Vad kostar ett ridhus?

N

nixa 324

Undrar om ni har lust att dela med er av hur mycket era ridhus kostar? Menar inte nu sådana som finns på de stora ridklubbarna, med läktare, kafeteria osv. Utan bara ett vanligt ridhus på gården typ?

Sv: Vad kostar ett ridhus?

Sånt är nog väääldigt dyrt. Men de vore UNDERBART att ha eget :bump:

plus att de kostar i drift också. värme, underlag, ev reparationer mm

Jag har hört att man kan ha s.k. ridtält och att det inte är lika dyrt som ett stort, isolerat ridhus med enorma läktare.
Har dock inte några prisuppgifter eller sånt, men det kanske någon annan har!

Lycka till med letandet :)

M-oaa

ett sånt ridtält hade ridskolan där jag red...i och för sig med läktare och så....kanske finns mindre varianter...undrar vad dom kostar?
enda jobbiga med dom var att det rasade snö från taken vintertid...lät inget vidare tyckte hästarna:)

Sånt är nog väääldigt dyrt. Men de vore UNDERBART att ha eget :bump:

plus att de kostar i drift också. värme, underlag, ev reparationer mm

men värme behöver man väl ändå inte ha om man är ute efter ett enkelt ridhus att ha för sig själv hemma på gården...

sök på nätet. Du kan titta både på ridtält, ridhus och maskinhallar. Inköp av hall är väl största posten sen kommer underlaget som man brukar säga att det är nästan lika stor post som själva hallen. Men som vanligt så kan kostnaden bli annorlunda om man har tillgång till egna maskiner och letar upp bra affärskontakter som har bra grus o liknande.
själva driftkostnaden är väl sen inte mkt mer än el till belysningen samt att pyssla med underlaget, harva och fylla på tex.

Där jag står inhyrd så har ägaren byggt ridhus, det är ett väldigt enkelt som inte är isolerat och sen har vi paddexunderlag, jag har för mig iaf att han prata om att det skulle kosta runt 1 miljon, tänkt då på att det är ett väldigt väldigt enkelt ridhus nu. Sen så går det nog under namnet "maskinhall" med, vet inte om man får bidrag då till det, det kanske nån annan vet.

Kostar minst 1 miljon med ett enkelt ridhus 20x40 oisolerat utan läktare osv....

*kl*

Snor lite i denna tråd då.
Några förslag på "bra" sidor som bygger ridhus? Eller man kanske inte får säga det?!
Vore kul o spåna lite i det och se var man skulle kunna hamna tillslut ,- prismässigt

Kan man bygga paddock och "bara" täcka över den eller
"bygga in" den? Eller måste man ha betongplatta under? Någon som vet?

Jag har fått offert på lite olika ridhus. En enkel plåthall 22x60 monterad och klar med underlag, sarg o lampor 1.5 miljoner.

Nejdå, vad ska du med betongplattan till??

Har en bekant som byggde oisolerat 20x40 för 200 000:- Han är iofs grävmaskinist och fixade därmed underlaget snuskigt billigt. Jag e inte alls avis :angel:

Det beror väl på om man låter nån annan göra det oxå?? eller om man fixar det själv? Eller en släkting som är snickare... Då är det ju materialet som kostar.?

Man måste ju kunna komma undan billigare?

Kan tänka mig att priset på just sådana byggnader som ridhus skenar iväg eftersom man måste ha stora maskiner o den tillhörande arbetskraften för att resa stommen. Inte som ett vanligt hus där ett gäng polare klarar av arbetet.

Lät mycket för lite plåt o plank..Dyrare än ett hus kan jag aldrig tänka mej att det är.....

Jodå... Det är så STORT jämfört med ett hus. Ett vanligt litet ridhus på 20x40 ger 800 kvadratmeter. Ett vanligt hus har kanske en bottenplatta på 80 kvadratmeter, vilket då kan ge ett vanligt 160 kvm två-våningshus. Så storleksskillnaden är tyvärr enorm.

I mina trakter finns en par f.d. växthus som tjänstgör som ridhus. Begagnade växthus med växthusplats kan säkert vara ett prisvärt alternativ det med!

Det är nog inte bara underlaget som han har fixat superbilligt... i normala fall kostar takplåt och takläkt till ett ridhus en 100000-lapp (bara i materialkostander) :D.... sen tillkommer takbjälkar, bärlinor, stolpar, el m.m.

Tja... vi kan titta lite på ett 20x60 oisolerat med trävägg och oisolerat plåttak.

Takplåt, läkt m.m till yttertak minst 100 000

Material till underlag 50 000

Traktor (om man inte har en med rejäl lastare) minst 100 000
eller leja bort jobbet för i storleksordningen minst 500 per timme :eek:

Virke till panel yttervägg (om oisolerad trävägg) minst 100 000

Schaktning (väldigt sällan som man har en plätt på 20x60 som är helt plan) kostar från några tiotusenlappar upp till ett par hundratusenlappar beroende på markförhållanden m.m.

Takbjälkar, till en sådan konstruktion som ett ridhus får man lov att specialbeställa balkar, bäst och förmodligen billigast med tanke på stålpriset nuförtiden, är då limträ... kostar minst 200 000.

Så, om man är elektriker med egen traktor och har en markplätt på minst 20x60 som inte lutar minsta lilla och som är plan som ett dansgolv så kan man teoretiskt sett fixa ridhuset för en halv miljon om man bara betalar för materialet och fixar detta billigt.
Vill man ha en sarg också så kostar den sådär från 50 000.

I realiteten så kostar material m.m. ca 1 miljon och då får man göra så gott som allt jobb själv.

Som sagt var så är ridhus enorma i förhållande till vanliga bostadshus, går åt åtminstone 8000 löpmeter med virke bara till ytterväggens panel på ett 20x60 ridhus, det är ett bygge på 1200 kvadratmeter med takhöjd på sådär en 5 meter eller högre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Anläggning Utöver ladugårdslås med lös nyckel, finns det någon annan typ av handtag som inte har några utstickande delar när det inte används? I...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama