Vad kostar det att göra träckprov??

J

Johanna_Agge

:confused: :confused: :confused://JOhanna
Och hur lång tid tar det att få svar?
Vad får man reda på bara om hästen har mask elle?? nä man får väl reda på om det är nått "fel" i magen också eller?

//JOhanna

Det beror på vad man vill kolla för något.

VidiLab: Priser från 2004-01-01
EPG exklusive bandmask samlingsprov 2-3 individer: 200 kr + moms
EPG exklusive bandmask individprov: 195 kr + moms
Priset sjunker med antal prover.
EPG inklusive bandmask 1-3 individer: 305 kr + moms
Odling stora blodmasken (om >100 EPG): 100 kr + moms

SVA:

EPG exklusive bandmask 1-3 individer: 200 kr + moms
Odling stora blodmasken: 200 kr + moms
Kvalitativ undersökning inklusive bandmask: 265 kr + moms.

EPG är att de räknar hur mycket ägg per gram träck hästen har. Kvalitativ undersökning får du bara svar på att "ja hästen har aktuell mask" eller "nej, hästen har inte aktuell mask".

Träckprovsundersökningen för parasiter hittar inga andra "fel" på magen, då får man söka specifikt och lämna proverna till t.ex veterinär.

Glömde. Skickar du till VidiLab får du svar så fort de gjort ditt prov, alltså samma dag som de får provet till labbet (dan efter du skickat på posten). SVA har tagit längre tid när jag använt dem, upp till 1½ vecka som värst, och bara svar per brev om man inte ringer själv och ber dem kolla upp.

Efter alla dina trådar om mask Magdalena så blir det nog helt nya avmaskningsrutiner hos oss från och med våren :D Tidigare har vi avmaskat lite "hipp som happ", dvs innan betessläpp och sen på hösten också. Nåja, kan trösta oss med att vi har haft parasitfria beten så det har nog gått bra ändå.

MEN till våren skall det bli träckprov! Vad skall man ta för något? Vi har två vanliga vuxna hästar (9 & 18 år) som går tillsammans, inga främmande hästar i hagarna. Vi har inte styngfluga i våra trakter. VAD kollar vi då upp? Vad vill vi veta?

Mera

Tillägg till frågeställningen.

Styngflugan.
Jag har bara antagit att vi inte har styngflugan och dess larver här eftersom vi om somrarna inte får några synliga eller kliande ägg på hästarnas ben. Borde vi då inte ha styngflugan här?

Mask på våra hästar
Om vi inte har styngflugan och har vuxna, vanligt friska hästar, innebär det att de maskar våra hästar har är:
-Blodmask, lilla & stora
-Bandmask (syns inte alltid på träckprov)

Träckprov
Om vi väljer Vidilabs prov "EPG inkl. bandmask", vad får vi då veta och är det tillräckligt?

Väntar med spänning på svar!! Intressent det här!! Nu skall vi ha mask-fria hästar och beten framöver!! :D

Hälsn tgd

Re: Mera

Visst kan ni ta en koll efter bandmask, men har ni inga problem som ni kan misstänka bandmasken för så behövs det inte. Som du själv skriver så är det inte alltid den syns, bara 25-40% av de som verkligen har bandmask visar det på träckprov.

Blodmasken är ju det intressanta, har ni över 100 EPG så odlas och kollar om det även finns stora blodmasken (hos Vidilab). Jag vet faktiskt inte när SVA väljer att odla, om man måste be om det själv?

EPG inkl bandmask kollar "allt".

Troligtvis har ni inte styngfluga, men man kan inte vara helt säker.

Jag tackar så mycket för dina svar!! har lik som tgd avmaskat lite då å då före betet å efter.. :angel: även om ja inte vetat om de har haft mask, men nu ska det bli ändring..=) :bow://Johanna

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst