Vad kostar en sadel?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag letar runt lite efter en begagnad dressyrsadel. Hur mycket ska man vara berädd att lägga för en hyfsad sadel? Har kikat runt lite här på bukefalos, och har hittat några sadlar jag gillar för runt 3000 kr. Får man en okej sadel för 3-4000 kronor, eller måste jag vara berädd att lägga mer?

Syntetsadlar är inte intressanta.

Sv: Vad kostar en sadel?

Jadå, det går och hitta helt ok. äldre beg. dressyrsadlar för runt 3000-4000:-.
Bara kolla så att bommen är hel och så att de är jämna i stoppningen.
Visst, du kanske får vara beredd på att lite färg har försvunnit någonstanns på sadeln och att Något är lite slitet och att den kanske inte ser helt perfekt ut annars. Men är den hel, ok i bommen och stoppningen, passar hästen, och du trivs att rida i den, så är det ju okej. :)

T.ex. så finns det ju äldre beg. från Stübben m.fl.

Ett tips är att du sätter ut en annons på bukefalos eller blocket och skriver att du söker sadel. Skriv hur stor den ska vara i sitsen, resp. vad det ska vara för bomvidd på den. Det finns alltid folk som vill bli av med sina sadlar!

Hittade sadel lätt som en plätt när jag gjorde så. Hade nästan hundra stycken att vraka och välja bland. Finns ju även en del ridsportbutiker som har beg. sadlar inne till försäljning. Och på vissa ställen kan du ju få hjälp med utprovning osv.

Ja, att färgen är bortsliten gör ingenting, det behöver inte se jättesnyggt ut :D
Vad kostar en omstoppning förresten? Lär ju ändå få stoppa om den eftersom den är formad efter en annan häst... eller?

När vi stoppade om min sadel (som syrrans ponny har hos sin fodervärd nu) kostade det runt en tusenlapp.

Hmmn vid närmare eftertanke, så var det något mer vi gjorde så det var nog inte riktigt så dyrt då. Tror vi bytte ut stropparna också. Kolla med närmsta sadelmakare så att du vet vad en omstoppning går på. Men du får nog räkna med en femhundralapp åtminstone.

Så jag bheöver stoppa om den bara för att den ligger på en ny häst, även om den egentligen inte behöver omstoppas?

Alltså, allt beror ju på hur höga krav du har. En sadel i normalt skick av bra märke tycker jag man kan hitta för 6-7000, under det vill inte jag ha. Men finns inte pengarna så .. ja, nog kan du hitta en hyfsad för 3000? Fast då skulle jag satsa på syntet, om man föredrar att lägga pengarna på funktionen istället för materialet.

Det beror ju på vad din häst kräver för sadel...
Jag blev ju tvungen att köpa en ny, fanns inte att få tag på begagnade.

Men visst finns det bra sadlar för 5-6000 som är bra kvalitet, men under det är det mest äldre sadlar som kan vara sneda i stoppning/bom.

Man ska alltid stoppa om en sadel när den byter häst.
Förutom om säljaren har stoppat om den välduigt nyligen (och ridit i den ca 5 ggr eller nåt)

Ta en tur ut till Flädie. Där har de MASSOR av intressanta, fina, begagnade dressyrsadlar. Och du får nog en rätt bra bild av prisläget, ligger kanske något över privatsålda sadlar.

Du kan tex få en fin äldre stübben för 3-4000 kr, ännu billigare ibland! Romanus och parzival är fina sadlar som inte är stenhårda att sitta i som alla säger!

Jag har precis köpt mig en beg stübben excalibur i mycket bra skick för 4500 kr så visst kan man hitta en bra dressyrsadel billigt om man tar sig tid att leta!

en begagnad kan du få bra allt från 2500-5000.
Absolut!

Finns ett ganska stort utbud av sadlar(begagnade) i bra prisklass 2000-5000:- om man tar sig tid att leta bla på buke.
Jag har köpt de flesta av mina sadlar begagnade i dnna prisklass och aldrig haft några problem.
Har inte behovet av att ha sprillans nya sadlar till det lilla jag tävlar!
Givetvis är nummer ett att sadlen passar hästen!
Men köper man i denna prisklass kan man byta om hästen ändrar sig i kroppen och få tillbaka pengarna.Det får man definitivt inte på nya sadlar!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka