Vad kostar er vaccinering?

lady_vip

Trådstartare
Satte kaffet i halsen nyss när jag öppnade fakturan och fick se att det kostade 1800 spänn för att vaccinera 2 hästar!!!:eek::eek:

Botulism, stelkramp och influensan... 350 :- för Botvacc och 350 :- för den andra, gånger 2 då...

Aldrig varit med om maken... Kostar sprutorna verkligen så mycket!??!?

Sv: Vad kostar er vaccinering?

vi betalar 150 för stelkramp å 150 för häst influensa eller 200 kr om man slår ihop dom så de blir en. botulismen tror jag att vi betalar 150-200 kr för. så de priset du gav var väldigt mkt tycker jag

jag betalade samma för samma, tyckte oxå det var dyrare än jag minns...

Om det är DV så har restidskostnderna ökat det senaste året vilket gör det viktigt att man är ute i god tid o kan samordna med andra resor.
PL

Nej, det var inte DV, utan en vanlig vet. Men har inte priset på vaccinen ökat?
Kommer inte ihåg att det var så dyrt sist..

influensa plus stelk ca 600kr per häst hos distrikts, en annan vet tar 300kr st

Jag betalade 1290 kr på klinik för stelkramp+influensa+botulism och tandundersökning. Den senare gick på 800 kr (inkl klinikavgift) så vaccinationerna stod för 500 kr av räkningen.

Grejen var att jag skippade DV eftersom mina stallkompisar menade att denna tjejen var myyyycket billigare, men jag tror aldrig att jag har betalat detta för en vaccination innan.

Frågade min tränare och hon betalar också 700 :- per häst, tycker bara det är så mycket..?

Jag åkte till klinik förra veckan där de gick ut och sprutade hästen i kärran. Endast influensa - gick på 800:- vart nästan kallsvettig av det priset :) Trodde inte det skulle vara så dyrt utan utkörningsavgifter osv.
Förra året tror jag att jag gav 500:- för influensa + stelkramp och då var det en veterinär som kom ut till stallet.
Antingen har det blivit MKT dyrare att vaccinera eller så kostar det extra för att jag åkte till en klinik...

Betalar du bara för vaccinet o inget för vaccintionen o ingen moms resa mm?
svart?
pL

han kommer dit ger sprutorna mm till hästarna.. Nej det är ej svart de priserna jag skrivit är inkl moms.. Han brukar ej vilja ta betalt för resa då han ofta kör förbi där vi bor så han tar oss på vägen till eller från någon. men vi brukar ge 100 kr i bensin pengar till honom.

DV vaccinerade vår häst förra veckan, influensa+botulism 1076:- då hade han ca 6km att åka till vårt stall.

Jag tycker det låter som ett rimligt pris. Det är inte bara vaccinkostnaden du betalar för. Veterinären måste ju också få lön för sitt arbete samt för resan. Till detta kommer också 25% i moms. På den delen av kostnaden som är veterinärens lön ska det även dras skatt. Det blir alltså inte speciellt mycket kvar till veterinären.

Många tycks tro att det bara är medicinkostnaden man ska betala för. Vilken veterinär vill jobba gratis?
Köper man en vara i en affär betalar man ju inte bara inköpspriset då skulle ju snabbt affären gå i konkurs. Det måste ju finnas en vinst som ska gå till löner, lokalhyra mm. (En jämförelse... )

850 kr per häst, exkl resa. Jag åker till hemmavet som vaccinerar i transporten. Betalar 450 kr kr för A2 och tetanus och 400 kr för botulism. Kommer han hit tillkommer ju resa.

Dvs för två hästar skulle det bli 1700 kr, så jag anser ditt pris är fullt rimligt.

När jag tog ut ambulatoriska för att vaccinera min ena gick det på 700 kr. Själva vaccinet gick på 140 kr (influensa), resten var resa och grundavgift.

En privat veterinär vaccinerar influensa för 425 kr om det är en häst, 375 kr/häst om det är flera samtidigt. H*n tar även resekostnad om det är långt till stallet.

Tog ut Ambulanstoriska i juli för att vaccinera och tandkolla med gamling.
Gick på 1200 kr med influensavaccination, lugnade medel och tandkoll.

Själv betala jag 1120 spänn för en hund å en häst, och då skulle vi va två som delade på "grundavgifetrna" för de kom ut, jag ahr aldrig haft så dyr vacc. SHOCK :eek:

Tog ut DV i måndags o vaccinerade. 4 hästar vaccinerades mot influensa, en mot influensa + stelkramp. Varje dos gick på knappt 150 kr, det är ca 1,5 mil från vetstationen till stallet, jobbet tog 30 minuter och hela kalaset gick loss på 2500 kr...

Jag betalade 1.600 kr och en kopp kaffe för influensa och botvac till två hästar i oktober. Förra året när hon kollade tänderna också kostade kalaset 1.955 kr.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan. Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 947
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur