Vad kostar elen till vattenuppvärmning?

stallhh

Trådstartare
Ungefär vad kostar elen per månad till era värmebaljor / thermobar/elvattenkoppar? funderar på vad som är billigast när det gäller elförbrukning....?:bump:

Sv: Vad kostar elen till vattenuppvärmning?

Mina värmekablar drar 40w styck, jag har två...

40*24*30= 28 800w = 28.8kwh = 29kr.

Dvs jag håller två vattentråg frostfria för 60kr/mån...

Jag har ju gjort egna baljor, lindat en självreglerande värmekabel runt en plastbalja o ställt den i en annan balja med isolering mellan. Funkar kanon o kostar kanske 700 i materialinköp.

Va smart!

Var tar du strömmen från? Kan man koppla in sig på staket-strömmen?

ÅÅÅÅ en sån måste jag bygga!!! har svurit över isen i hag baljorna nu dom senaste 2 dagarna... tar ca 1 timme för mig att bli av med all is!!
kan du inte berätta mer hur man gör och var får man tag i värmeslingan?? jag har tummen mitt i handen men min mammas sambo kan nog bygga om jag bara vet ungefär hur man gör...

ÅÅÅÅ en sån måste jag bygga!!! har svurit över isen i hag baljorna nu dom senaste 2 dagarna... tar ca 1 timme för mig att bli av med all is!!

Tänkte bara tipsa er som har problem med att isa ur vattenbaljorna. Jag har också svurit och hackat is och även lyckats hacka hål på baljan. Men vänd baljan upp och ned och häll lite hett vatten över den. Behövs inte alls så mycket. Isklumpen gliper ur nästan på en gång.

Men bäst är förstås uppvärmda baljor. Fler och fler gör egna. Jag har fått "ärva" en sån och materialkostnaden var tydligen minimal mot för att köpa en.

Självreglerande värmekabel säljs på Jula/Claesohlsson t.ex. mina är av märket Frostguard. Var noga med ätt de är självreglerande/självbegränsande! Annars kan de överhettas o fatta eld... Kablarna går på 220v så bara att plugga i uttaget.

Jag köpte 4m kabel, lindade runt en tubtrug ca 30l tror jag. Tejpade med silvertejp. Tejpen måste tåla 65grader och fukt. Proppade ner frigolit mellan den lilla och den stora tubtrugen o ställde alltihop i en svart 60l balja, det för ätt den e mer stabil o står säkert.

Kanonenkel uppfinning, bara man kan komma åt eluttag. Lycka till med pysslet nu ;)

det låter ju faktiskt väldigt lätt! ska direkt åka och kolla material efter jobbet idag! TACK!

Tycker man skall hålla sig till 24 V när det gäller att värma baljor ute!
Bole säljer 24 V värmekabel.
PL

OK för hästarnas skulll antar jag?? ifall dom skulle komma åt sladden??
måste man ha en omvandlare för att kunna sätta den i uttaget eller hur gör man??

min mammas sambo jobbar ju med bygg och sånt och han hade tänkt bygga in elsladden så att hästarna inte kommer åt den...
det är även han som ska bygga tunnan... vi tänkte även ta fogskum högst upp ovanför isoleringen mellan dom två baljorna... annars kommer jag ha isolering överallt då mina pollar är otroligt pilliga av sig..

Ja man behöver en transformator.
Det finns en anledning till att alla eluppvärmda vattenkoppar o baljor som säljs går på 24 V.
PL

Liknande trådar

Anläggning Elpriser och varmvattenbalja Vad kostar elen till en vattenbalja? Baljan är på 60 liter, från Willab. Säg att det är ca 7 grader kallt...
Svar
19
· Visningar
2 426
Senast: Plantan
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
837
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 725
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar