Vad kostar ett lass grus (sådär på ett ungefär)?

bettysmatte

Trådstartare
Jag förstår att man MÅNGA faktorer spelar in, men jag undrar ändå vad ett lass grus brukar kosta ungefär? Gruset ska vara lämpligt till att grusa upp en lerig hästhage. Vad brukar gruset gå på, och vad brukar vara en lämplig sort? Hur mycket går det på ett lass?
Hur mycket kostar frakten? Företaget jag tänkte kontakta finns 23 km ifrån där jag bor.
Bör man ta en skriftlig offert (lite bränd efter mitt parkeringsfiasko tidigare i höst :( ) från företaget innan de levererar?

När vi köpte ett lass 0/32 i somras så betalade vi typ en hundring för gruset. Det är transporten som är dyr, men vi fick transporten gratis då en bekant hade vägarna förbi oss:up:

Jag förstår att man MÅNGA faktorer spelar in, men jag undrar ändå vad ett lass grus brukar kosta ungefär? Gruset ska vara lämpligt till att grusa upp en lerig hästhage. Vad brukar gruset gå på, och vad brukar vara en lämplig sort? Hur mycket går det på ett lass?
Hur mycket kostar frakten? Företaget jag tänkte kontakta finns 23 km ifrån där jag bor.
Bör man ta en skriftlig offert (lite bränd efter mitt parkeringsfiasko tidigare i höst :( ) från företaget innan de levererar?
men...ring ett grustag och fråga?
det går på några få tusenlappar, inte så farligt.

Grus kostar olika mycket beroende på vad man får tag i och hur lång frakt det är. Tex så köpte jag måååånga lass grus billigt en gång för att det var en kvalitet som inte gick att använda till mycket annat men som var alldeles utmärkt för mina behov.

Jag ska ringa det företaget jag nämner imorgon. Men tyckte att det skulle vara intressant att få lite info från buke redan idag :)!

Köp 0-32, det brukar vara lagom att lägga för att få bort lera.

Priset skiljer i landet, men 2-3000 ca. Som andra skrivit är det frakten som är det dyra.

@lady_vip Tack för förslag på vilken sorts grus jag bör ha :)! Förhoppningsvis föreslår ju firman något också, men jag hatar att ringa helt oförberedd.

I år önskar vi oss GRUS i julklapp... ;)

köp 0-8 natur kostar ca 150 :- tonet ,då slipper du vassa stenar i hagen. Om du lägger 0-32 så måste du toppa med annat material också. Här i stockholm ingår ofta frakten om du beställer ett fullt lass

köp 0-8 natur kostar ca 150 :- tonet ,då slipper du vassa stenar i hagen. Om du lägger 0-32 så måste du toppa med annat material också. Här i stockholm ingår ofta frakten om du beställer ett fullt lass

Men, hjälp, nu blev ni ju jobbiga... ;) Hur ska jag nu veta vad som är "rätt". Vassa stenar vill jag ju inte ha.

Jag bor inte i Stockholm, utan i norra Skåne. Tar gärna rekommendationer (via pm) om vilka som är bra att ha att göra med, och som håller låga priser, här uppe i Skåne (på gränsen till Småland :) )!

Kan du inte ta före och efter - bilder? :-)

Jag är också sugen på att grusa upp hagen, måste bara motivera plånboken tillräckligt.

Kom ihåg att lägga markduk under bara annars försvinner gruset ut i ingenstans :(
Har du en stor yta som behöver torkas upp tycker jag det fungerar väldigt bra att lägga flis istället för grus.
Visst det sjunker ned och förmultnar men det blir en annan sorts lera när det är nedtrampat efter några år, den blir liksom inte kladdig och suger fast på samma vis.
Vi la grus på de mest utsatta ställena som utanför ligghallen, vattnet och grindar och flisade på övriga ställen.
Blev himla bra tycker jag :)

Men, hjälp, nu blev ni ju jobbiga... ;) Hur ska jag nu veta vad som är "rätt". Vassa stenar vill jag ju inte ha.

Jag bor inte i Stockholm, utan i norra Skåne. Tar gärna rekommendationer (via pm) om vilka som är bra att ha att göra med, och som håller låga priser, här uppe i Skåne (på gränsen till Småland :) )!
säg att du vill ha natur material och inte kross så slipper du vassa stenar :)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama