Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, det kan väl inte ha gått någon förbi att det ska bli extraval 22/3-15. Vet även att det finns en tråd på Senior, men tänkte att det kanske "behövs" en i Ungdom också :D

Vilket parti kommer ni att rösta på i valet? Är det samma som du röstade på i "riktiga" valet i september? Och om du funderar på att byta, varför då? Och vilket parti skulle du absolut inte rösta på?

TS börjar, och det är väl jag, I guess...;)

Lite ironiskt nog så startar jag denna tråd, fast jag varken var röstberättigad i valet i höstas, eller kommer att vara det nu i mars pga. ålder. :p
(Jag är, precis som mitt nick säger, född 1997!)

Men om jag hade fått möjlighet att "röra om i den politiska grytan" hade jag nog lagt min röst på Folkpartiet, ev. Moderaterna eller kanske möjligtvis Centerpartiet. Men mest troligt FP. Detta för att jag tycker de har bra värderingar som stämmer in i mina, men också för att de är ett litet parti, som kan behöva "en liten knuff framåt". De partier jag absolut inte skulle rösta på är SD (absolut aldrig!), men även KD, V och F! ligger väldigt långt från mina värderingar.

Det blir samma som sist och jag håller med @AraSlei om att V och SD ligger i botten på valbara partier tillsammans med Mp då (som rörelsehindrad behöver jag min bil för att kunna ta mig från A till B men om bensinpriserna ska chockhöjas blir det omöjligt, dessutom bor jag på landsbygden, som ju verkar vara något Mp hatar, landsbygd alltså).

Senast ändrad:
Jag kommer rösta likadant som jag gjorde i höstas. SD, V och KD är partier jag aldrig någonsin kommer lägga min röst på.

Jag är fortfarande otroligt kluven. Jag är ju totalt ointresserad utav politik men det blir troligen Moderaterna och det sista jag skulle rösta på är V och KD.

Jag röstade på F! förra gången, kommer troligtvis byta till V den här gången, men har tänkt tanken på MP eller S också med tanke på situationen.

Ja, det kan väl inte ha gått någon förbi att det ska bli extraval 22/3-15. Vet även att det finns en tråd på Senior, men tänkte att det kanske "behövs" en i Ungdom också :D

Vilket parti kommer ni att rösta på i valet? Är det samma som du röstade på i "riktiga" valet i september? Och om du funderar på att byta, varför då? Och vilket parti skulle du absolut inte rösta på?

TS börjar, och det är väl jag, I guess...;)

Lite ironiskt nog så startar jag denna tråd, fast jag varken var röstberättigad i valet i höstas, eller kommer att vara det nu i mars pga. ålder. :p
(Jag är, precis som mitt nick säger, född 1997!)

Men om jag hade fått möjlighet att "röra om i den politiska grytan" hade jag nog lagt min röst på Folkpartiet, ev. Moderaterna eller kanske möjligtvis Centerpartiet. Men mest troligt FP. Detta för att jag tycker de har bra värderingar som stämmer in i mina, men också för att de är ett litet parti, som kan behöva "en liten knuff framåt". De partier jag absolut inte skulle rösta på är SD (absolut aldrig!), men även KD, V och F! ligger väldigt långt från mina värderingar.

Jag kommer att inte rösta på samma parti i ett nyval, röstade F! och de i min närhet som röstade samma som mig kommer inte att rösta på samma igen. Just nu är jag för dåligt insatt men jag kommer att läsa på och höra mig för. En moderatkompis säger att Löfvén skulle köra Sveriges ekonomi i botten, men under rådande omständigheter hyser jag inget förtroende för moderaterna heller. Att Reinfeldt lämnade snabbare än kapten ynkrygg på Costa concordia ser jag som mycket illa. Spännande historisk händelse förstås, men också skrämmande! :nailbiting:

Jag är faktiskt väldigt osäker på hur jag ska rösta! I höst nu röstade jag på V istället för S för jag litade inte på Lövfen (och mina farhågor visade sig bli sanna..), men ärligt talat är jag sugen på att rösta blankt. Att skita i att rösta är inget alternativ, men just ju känns det faktiskt inte som att det är något parti jag stöttar överhuvudtaget.. Tror jag inte skulle kunna rösta åt högern/blått och absolut inte SD, men rött känns så fruktansvärt ostabilt det också... Får ta och läsa på, rösta och hålla tummarna för att det löser sig till det bästa.

Själv försöker jag bli insatt i politiken men det är så otroligt svårt! :( Skulle uppskatta om ni hade lust att motivera lite varför ni helst skulle rösta på ett parti, och varför ni helst inte röstar på ett annat parti :up:

Jag kommer förmodligen rösta samma som sist. Jag kommer definitivt inte rösta SD, F!, V, eller MP, och förmodligen kommer jag aldrig rösta S, KD eller C heller (i riksdagsvalet, jag röstade C i kommunvalet sist! :) ).

KD har jag lite svårt för, mest pga deras namn. Jag vill liksom inte ens försöka sätta mig in i politiken hos ett parti som heter Kristdemokraterna. Tyvärr, för jag misstänker att de inte ligger så långt ifrån mig egentligen.

Men man vet aldrig, jag kanske är en annan människa om ett halvår :)

@Kiva
Jag skulle (om jag nu hade åldern inne, vilket jag inte har, tyvärr.) rösta på FP för att jag för det första är för ett företagsamt samhälle (och där anser jag att hela, vad man nu ska kalla de, tomat-sallads-röran?) faller bort. Men jag brinner även för skolfrågan pga. saker i mitt förflutna, och FP är ju "skolinriktade". Sen tycker jag även att det är viktigt med jämställdhet, utan att för den saken skull kalla mig feminist. Även frågan om Sveriges försvar engagerar mig, i alla fall efter denna höst. Och då känns ju FP perfekt, eftersom att de är för företagsamhet, samt fokuserar på de tre nämnda frågorna ovan.
Även M känns ganska ok, men som någon annan här ovan skrev, så kändes Reinfeldts hastiga avgång inte helt bra + att de fortfarande inte har någon officiell partiledare. C är jag inte jätteinsatt i, men jag tycker ändå att de verkar ha vissa bra "ljusglimtar".

Varför jag inte skulle rösta på SD är ganska givet, jag är inte rasist eller nazist. Dessutom är jag inte 100% svensk, så jag anser att det skulle vara rätt grov dubbelmoral om jag skulle varit rasist...
KD har väl någon enstaka bra ljusglimt också, men de känns för det första (med stöd i statistiken) som att de alltid "hänger löst" vilket känns lite som en bortkastad röst om de skulle hamna under riksdagsspärren. Dessutom är jag inte djupt troende eller överdrivet konservativ.
V känns inte som något alternativ då jag dels blivit väldigt "vänster indoktrionerad" under min uppväxt, och vill ta avstånd från det, men även för att jag, som jag skrev ovan, är för ett företagsamt Sverige.
F! är i mina ögon bara en bunt tokstolle-surkärringar. Förlåt, men de känns i mina ögon rätt så extrema. Jag är själv kvinna och skulle aldrig i livet kalla mig för feminist, och tycker att allt prat om "patriarkatet" och "könsmaktsordning" inte känns lite överdrivet. (Läs: Väldigt överdrivet).

Så det är varför jag skulle rösta som jag skulle i alla fall :)

Jag kommer förmodligen rösta samma som sist. Jag kommer definitivt inte rösta SD, F!, V, eller MP, och förmodligen kommer jag aldrig rösta S, KD eller C heller (i riksdagsvalet, jag röstade C i kommunvalet sist! :) ).

KD har jag lite svårt för, mest pga deras namn. Jag vill liksom inte ens försöka sätta mig in i politiken hos ett parti som heter Kristdemokraterna. Tyvärr, för jag misstänker att de inte ligger så långt ifrån mig egentligen.

Men man vet aldrig, jag kanske är en annan människa om ett halvår :)

Motiveringar:

De jag inte skulle rösta på:
SD - trist människosyn. Hade ingen annan röstat på dem så kanske jag hade gjort det för att lyfta integrationsfrågan, för det finns ett problem (runt 10 procent tyder på att något faktiskt är snett). Nu när de är så hotfullt stora som de är så skulle jag inte tänka tanken!

F! - hallå, verklighetskoppling, är du där? Var ska pengarna komma ifrån? 6 timmars arbetsdag, hur finansieras det? Hoho?
Dessutom vill jag aldrig bli inkvoterad, i mina ögon är det fel väg att gå. Jag håller öht inte med F! på särskilt många punkter..

V - vi är så olika man kan bli. Det är dock en fin idé.

MP - visst ska man ta hand om miljön, men jag tycker inte man gör det genom att stänga ner kärnkraften utan att ha någon uppbackning. Jag kan inte för mitt liv förstå varför det ska vara förbjudet att forska på kärnbränsle, så man kanske kan göra det relativt ofarligt. Vi tycker helt enkelt helt olika.

S - det vettigaste röda partiet, men jag är blå i mina åsikter. Jag gillar dock Stefan Löfven!

KD - namnet... Jag kan inte så mycket om dem heller, mest för att... namnet....

C - de har inte riktigt någon fråga som tilltalar mig. Jag är inte emot dem, men inte riktigt för heller.

De jag kan tänka mig att rösta på:

M - jag gillar större delen av deras politik, jag gillade Reinfeldt. Jag tycker Kinberg Batra är jobbig att lyssna på, och lite för "fin". Men det går väl ;) Det är en förändring, och jag är en människa som "inte gillar när folk byter frisyr". Har jag börjat gilla något så är det lätt att efterträdaren får de svårt.

FP - Jag gillar inte riktigt det de gjorde mot skolan, men något som vore ännu värre är om de ändrar tillbaka en gång till! Skolan borde inte vara så lätt att omarbeta! I övrigt gillar jag stora delar av FPs politik.

Eftersom jag är aktiv i Sverigedemokraterna samt en av de ledande personerna i ungdomsförbundet och redan planerar valrörelsen kommer jag förstås rösta på SD igen.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar