxet: Jag kan ju inte lämna stoet i hennes vård om hon vanvårdas, men jag gissar att hon äger fölet juridiskt då hon bekostat betäckning etc. Om jag tar hem stoet och fodervärden inte vill bli av med fölet måste det ju bli en helinackordering hos mig som är alternativet. Dvs hon betalar marknadaspris för helinackordering av dräktigt sto och senare sto och föl.

Så, vad kostar det? Full skötsel, mat och strö. Inkl. övervakning vid fölning och pyssel med fölungen så att den är hanterbar vid avvänjning. Exkl. veterinärvård, hovslagare och annat av sporadisk natur som kan tillkomma.

Mvh,
Duvan

Sv: Vad kostar helinackordering?

Hos mig kostar en helinackordering 50:-/dygn + moms. För sto m föl 60:-/dygn + moms.

Har inte hittills haft nån som ska fölövervakas men i år har jag det, det är förvisso marthas så jag tar nog inget extra för det :p. Men det kan väl annars vara värt typ 500-1000:- i en engångskostnad tycker jag rimligen.

Jobbigt läge... jag hoppas verkligeb att det bara är elaka rykten som går på bygden...
Men om det skulle vara sant - om ni inte har skrivit ett avtal där du överlåter betäckningsrätten till fodervärden, då är fölet ändå ägarens(din i detta fallet), trots att fodervärden stått för alla kostnader.
Detta går enkelt att läsa sig till när man ska sända in fölrapporten.
Hoppas det ordnar sig till det bästa för alla.

Tyvärr tror jag att det är sant eftersom det kommer från stallägaren, som är en person som jag litar på. Naturligtvis kan något ha skett dem emellan, men det är på rekomendation av stallägaren som fodervärden fick låna stoet för betäckning.

Vi har avtal om att hon får använda stoet för avel, men vi har också avtal på att hästen skall skötas.(Naturligtvis) Ett muntligt avtal finns dessutom (med vittnen) om att stoet ska ridas för viss instruktör så länge hon är ridbar - detta har inte gjorts. Just ridbiten har jag inte gnällt om, även om det var hela grunden till att jag öht lånade ut henne på foder, men det kommer att läggas på om hon har misskött stoet.

Enligt stallägaren har vet. och hälsovårdsnämd haft synpunkter på skötseln, men det måste ju kollas upp med vederbörande.

Athena: Det verkar väldigt billigt. Bara hö, mineraler, kraftfoder och strö kostar 36:- per dygn för denna häst. Och då har jag inte räknat med vad det kostar i bensin för att få hem det, utan bara vad jag betalar till bonden och Granngården. 1500:-/mån låter som om man själv odlar foder - och det gör inte jag. Jag har räknat bort momsen eftersom jag inte är momspliktig heller.

Mvh,
Duvan

Jag köper allt foder. Har ett bra hösilage och räknar med att de äter för ungefär 20:- per dygn, + moms (den behöver du ju aldrig räkna, jag drar ju den från min foderkostnad, du får ist inkludera den i hyran). I den kostnad ligger även hemtransport.

Ok- det betyder att du tar 30:- per dag + foder och transport då om jag har räknat rätt. Då skulle det för denna häst och mina foderkostnader bli totalt 64:-/dag inklusive allt, och så en 10:a till per dag när fölet har kommit.

Mvh,
Duvan

Jag vet inte riktigt vad som är rimligt i pris per dag men det som sagts tidigare låter rimligt.
Det billigaste som går att få tag på i närheten av mig är 2500kr/mån om man vill ha helinack men vissa ställen tar dryga tusenlappen mer .

Det är väldigt skiftande men på de flesta stuterier kostar det oftast mellan 70-90 kr per dag utan föl och 90-110 kr per dag med föl. Fölbevakning är ca 1500 kr extra. Hantering av föl är väldigt olika från stuteri till stuteri. Priset är också väldigt skiftande var i landet man bor.

Vi tar 70 kr per dag och något mer för sto med föl. Ska fölet hanteras tillkommer det.

Samtliga priser exkl moms.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har jag lagen på min sida här? Jag sålde ett avelssto som var dräktig och skrev i kontraktet att fölet efter avvänjning vid 6 månader...
Svar
10
· Visningar
2 377
Senast: Billy
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama