Vad kostar era katter?

MrsScabtree

Trådstartare
I maj är de möjligt att det flyttar in en MCO kille hos oss, troligtvis kommer det bli en rejäl kille då båda föräldrara är väldigt stora. Jag försöker räkna ut vad han kommer att kunna kosta i månaden. Jag tänker:

Mat (Funderar på att ge Mjau burkmat i kombination med lite rått)
Försäkring (Vad kostar en MCO att försäkra , ej utekatt och ej avel)
Kattsand mm..

Berätta!
 
Sv: Vad kostar era katter?

Jag har tre katter som får Majus burkmat och ibland slaktrester men huvudfödan är burkmat. De äter för ca 400 kr/mån. Till kattlådorna använder jag eldningspellets (Peeweelådor) så där blir väl kostnaden knappt 20 kr/mån för alla tre. Försäkringen ligger på drygt 60 kr/mån och katt (två raskatter och en huskatt, huskatten har något högre premie än raskatterna).
Räknar du en total månadskostnad på 300-400 kr klarar du dig gott och väl så länge kisse håller sig frisk. Inköp av klösträd mm tillkommer ju men sånt är ju engångskostnader.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Raskatterna kostar alltså ca 60 kr/månad i försäkring? Vilket bolag har du? Jag har Agria till ena hunden och Sveland till den andra.

Visst hade du rexar? Jag vet inte riktigt vad en MCO ligger på i försäkring.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Ang. förs. så beror det ju helt på vad du väljer. Hur hög veterinärvård, livförs. osv.

På min huskatt har jag ingen liv alls, det drar ju ner priset en hel del om man jämför med min skogis, som visserligen bara är försäkrad på 4500, men valde att ha den ganska låg eftersom jag har avelstillägg också.

Men ja, vad ville jag säga :p Jag tror inte du behöver vara orolig att förs. kommer gå på över en 100 lapp/mån. Det är ganska billigt att försäkra katter.
Och jag personligen tycker att det är så mkt viktigare att välja hög veterinärvård isf någon liv. Hellre kunna hjälpa katten än att sitta med pengar i näven om katten tyvärr går bort.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Har mina MC i folksam

Betalar för 5000kr liv 149 kr i månaden
enkel vet 20000 381 kr i månaden
för dubbel vet 40000 534 kr i månaden
Detta är avelskatter kan vara billigare med sällskap.

Men då har jag 40 % rabatt ( orkar inte räkna fram vad det blir utan rabatt måndag huvudet strejkar.)

Ger torrfoder samt lite blötmat 1 gång om dagen. Kan tyvärr ej ge dej kostnad då jag har kattungar nu o det går åt enorma mängder mat. Du skulle ge Mjauu o kan tänka mej att det går åt minst en tetra/ dag a ca 10 kr.

Kattsandskostnaden varierar ju pga av vilken sort du använder. Jag har i dagsläget Kitty som är superbra tycker jag det kostar 55 kr för 10 kg på ÖB räcker länge till en katt. Finns ju kattsand från 28 kr till över 200kr. Har du en hane (fertil?) så kanske inte den billigare räcker utan du måste köpa Ever Clean men den är istället dryg o räcker länge. (200kr för 10 kg)

Hoppas du blev lite hjäpt.
 
Sv: Vad kostar era katter?

kl

Livförsäkring kommer jag inte att teckna, då jag känner att det "kvittar". Jag tar hellre högre vetvård..verkar som att det ligger mellan 50-80 kr /månad?
 
Sv: Vad kostar era katter?

Nej menar naturligtvis om året. Ni ser måndag o huvudet hänger inte med. ( går tillbaka o ändra det )
 
Sv: Vad kostar era katter?

Har mina MC i folksam

Betalar för 5000kr liv 149 kr ÅRET
enkel vet 20000 381 kr ÅRET
för dubbel vet 40000 534 kr ÅRET

Detta är avelskatter kan vara billigare med sällskap.

Men då har jag 40 % rabatt ( orkar inte räkna fram vad det blir utan rabatt måndag huvudet strejkar.)

Ger torrfoder samt lite blötmat 1 gång om dagen. Kan tyvärr ej ge dej kostnad då jag har kattungar nu o det går åt enorma mängder mat. Du skulle ge Mjauu o kan tänka mej att det går åt minst en tetra/ dag a ca 10 kr.

Kattsandskostnaden varierar ju pga av vilken sort du använder. Jag har i dagsläget Kitty som är superbra tycker jag det kostar 55 kr för 10 kg på ÖB räcker länge till en katt. Finns ju kattsand från 28 kr till över 200kr. Har du en hane (fertil?) så kanske inte den billigare räcker utan du måste köpa Ever Clean men den är istället dryg o räcker länge. (200kr för 10 kg)

Hoppas du blev lite hjäpt.

Skrev helt fel o nu har jag ändrat. Det är natuligtvis om året .

Ang dubbel eller enkel så sa mitt ombud att det är inte så vanligt att man kommer upp i 20.000 kr för en katt i veterinär vård. Så hon tyckte det räcker med enkel. Men vill ha dubbel på mina avelshonor i alla fall. OM olyckan är framme.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar era katter?

kl

Livförsäkring kommer jag inte att teckna, då jag känner att det "kvittar". Jag tar hellre högre vetvård..verkar som att det ligger mellan 50-80 kr /månad?

Jag tycker dock att man bör ha en livförsäkring kattens tre första år, av hänsyn till uppfödaren. Om katten dör av någon anledning de tre första åren kan det komma att hända att uppfödaren blir ersättningsskyldig om inte kattens livbelopp betalas ut från annan instans, dvs försäkringsbolag. :)
Det är inte många kronor extra att ha en katt livförsäkrad.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Har iofs 5 katter i agria betalar 382 för alla. 4 har avelsförsäkring, alla har livsförsäkring till inköpspriset. Har 50.000 i vet vård och maximala rabatter 50%.

I agria har du halva priset på försäkringen förska året "kattungerabatt", du får bla rabatt för id-märkning mm. Skulle iaf rekommendera att ha samma bolag som uppfödaren ifall ett dolt fel skulle inträffa. Har du kollat om uppfödaren säljer kattungarna försäkrade, det gör iaf jag.

Innan du byter mat till de du vill ska du servera samma mat som uppfödaren för att inte kattungemagen ska få magknas. Sedan gör en sata övergång till fodret du vill ha. Blötmat tål f.ö inte alla katter utan kan får diaree.

Lycka till med den nya katten
 
Sv: Vad kostar era katter?

Har iofs 5 katter i agria betalar 382 för alla. 4 har avelsförsäkring, alla har livsförsäkring till inköpspriset. Har 50.000 i vet vård och maximala rabatter 50%.

I agria har du halva priset på försäkringen förska året "kattungerabatt", du får bla rabatt för id-märkning mm. Skulle iaf rekommendera att ha samma bolag som uppfödaren ifall ett dolt fel skulle inträffa. Har du kollat om uppfödaren säljer kattungarna försäkrade, det gör iaf jag.

Innan du byter mat till de du vill ska du servera samma mat som uppfödaren för att inte kattungemagen ska få magknas. Sedan gör en sata övergång till fodret du vill ha. Blötmat tål f.ö inte alla katter utan kan får diaree.

Lycka till med den nya katten

Tack för tipsen! Jag ska absolut kolla upp allt detta.

Fasningen kommer jag absolut att göra. Tanken är egentligen att katten ska få barf, men jag vill kunna ha en "backup", tex Mjau kattmat. Är det förresten någon som vet något om Bozitas kattmat? Läste att de ej var spannmål i det.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Ang dubbel eller enkel så sa mitt ombud att det är inte så vanligt att man kommer upp i 20.000 kr för en katt i veterinär vård. Så hon tyckte det räcker med enkel. Men vill ha dubbel på mina avelshonor i alla fall. OM olyckan är framme.

Operation på akuttid och ett par vårddygn på det: lätt över 20.000:-
Jag har 60.000:- på mina ungar och fertila, och 30.000:- på kastraterna som ju är vuxna, sansade och utan risk för så mycket sjukdomar. Kom bara ihåg att i vissa bolag sjunker ersättningsbeloppen för äldre katter dramatiskt. Det känns ju inte så värt att betala för en försäkrning där premie och självrisk blir ett par tusenlappar, och sen ligger taken ändå på 10.000:-

Som jämförelse behandlade jag 2008 min gamle kastrat för hyperthyreos. Han var aldrig illa däran, behandlingen var enkel och planerad och gick utan komplikationer. Kostnad: 26.000:-
 
Sv: Vad kostar era katter?

Två bonnakatter/huskatter. En hona på ca 3-4 kg samt en hane på 6-7 kg.
De äter för ca 3-500/månad. Försäkringarna ligger på ca 5-600/katt... per ÅR :)
 
Sv: Vad kostar era katter?

Vad våra matkostnader ligger på har jag aldrig riktigt räknat.
Torrfoder köper jag Eukanubas 10kg säck ungefär var 4:e månad. 699:- till två katter.
Burkmaten går ungefär en burk på 3 dagar, de väljer tyvärr gärna bort det men jag kan inte ta bort torrfodret helt då jag inte klarar av att hålla MCO-tjejen i vikt på enbart barf/mjukmat.

Försäkringskostnad: MCO-tjejen, full vet.vård, avel och Liv: 98:- månad.
Rexen ligger på ca 65:-, enbart veterinärvård (full).

Jag har katterna hos Agria just nu men ska byta till If. Jag värderar en fast självrisk och jag tycker deras villkor passar mig bättre, fast de är lite dyrare. Vad kostnaden kommer att bli där vet jag inte riktigt.

Kattsand: Kör PeeWee-låda och köper eldningspellets från OKQ8. Deras säck kostar 99:- och är by far den bästa pelletsen jag använt hittills. Två katter och det luktar inte ens lite kiss.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Jag har en ragdolltjej på 8 månader, kastrat.

Försäkringen hos Agria går på 629 kr/halvår.
Då har jag 50 000 kr vet. vård, med 1500 kr som fast självrisk, och 15 % rörlig.
Livförsäkring 3000 kr (Inte så viktigt, men innebar bara 250 kr extra om året, kanske tar bort den när jag börjat jobba och de pengarna inte gör så mkt från eller till som de gör nu när jag pluggar)
Sen har jag tillägg Medicin 800 kr (90 kr extra/år, kunde också vara värt det tyckte jag).
Jag pluggar ju nu, och även om jag har en liten buffert så klarar jag inga jättestora utgifter, så för mig känns det värt det att betala lite extra för att få större skydd om något skulle hända... Kanske tänker tokigt?

Sen är det sand, Pussi compact, ca 120 kr/månad. Ska byta till eldningspellets och PeeWeelåda sen, om damen inte misstycker, då blir det betydligt billigare.

Mat: Mjau blötmat... Jag köpte 12 burkar á 980 g för 176 kr. På två veckor med fri tillgång har hon gjort av med lite mindre än 4 burkar. Men då åt hon bara köttfärs de första dagarna, så då var hon dyr i drift. Har ingen våg än, men hon har som sagt fri tillgång och ligger bra i vikt.
Sen köpte jag 1 kg kycklingvingar för 19 kr (men de leker hon bara med än så länge).

Och sen är det engångskostnader, som klösträd osv.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Vad ska man ha för kattsand om man inte kan ha en peewee låda? Vill ha absolut luktfritt ( i den mån det går)
 
Sv: Vad kostar era katter?

Raskatterna kostar alltså ca 60 kr/månad i försäkring? Vilket bolag har du? Jag har Agria till ena hunden och Sveland till den andra.

Visst hade du rexar? Jag vet inte riktigt vad en MCO ligger på i försäkring.

Ja jag har rexar, skiljer inte så mycket mellan kattraserna som det gör på hundsidan... Jag har inte mina livförsäkrade men högsta ersättningsbeloppet och lägsta självriskerna.

Annan kattsand än peewee... Det finns ingen bentonitlerasand som slår träpellets ;)
Jag hade Husses sand på slutet och tyckte den var helt ok, billig framförallt och parfymfri. Men EC är nog bättre om man är luktkänslig.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Bozita är i mina ögon ett högkvalitativt blötfoder. Jag tänkte just pm:a dig och nämna det när jag läste den här tråden.
 
Sv: Vad kostar era katter?

Vad ska man ha för kattsand om man inte kan ha en peewee låda? Vill ha absolut luktfritt ( i den mån det går)

Pussi kattsand är prisvärd klumpande sand. Best Friends kristaller är dyra men mycket effektiva mot lukt. Det gör dock tokont att trampa på dem och det är mäkta läbbigt att byta ut skiten (man kastar alla kristaller och häller upp nya).

Jag är mycket nöjd med majsströ, men det luktar lite majs. Det klumpar bra, dammar inte och är bara att kasta i komposten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Katthälsa Är idag jourhem åt två katter, en med TR/forl. Nu när dem varit här ett tag har jag ju börjat fästa mig vid dem och vi funderar på att...
2
Svar
35
· Visningar
3 112
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp