Vad kan man göra?

B

Becca85

Har en häst på foder, valack. Och det jag skulle vilja ha lite tips med är vad man kan göra när han blir helt knäpp. Det är när vi möter på djur i skogen, rådjur har han blivit bättre med. Men idag när det var två älgar ute i skogen när vi red så blev han helt avstängd och lyssnade inte alls, blåste luft och var allmänt konstig.
Skule vilja har lite tips om vad man skulle göra i sådana situationen så att man inte förvärrar allt.
Han kan göra så med kor också om de kommer imot honom när man rider förbi kohagen. Annars är han inte rädd för något som jag kan komma på.
/Becca

Sv: Vad kan man göra?

Medryttare hästen min blir så för en lastbil och lite mera, det är säkert samma sak som med djur!

När vi ska rida ut i skogen måste vi ibland passera en salt/plog/last bil. Så klart är häseten Calle rädd för denna och dom gånger han totalvägrara hoppar jag av och "tvingar" fram han till den så han får komma nära. Går förbi och sitter sedan upp. Om jag inte hoppar av och han viker av upp skogen när vi ska förbi totalvägrara jag. Han ska gå den vägen jag vill! Jag ger mig inte och han ska gå förbi och tillslut ger han efter och går förbi, kan bli så med flera saker. "Tvingar" fram hästen, inte så att den tar skada mentalt utan att visa att det inte är farligt.

Om du rider på mera varierande vägar det är mkt olika saker kan du ju testa Karaktärsträning. Dvs gå över pressengingar(stava?) och släpa plastpåse m.m. Sådanna saker gör att hästen litar mer på en och gå mera "farliga" saker när det väl händer.

Själv ska du vara lungn och inte få panik, vad som en händer.
Stå still så hästen för vänja sig vid vad det är som står där.

Jag skrev bara det som ploppa upp hur huvve för stunden!

Hoppas det går bra med Pållen!
Lycka till! :banana:

Det är många hästar som är rädda för bla kor. Ibland beroende situation, kan det hjälpa med att hoppa av hästen,och gå förbi med den, så har den dig som trygghet, prata lugnt med den samtidigt som du klappa den och tala om att det inte är något farligt.:smirk: Det hjälper absolut inte att skrika, rycka eller att slå hästen då förstärker man bara rädslan. ( nu menar jag inte att du gör det)
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Det är många hästar som är rädda för bla kor. Ibland beroende situation, kan det hjälpa med att hoppa av hästen,och gå förbi med den, så har den dig som trygghet, prata lugnt med den samtidigt som du klappa den och tala om att det inte är något farligt.:smirk: Det hjälper absolut inte att skrika, rycka eller att slå hästen då förstärker man bara rädslan. ( nu menar jag inte att du gör det)
Lycka till!

Stopp stopp stopp!!!
Sådär var det en tjej som gjorde i ett stall där jag sedan jobbade. Hästarna blev odrägligare och odrägligare ju längre hon var där och när jag började gick inga hästar förbi varken får eller kor vilket alla (7) gjort förut (utom en som varit besvärlig med kor några år, inte omöjlig, men besvärlig) Första gången med en av hästarna tog det 1,5 timme på en runda som skulle tagit 40 minuter.

Beroende på häst tycker jag att man ska agera olika, men som ovanstående mycket riktigt säger hjälper det absolut inte att bli arg. Bestämd ska du vara och det finns två saker som absolut inte hjälper i det långa loppet.
1. Vända
2. Sitta av
Att det inte blir bättre av att sitta av beror på att du då ger hästen en signal om att "ja visst har du rätt i att det här är läskigt så det är väl bäst att jag skyddar dig lite". Ta istället god tid på dig och hitta ett sätt som passar in häst. Vissa hästar fungerar att bara låtsas som ingenting och rida förbi i balanstrav och huvudet i vädret och göra en cirkel förbi ut på åkern, vissa fungerar bra med en sällskapshäst som går först, o sen bredvid och sen sist, vissa hästar fungerar bra att backa förbi, vissa hästar fungerar bra att låta dom titta (även om det krävs 15 min)ett steg fram, stanna och titta, när hästen lugnat sig, ta ett steg till och ett till och... Det finns en uppsjö av ytterligare varianter.

Känns det osäkert? Sätt på en martingal så får hästen inte upp huvudet så långt och du får något att hålla i. Använd gärna spö, men bara som en lätt framåtdrivande hjälp, slå inte som bestraffning, utan bara som en påminnelse om inte skänkel och röst fungerar.

Okej. Nu har jag lite verktyg att gå efter. Tror inte att det skulle funka att hoppa av honom när han blir så. Men däremot att man väntar och går några steg sen tittar och går några steg......
Men vad gör jag när jag blir rädd för det förvärra ju bara det hela????

När jag blir rädd brukar jag stanna hästen och typ bara stanna upp ett slag. Ta den tid du behöver för att lungna dig..

Har egentligen inge svar men men.. :cool:

Detta har varit mitt sätt i 30 år och har funkat väldigt bra, har även ridit in och tämjt hästar åt andra, alla har varit nöjda med sina hästar, så STOPP är absolut fel ord till mig......Jag har fått väldigt mkt beröm för mitt tålamod och förståelse med hästar.....Mitt sätt är rätt för mig och hästarna jag håller på med, ditt sätt kanske är rätt för just dig....;)

Mmmm......Det är nog bäst. Så att båda hinner lunga ner sig och slappna av. För då kan man fortsätta på ett bättre sätt och säkrare säkert också.

sky_fly skrev:
När jag blir rädd brukar jag stanna hästen och typ bara stanna upp ett slag. Ta den tid du behöver för att lungna dig..

Har egentligen inge svar men men.. :cool:
Det är intressant att läsa hur hästar reagerar på olika saker...
Becca tror att det du skriver kan fungera på hennes häst och jag VET att det inte skulle fungera på Harry;)

T ex i förrgår mötte vi 5 renar när vi kom ridandes och dom började förståss att springa för dom var ju rädda. Harry blev spänd och steppig med jag drev bara på honom framåt så han trippade på tills han var jämnsides med dom så kastade han sig framåt och sedan var det bra med det.
Hade jag då stannat och låtit honom se så hade han frusit fast blicken i några sek. sedan hade han bestämt sig för att det var mördar renar och kastat om på stället och rusat åt andra hållet:angel:
Det är fullt möjligt att det bara är Harry som fungerar på det sättet, men han gör då så;)
Jag vet, för vi har provat på den modellen när vi var på promenad och mötten en älg. Usch vad han var jobbig att leda då:rofl:

Mount Never Rest skrev:
Det är intressant att läsa hur hästar reagerar på olika saker...
Becca tror att det du skriver kan fungera på hennes häst och jag VET att det inte skulle fungera på Harry;)

T ex i förrgår mötte vi 5 renar när vi kom ridandes och dom började förståss att springa för dom var ju rädda. Harry blev spänd och steppig med jag drev bara på honom framåt så han trippade på tills han var jämnsides med dom så kastade han sig framåt och sedan var det bra med det.
Hade jag då stannat och låtit honom se så hade han frusit fast blicken i några sek. sedan hade han bestämt sig för att det var mördar renar och kastat om på stället och rusat åt andra hållet:angel:
Det är fullt möjligt att det bara är Harry som fungerar på det sättet, men han gör då så;)
Jag vet, för vi har provat på den modellen när vi var på promenad och mötten en älg. Usch vad han var jobbig att leda då:rofl:

Kansek inte men jag skrev oxså att när JAG blir rädd, och det fungerar på "min" häst :)
Men visst, alla hästar är olika..

Just älgar är svåra, kor är lättare, för dom håller ju sig liksom på sin sida om staketet.... Min valack som jag har haft sedan han var 11, idag är han 22, har varit livrädd för älgar hela sitt liv, och jag har inget hopp om han ska bättra sig numera.... Det är liksom svårt att träna på älgar, man kan liksom inte låta hästen gå fram o nosa eller säga till älgen att den ska gå sakta och inte rusa iväg genom skogen med buller o brak... :p
Jag har gjort så, när vi möter älg, att jag ALDRIG sitter av. Jag sitter lungt men håller hästen i rörelse. Låter jag honom stanna finns det stor risk att vi gör en 180 graders sväng och försvinner mot horisonten. Han SKA gå fram, oftast går det i nånsorts passage ackompanjerat med trumpetande blåsningar, och sen lugnar han sig efter ett tag, när han inte hör/känner lukten av älgarna längre.
Jag har lärt mig hantera honom i dessa situationer, men hans reaktioner är i stort sett lika efter 11 år, och kommer troligtvis att så förbli. Rådjur däremot bryr han sig just inte alls om.

sky_fly skrev:
Kansek inte men jag skrev oxså att när JAG blir rädd, och det fungerar på "min" häst :)
Men visst, alla hästar är olika..
Precis! det var de jag menade att det är intressant att se hur olika hästar (människor också för den delen) reagerar på en situation:idea:

Becca85 skrev:
Okej. Nu har jag lite verktyg att gå efter. Tror inte att det skulle funka att hoppa av honom när han blir så. Men däremot att man väntar och går några steg sen tittar och går några steg......
Men vad gör jag när jag blir rädd för det förvärra ju bara det hela????

Försök ha "mjuka" ögon fokusera INTE på det som hästen tittar på, och tänk på att andas!! JÄTTEVIKTIGT! de känner direkt när man blir stressad för då får man en annan andning.. eller så hå¨ller man rentav andan... (det gör en häst med när den upptäcker nått farligt) så andas på bara, så mycket luft du fårt plats med och var ett gott exempel (svårt men man får försöka ändå... det funkar!) försök se med perifera seendet och andas djupt ner i kroppen och ända ut i tårna! Låtsas som det regnar, gör ingen affär av det om hästen skyggar lite eller så..Lycka till

Tack så jätte mycket för era svar.
Bra att du sa det dät med andningen det är inget som jag har tänkt på faktis. Det ska jag försöka komma ihåg nästa gång det händer, om det händer....... Hoppas att det inte gör det...

Läser man i horsemanship böker kan man stöta på texter där det står att om man är ute och rider (ex ett fält nu) och stöter på eller möter ett gäng rådjur så ska amn lära hästen att dom vilda djuren flyttar på sig när man närmar sig, dom ska lära sig om man rider efter eller mot ett vilt djur så ska hästen förstå att dom flyttar sig, (som dom flesta gör) skulle dock inte vilja testa den metoden mot ett gäng älgar)

På mina yngre hästar jag har haft har jag just lär dom den här metoden, ser jag rådjur på fält rid mot dom driv bort dom, få hädten att inse att dom flyttar sig när man kommer, jag har ett fleratl gånger kunnat galoppera mina hästar över stora öppna fält med många betande rådjur som självklart börjat springa n'r jag kommer galopperande, mina hästar bryr sig inte dom kan springa i flock med rådjuren för dom vet att det inte är farligt och dom flyttar på sig, synd att jag inte har någon bild att visa....men din pålle kanske är äldre och svårare att lära..jag började redan lära mina när dom var runt 4-5 ård ålder. :smirk:

Rid ut med trygg kompis tills ni litar på varandra. (Även jag blir rädd när älgarna dyker upp!, då är det lättare om man har en häst man känner väl)

Panikie skrev:
Läser man i horsemanship böker kan man stöta på texter där det står att om man är ute och rider (ex ett fält nu) och stöter på eller möter ett gäng rådjur så ska amn lära hästen att dom vilda djuren flyttar på sig när man närmar sig, dom ska lära sig om man rider efter eller mot ett vilt djur så ska hästen förstå att dom flyttar sig, (som dom flesta gör) skulle dock inte vilja testa den metoden mot ett gäng älgar)

På mina yngre hästar jag har haft har jag just lär dom den här metoden, ser jag rådjur på fält rid mot dom driv bort dom, få hädten att inse att dom flyttar sig när man kommer, jag har ett fleratl gånger kunnat galoppera mina hästar över stora öppna fält med många betande rådjur som självklart börjat springa n'r jag kommer galopperande, mina hästar bryr sig inte dom kan springa i flock med rådjuren för dom vet att det inte är farligt och dom flyttar på sig, synd att jag inte har någon bild att visa....men din pålle kanske är äldre och svårare att lära..jag började redan lära mina när dom var runt 4-5 ård ålder. :smirk:
:smirk: Jag har flera hästar,föder upp och rider in..... de flesta bry sig inte, men så har jag en som de sa var oridbar, men hon är i allafall inriden efter mkt tålamod,svett och tid... men när jag rider själv med henne och ska te x gå över en bro, eller något annat trångt ställe och hon bli rädd, då hoppa jag av och le henne några gånger fram och tillbaka, hoppa upp och rider över utan några problem över bron ett par gånger,sen var hon inte rädd för den mer,men rider jag över ett fält så är det ju gott om utrymme, då hoppar jag inte av.....;)

;)
IrishDraft skrev:
2. Sitta av
Att det inte blir bättre av att sitta av beror på att du då ger hästen en signal om att "ja visst har du rätt i att det här är läskigt så det är väl bäst att jag skyddar dig lite". Ta istället god tid på dig och hitta ett sätt som passar in häst. Vissa hästar fungerar att bara låtsas som ingenting och rida förbi i balanstrav och huvudet i vädret och göra en cirkel förbi ut på åkern, vissa fungerar bra med en sällskapshäst som går först, o sen bredvid och sen sist, vissa hästar fungerar bra att backa förbi, vissa hästar fungerar bra att låta dom titta (även om det krävs 15 min)ett steg fram, stanna och titta, när hästen lugnat sig, ta ett steg till och ett till och... Det finns en uppsjö av ytterligare varianter.

Vill inte rätta dig men bara säga en sak som jag läst ur boken : Tänk som din häst. Av: Michael Peace och Lesley Bayley.
Citat: " Många ryttare har fått inpräntat i sig att om hästen vägrar att gå förbi någonting när dom är ute och rider, så måste de få hästen att gå förbi rån sadeln . Att sitta av betraktas som ett "nederlag", eftersom hästen då har "vunnit"."

Fattar du vad ajg vill säga? Jag brukar vara lite otydlig.. ;P hehe

sky_fly skrev:
;)

Vill inte rätta dig men bara säga en sak som jag läst ur boken : Tänk som din häst. Av: Michael Peace och Lesley Bayley.
Citat: " Många ryttare har fått inpräntat i sig att om hästen vägrar att gå förbi någonting när dom är ute och rider, så måste de få hästen att gå förbi rån sadeln . Att sitta av betraktas som ett "nederlag", eftersom hästen då har "vunnit"."

Fattar du vad ajg vill säga? Jag brukar vara lite otydlig.. ;P hehe

har läst boken, den är så jätte bra! :D jag har fått väldigt mkt tips o råd från den boken har testat dom flesta och saningen är att det funkar. :bow: :bow:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 790
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar