Vad kan man kräva av en tvååring - och hur?

M

musiknonstop

Hej, vi ska få hem en tvååring om ett par veckor som inte alls har blivit hanterad tidigare, har i princip bara fått på sig grimman några gånger.. Annars har hon bara stått med 6 andra hästar, varit inne i stallet på nätterna och delat box med en annan tvååring (!) och blivit borstad ett fåtal gånger. Hon är efter Sacks son Saigon så hon har väldigt fin stam.. Kommer vi att kunna lära henne allt NU? Bekymrad över hur det kommer bli när hon ska stå uppbunden, lyfta hovarna, vara i stallet själv, komma ut själv för första gg, m.m. :crazy: Tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur?

Det går nog alderless utmärkt att lära henne nu, bara ta det lungt och i hennes takt. Börja helt från grunden som du skulle göra med ett föl. Ta allt o i korta stunder så hon inte blir uttråkad eller för trött. Det brukar inte ta så lång tid att lära dom bara ni är konsekventa och visar tydligt vad ni vill!

Lycka till!
 
Sv: Hur?

Jag håller med muddson. Ta det brar lungt och i hennes takt så går det nog bra.
Lycka till
 
Sv: Vad kan man kräva av en tvååring - och hur?

musiknonstop skrev:
Hej, vi ska få hem en tvååring om ett par veckor som inte alls har blivit hanterad tidigare, har i princip bara fått på sig grimman några gånger.. Annars har hon bara stått med 6 andra hästar, varit inne i stallet på nätterna och delat box med en annan tvååring (!) och blivit borstad ett fåtal gånger. Hon är efter Sacks son Saigon så hon har väldigt fin stam.. Kommer vi att kunna lära henne allt NU? Bekymrad över hur det kommer bli när hon ska stå uppbunden, lyfta hovarna, vara i stallet själv, komma ut själv för första gg, m.m. :crazy: Tacksam för svar!

Det är synd att ingen gjort allt detta med h*n när h*n var föl, jag fick hem en ettåring - inte alls hanterad och alla dessa sakerna tog ett år istället för bara några veckor som det skulle gjort om hon var ett föl. Hon var som en vildhäst, var så osäker på vem jag var att det tog två veckor innan jag fick ta henne i grimman överhuvudtaget. Nu efter ett år, kan hon lyfta hovar (fortfarande lite problematiskt men det går ) och bli borstad utan problem, bli ledd, ha läskiga saker på ryggen osv..
Du får nog räkna med att ta det väldigt lugnt och inte tränga dig på för mycket. Låt det ta den tid det tar och börja inte lyft hovarna förns hästen litar på dig, det kan bli en rejäl spark om hästen blir rädd. ta det bara lugnt i hästens takt så löser sig allt detta.
 
Sv: Vad kan man kräva av en tvååring - och hur?

Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 236
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp