vad klarar en "otränad" häst?

Gramse

Trådstartare
:rofl:Hej alla glada nu ska vi se om jag blir hängd här;)
Ska försöka fatta mej kort så får ni ställa frågor till mej i stället, har en nordsvensk brukshäst som jag ägt i ca 4 månader nu. Han var mycket sporadiskt riden och körd när jag hämtade honom. Har försökt träna upp honom succesivt genom promenader lite tömkörning och nu ridning. I dagsläget rider jag ca en timme/tillfälle 2 ggr i veckan. När kan det va lämpligt att börja rida längre turer på tex 2 timmar? Nu pratar vi inte hårda pass i nån paddock utan harmonisk skogsmulleridning. Eller är detta helt åt helsicke och att jag egentligen bör rida ett kortare pass på en kvart varje dag i stället? Hoppas på kloka råd och svar. Hästen mår prima finfint och är hel och frisk och i sina bästa år.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Håller med föregående, en frisk häst klarar utan problem 2 h promenadridning.. Den klarar väl att gå i hagen annars?
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Tycker att du ska rida fler dagar i veckan men kortare pass. Det kan vara jobbigt för en häst som är otränad att ha en ryttare på ryggen i två timmar.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Du har börjat smyga igång hästen under de 4 månader du haft den. Öka nu...2 timmar är ingenting för den typen av häst och den klarar lätt att bli riden varje dag.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Hej och tack för svar:)
Han är ju rätt stabil kort rygg och en stadig bit men det är lite svårt att se hur det ligger till med muskler då han är rätt sommarrund nu efter betet. Ska se till att börja rida mer i mer krävande terräng och lite oftare. Kan ju tyvärr inte longera honom för det vet han inte vad det är:D när jag ändå är igång, har en stocksadel till honom som jag tycker sitter bra, har haft folk som tittat på den också. Det är väl svårt att svara på men tror ni han kan bygga vettiga ryggmuskler i den?
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Om sadeln ligger korrekt och inte ger tryck så kan hästen bygga muskler även i en stocksadel ;)
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Två timmar i lugnt tempo är inga problem. Jag lånar nu en gammal nordsvensk,hon hadde inte motionerats på flera år när hon komm till mig. Jag började med att skritta (med korta travbitar) en runda på 8 km, det varje dag i tre veckor. Ibland red jag ibland gick(sprang) jag brevid. Nu, två månader senare, kan hon med lätthet gå flera timmars rundor men i långsamt tempo, INTE full galopp blandat med trav. Trevlig lunk i skritt och trav med några galopper och hon är så glad nu! Hon var otroligt överviktig och är nu bara överviktig. Hon har varit i god kondition som ung och har bra uppbyggda leder och senor i benen, samt går på lösdrift, så hon klarade sina dagliga promenader på 8 km.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Härligt:) ja mina kusar går på lösdrift också, fantastiskt bra.. men det låter ju lugnt, skrittar också för det mesta och tar korta travpass.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

du bygger upp den mer effektivt med mer frekventa pass än utspridda längre pass, när du utgår från en häst som inte kommit upp i kondition och styrka. Handlar även om att leder, senor och ligament ska ha chans att bygga upp och stärka sig, detta görs genom mera regelbundet arbete.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Du skriver inte i vilken ålder hästen är (jag tycker att jag är i min bästa ålder och jag är 50++ :laugh:) Det är jättebra att göra som du gör - träna upp honom varierat med bl a tömkörning och promenader (i varierad terräng?). När det gäller ridningen kan/bör du träna både ock - inte antingen eller. Alltså skogsmulla (fast jag skulle inte ta längre turer direkt) och lite mer krävande pass (korta). Något varje dag och variera alltså.
 
Sv: vad klarar en "otränad" häst?

Ja han är 9 år, och varierad terräng är grusvägar och skogsstigar, lite kullar och ängar. Men tack för tipsen, man vill ju att grabben ska hålla många år till :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp