Vad kommer att ske på kliniken?

movi

Trådstartare
Jag har haft turen att äga denna häst i 9 år utan ett enda klinikbesök..
Men nu ska vi in och ta en undersökning,då hon har börjat vägra i hoppningen,som hon så annars tycker så mycket om!
Och då är något fel,så besök bokades!

Och när man aldrig är på klinik,så får man ju inte veta vad som ska göras,känner mig helt blåst!

Så vad kommer att göras och vad ska vi tänka på?

Jag antar ju att ben och rygg gås igenom och kanske röntgen!
(inga synliga hältor,och ingen öm rygg vad vi sett/märkt,men allt ser man ju inte)

Sv: Vad kommer att ske på kliniken?

Varje gång vi åkt till en klinik har det börjat med ,fylla i papper, ställa in i en tom box, vänta en kort stund. Sedan har man fått tagit ut hästen och berättat hur det ligger till. Förr förra gången jag var in var det för att jag inte visste vad det var för fel med min stegrande unghäst. Då gjordes böjprov först sedan kollade hon på exteriör bla och andra tester ,till sist rötngen. På ett ungefär så det går till. Jag har aldrig haft någon halt häst med mig in (tack och lov). Lycka till där inne, tänk på att ta med papper på hästen om ni har alla.

Där jag har jobbat har det gått till enligt följande.
* När du kommer dit anmäler du dig i receptionen (om det är stor klinik, annars bara haffar någon i personalen), antagligen är det en liten väntetid och du får då ställa hästen i box eller stå och vänta med den. Era uppgifter skrivs även in i datorn, glöm inte att ta med försäkringsnummer! :)
* När det är eran tur blir ni hämtade till löpargången. Medan ni berättar historien och era upplevelser av händelseförloppet (hur lång tid det pågått, tidigare hältor, hur länge ni haft hästen osv) bildar veterinären sig en uppfattning av hästen stillastående (muskling, temperament, benställning osv).
* Ni får först skritta en sväng på löpargången och därefter trava en vända. Veterinären tittar efter orenheter i gången. Efter det är det longering, oftast både på mjukt och hårt underlag, i båda varven. Detta ger vet. en uppfattning om hur hästen belastar benen på böjt spår, där den naturligt belastar vissa leder mer, vilket kan ge hinter om den avlastar något.
* Nu är det dags för böjprovet. Först här brukar veterinären känna ordentligt på benen (för att inte bilda sig en felaktig uppfattning innan man sett hästen i rörelse) och visitera efter svullnader och värme. Alla leder och ben böjs och hästen travas efter avslutad böjning. Kom ihåg att springa bredvid hästen på löst grimskaft/tyglar, annars strörs bedömningen.
* När man lokaliserat en hälta bedövas leden bort och hästen vilar ca 20 min i box innan det är dags för nytt böjprov. Här börjar man med att böja där det tidigare fanns reaktion för att se om man bedövat rätt ställe. Det är inte ovanligt att man när man bedövat bort ett ställe får fram en ny hälta, som inte syntes tidigare då den första hältan var kraftigast. Den nya hältan bedövas isf och punkten fortsätter om och om igen tills alla hältor är lokaliserade och bortbedövade. :D
* Ev röntgen läggs in här, för att utesluta kroniska förändringar i led/ lösa benbitar. Oftast röntgar man inte förrän vid en ev ombehandling, om hästen inte har svarat tillfredsställande på första behandlingen.
* Behandling av lokaliserade hältor. Alla veterinärer har olika behandlingsstrategier, men oftast är det en kombination av kortison (antiinflammatoriskt) och tuppkam som injiceras i leden. Sen läggs ett vackert vitt bandage, ägaren får instruktioner och hemgångsråd.
* Olika kliniker löser betalningen olika, vissa måste man betala på plats och andra får man faktura, vet du inte vilket så var beredd på att betala med kortet på plats (i sådana fall direktreglerar de skadan med försäkringsbolaget och du får sitta och vänta en liten stund medan dom svarar).
* Klart! Så är det bara den stundande konvalescensen som väntar :)
Lycka till!

De gör en sk hältutredning. Frågar hur du upplever hästen och vad som är skillnaden mot tidigare. Ofta börjar de med att titta på hästen rent generellt och sedan får den skitta och trava i löpargången. Eventuellt blir den longerad för att de hur den rör sig på böjt spår. Sedan gör man böjprov för att se om det kommer någon reaktion. Kanske röntgen. Allt beror på vad varje sak ger.
Hittar man inget på benen går man vidare till rygg och nacke.
Tips:
1, ta med hästens utrustning sadel och träns (och hjälm!). Ibland vill de se hästen riden. Är det en välutrustad klinik kan de ha kiropraktor som också kan vara duktig på sadlar.
2. ta med en kaffekorg!!! det kan dra ut på tiden om de behöver sedera, bedöva och röntga.
3, ta reda på försäkringsnummer så du får direktreglering

Hoppas det går bra!

Jag tackar för alla svar!
Alltid bra att få lite tips innan man åker iväg! Så man vet lite!

Jag kan ju uppdatera lite!

Ja,vi åkte iväg,och allt gick bra,hästen skötte sig exemplariskt!

Det visade sig vara hovledsinflammation fram,och knäledsinflammation på ena bak,det hade nog börjat i knäleden,och sen satt sig i hovleden!
Så det blev behandling i knäled och hovled.

Idag,14 dagar senare var vi på återbesök,och visade ingen som helst hälta efter böjprov på bakbenet!

Men fick behandling på hovleden!

Återbesök om 1 månad!

Tack för uppdateringen! Vad skönt att den redan har svarat på behandlingen. Antagligen för att du reagerade snabbt när du märkte en förändring hos din häst. En häst som plötsligt börjar vägra talar om att något är fel.
Hoppas tillfrisknandet fortsätter. Lycka till!

KL

Jag skall åka in på klinik och göra hältutredning på min häst, han är förvisso inte halt men har haft gallor fram länge och när distriktaren var här så markerade han på ett ben eftet böjprov.
Verkar inte som att han har ont men ngt är inte som det skall...

Hursom vad får man räkna med att en hältutredning går på ca?
Klart att det är svårt att svara på men är det 5, 10 eller 30.000 man får räkna med? Har inte varit på klinik annars än då han besiktades men då var det inte jag som stod för notan sas.
Har självklart försäkring (Agria) så det blir väl bara en viss procent + självrisk?

Tacksam om ngn hade ett hum iaf :)

Jag var inne på hältutredning med en av mina (nya) hästar. Det kostade nästan 14 000. Det ar bla böjprov med bedövning, longering, röntgen samt behandling med gortison + tuppkam. Dessutom röntgades ryggen då hon var lite öm där.

Beror på vilken av Agrias försäkringar du har, de är väldigt snåla med ersättning för just hältor.

Jag tog fram min hästs papper från 1a besöket,det gick på totalt 5500kr,och detta hade vi fått betala om hon ej var försäkrad! Nu blev det inte så dyrt för oss,hästen är försäkrad!

För dessa pengar blev hon röntgad på båda fram och ena bakknät,fick behandling i båda hovlederna fram och knäleden på ena bak,böjprov,longerad på plan,totalt 5500 kr!

Andra besöket blev någon krona billigare,runt 4500kr,som ovan men ej röntgen på framabenen!

Tredje och sista besöket,inga behandlingar på benen,bara lite böjprov och longering,runt 1000-lappen!

Nu har jag skrivit totalpriserna om hästen ej varit försäkrad,sen beror ju det ju på försäkringsbolag vad man får betala!

Senast ändrad:

Snål? Ska dom inte betala ut det som är sagt? Vi har en självrisk på 1800:- + 20% av summan.. Dom betalade ut rätt belopp till oss utan problem. ;o

Tittar du på deras olika försäkringalternativ så är det inte riktigt samma ersättningsgränser som på andra bolag. Vi hade t ex en A1-a som inte omfattade några hältor ö h t och en självrisk på 2800 kr och 20 % på allt utöver det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Red_Chili
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 736
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V