Vad kan ni beratta om Lemon?

Ramona

Trådstartare
Vad vet ni om den svenska halvblodshingsten Lemon fodd -84, e. Modesto, ue. Favorit?
Vill veta allt!!
Betackte han manga irlandska ston? Det finns namligen en irlandsk (ISH) hingst, Brilliant Lad fodd -91, e. Lemon u Fashion Sceene (e. King of Diamonds), som har lamnat manga fina avkommor pa hopp-banan. Han ags av personer som jag kanner mycket val, sa jag skulle vilja veta hur det kommer sej att han ar efter en svensk hingst.

Sv: Vad kan ni beratta om Lemon?

Lemon har stått stationerad här i trakten flera säsonger, så det finns ju en hel del avkommor. Och av de jag har sett så har nästan alla varit väldigt bastanta och ofta klumpiga (i betydelsen drulliga). En av dem löshoppade väldigt bra som ung, men jag skulle inte våga hoppa honom uppsuttet, för efter att ha hanterat o skott drullputten skulle jag inte litat på att han skulle lyfta på fötterna varje gång...
Lemon själv gjorde ju ett väldigt högt bedömt bruksprov och har gått svår hoppning.

Vad roligt att du sager det, for Brillant Lad e. Lemon, ar en riktigt statlig typ. Stor och kraftig med massvis med utstralning. Han hoppar sjalv bra, men har inte avlat fram sa jattemanga fina hopphastar, dock har han avlat fram massivs med fina jakthastar. Men jakthastarna brukar lara sej ganska snabbt att hoppa riktigt, for det gor ganska ont att dra med sej en hel stenmur. ;)
Dock maste jag saga att avkommorna ar scopiga, med relativt bra teknik, men precis som du sager, drulliga nar det kommer till hoppningen som unghastar. Det verkar vara sa att de inte kommer in i sej sjalva forrens de ar 5-6 ar eller till och med aldre.

Hur ar Lemon i temperamentet rent generellt?

Eh.. De avkommor jag sett har totalt saknat utstrålning..
Tror de är ganska stabila i temperamentet, hurdan han själv är vet jag inte.

Lemon själv slutade tävla eftersom hans nerver inte pallade för det.

Jag har sett flera Lemon-avkommor eftersom han stog flera säsonger på Öland, och säger bara:Nej Tack!
(hovslagare, veterinärer och annat hästfolk säger om det är en besvärlig häst: det är väl en citronare?(citron=lemon))
:banana: :banana: :banana:

I hingstkatalogen för 1990 står inget om vart han står på station (inga uppgifter har inkommit från ägaren). I katalogen från året efter står att han betäckt naturligt 1990 samtidigt som han tävlats av ägaren. Inte ett ord om någon utlandsstationering :confused:

Och jag har sett en hel del fina Lemon avkommor, tydligen till skillnad från andra här :D

Gillar stammen som han har själv.

De jag har sett har både gått hopp,dressyr och fälttävlan.

Tja de jag har sett har verkligen varit på tårna...visst knep de diplom och kunde hoppa men är de såna på backen, som dessa visade sej vara-Nej tack!

*lånar knapp*

Ett tag (vet ej hur länge) stod han i Mörlunda (Småland). Sommaren 1998 så jag honom där iaf. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket mer än att jag klappade honom genom boxgallret. :crazy:

jag var o provred en Lemon-avkomma i sommras. Den hade ett mkt bra temepram,ent! En av de trevligare jag träffat. Den var 5år, stod helt stilla medan tjejen broddade på en främmande plats, hjon lastade den helt själv o den var hela tiden supergo! Ganska allround, hyfsade gångarter, hoppade fyfsat, o hunde säkert bli en lämplig fälttävlanshäst(dock rätt kraftig i kroppen). Var ganska liten o kort men grov, så upplevdes större.

Jag säger som så - jag har sett för FÅ, för att veta VAD han egentligen lämnar...dvs 2 stycken vid en visning plus ett skäcksto.

Men jag tar mej gärna en titt på fler avkommor för att bilda mej en riktig uppfattning.Det är ju bra om man kan bli motbevisad för stammen är ju riktigt trevlig och själv ser han ju trevlig ut...ja åtminstone på kort.

Men just idag...skulle jag INTE välja Lemon att betäcka med...

Jag har inte sett alltför många heller men ett tiotal, plus jag var och provred en 4åring e. honom som var mkt trevlig och väldigt ridbar.

Men tror att han blivit en "mellanhingst" just för att han varit hos maria och han inte tävlat efter de förutsättningar han hade.

Stammen är jag super förtjust i

Vi har ett par stycken Brilliant Lad-avkommor (alltsa ee Lemon) som tavlar 1.30+, och sedan finns det massvis med 1.10-1.20 avkommor.
Fragade just sambon, och han sager att bade Brilliant Lad och nagra avkommor till ar riktigt djavliga att sko...det kanske gar i arv. ;)

Vad jag undrar ar varfor man avlar pa en hingst som slutade tavla for att han inte hade psyke for tavlandet????????? Ar det verkligen sant?

Görel skrev:
I hingstkatalogen för 1990 står inget om vart han står på station (inga uppgifter har inkommit från ägaren). I katalogen från året efter står att han betäckt naturligt 1990 samtidigt som han tävlats av ägaren. Inte ett ord om någon utlandsstationering :confused:
När Lemon stog på Öland var jag och kollade honom, och enl. hingsthållaren så hade han då exporterade avkommor. Kan det möjligen vara en av dom som är på Irland? Har ju funnits flera *King of Diamondsston* som tävlat i sverige, och på 70/80-talet var ju varenda importerad irländare efter King of Diamonds.... :banana: :banana: :banana:

Vårat Cortez-sto har Lemon som morfar...och Urbino :D bakom ddet...så gissa om det är humör i damen... :crazy:

Vi köpte enkom tack vare hennes stam...

Mamman (E:Lemon alltså) var en dam med mkt temprament, men hon tävlade höga klasser i hoppning, med superteknik!!!

Hon fick fem avkommor, där alla (utom den yngsta...än) har tävlat msv hoppning. Det som är dom i fatet är väl just det att det inte är så lätt att hitta ryttare som fixar deras humör...men när du väl hittat knapparna på dom, så har du kanonhoppare!!!

En sk som jag funderat mkt på...mamman var "huvudskygg" - ngt som även hennes avkommor "ärvt"....

Finns det någon mer än jag som "har funderat över den kopplingen med Lemon"...´eller är det mamman själv som lärt sina barn det???

Över lag är de Lemonavkommor jag sett ganska ivriga, hoppar mkt bra, men är lite "svåra"... men jag gillar den sortens häst, så mig passar det utmärkt...

ramonarunds skrev:
Vi har ett par stycken Brilliant Lad-avkommor (alltsa ee Lemon) som tavlar 1.30+, och sedan finns det massvis med 1.10-1.20 avkommor.
Fragade just sambon, och han sager att bade Brilliant Lad och nagra avkommor till ar riktigt djavliga att sko...det kanske gar i arv. ;)

Vad jag undrar ar varfor man avlar pa en hingst som slutade tavla for att han inte hade psyke for tavlandet????????? Ar det verkligen sant?

Tja jag vet inte, han skötte sig exemplariskt på bruksprovet så jag är lite skeptisk till det faktiskt. Kan ju vara så att ryttaren inte fick de framgångar med honom som den önskade.

De Lemon avkommor jag sett har varit jättefina iaf

Nej det var Maria själv som citerades i Ridsport som hade uttryckt att hans nerver inte pallade med miljön osv runt tävlingsplatserna.

Gör hon?...så osportligt i såfall....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka