vad kan man göra?

Cilla

Trådstartare
i stallet där "min" häst står är rutinen såhär:

kraftfoder och ut 8-9 i hagen och äter på höet tills 12-13.
in vid 14-16 beroende på väder och får kraftfoder och lite hö (oftast slut efter nån timme).
någon liter morötter vid 7-8.

samtliga hästar står på okalkade permanentbäddar av spån, även på sommaren.

alla hästar har tjockt fodrade vintertäcken, ävan en dag som denna (+8)

hon som har stallet är 60+ och har väl gjort såhär i alla tider, men det är ju så fel!!!

jag skulle vilja att hästarna får kraft och lite hö på morgonen och en liten dutt till vid 1-2 och sen får gå ute tills 6-7 och få kraft och lite hö igen och sen kvällshö igen vid 8-9.

vart går gränsen för vanvård?

Sv: vad kan man göra?

Vanvård kan man väl inte kalla att det är, men nog är det väl önskvärt att dom skulle få någon kvällsmat också. !!
Frågan är ju hur mycket hö dom äter under dagen ??
Men om du inte tycker det är bra, ta ett snack med ägaren till stallet eller byt stall.
Att dom står ute nu med tjocka vintertäcken är ju både si och så.
Våra gör faktiskt också det, går nog mest på rutin sen det var kallt. Regntäckena har vi lagt undan för vi har inte plats i stallet..vi har ett vintertäcke och ett fleecetäcke framme till alla hästar.

Men frågade du inte om rutinerna INNAN du stalla upp hästen?
Vanvård är det inte som sagt...
Jag skulle helt klart lägga till en höfodring på kvällen.
Men har du ingenting o säga till om? Att ha bädd tex. Det är väl upp till dig om du vill ha ett löst underlag eller en bädd?
Och täcken??? det är väl du som bestämmer om din häst ska ha täcke. Vi har täcken på vid denna årstid vare sig det är -10 eller +10

Vädret kan snabbt slå om och snöa eller regna, så vad är felet med att ha ett täcke ifall att?
Sen skrev du att dom släpps ut i hagen vid 8-9 på morgonen och äter på höt till 12-13.00. Låter som om de får ordentligt med mat. Om de nu får en liten tuss vid insläppet som "bara" tar en timma, låter det som typ 3-4 kilo. Inget fel med det.
Men som sagt, att ge morötter som kvällsgiva låter konstigt. Alla goda hästmänniskor vet att en grovfoder giva på kvällen är viktigt.
Så skippa resten och se bara till att få en 4kg giva på kvällen också. För hon släcker väl inte ner stallet lika tidigt som intaget?

Men, det ultimata är ju givetvis att du flyttar hästen. Se till då och fråga om rutiner och vad som ingår i hyran. Förstår inte varför du inte gjorde det innan...
Lycka till.

/cj

jag förstår att du inte är nöjd med rutinerna i stallet. tyvärr känner jag igen din stallägares beteende "Så här har jag gjort i x år och det har alltid fungerat bra". Jag blir vansinnig på människor som inte förstår att forskningen går framåt i hästvärlden också. Litet exempel på duster som jag haft:

* Person A: Man skall alltid avmaska med samma medel. Motivering: En veterinär sade det för 15 år sedan.
* Samma person: Under avmaskningen skall hästarna stå inne i stallet.
* Person B: Min häst har ingen mask. Motivering: Jag har aldrig sett någon mask
* Person C: Foderstater är onödiga. Motivering: Jag har aldrig använt en.
* Person D: Hästar får fång av för mycket protein. Min kommentar: Och denna person vägrade att ge sin häst hö som hade mer protein än 30 g/kg.
* Person E: Oavsett om det blåser och regnar skall min häst inte ha något täcke (min kommentar: hästen ifråga är ett halvblod som lätt blir stelt). Motivering: Hon har aldrig haft något.

Och exemplen ovan är endast ett urval. *suck*

Har du ingen möjlighet att flytta till något annat stall?

Tyvärr är det inte vanvård att ha rutiner som inte är så bra för hästen.
Jag vet också om stall där rutinerna är så FEL, men ägaren inte vill ändra för att hon inte vill inse att det kan vara dåligt för hästen.
Men såvida det inte är din häst (vilket jag förstår det som att det inte är) så kan du inte göra så mycket mer än att försöka påverka stallägaren eller ta dig därifrån.

Gränsen för vanvård är väl ganska flytande, men sålänge de får mat, vatten, tak över huvudet och den vård de behöver så finns det i princip inget att anmäla.

Har ägaren bestämt sig är det egentligen bara att acceptera faktum och flytta fokus någon annan stans för annars kommer du bara stånga huvudet i väggen.

seejii skrev:
Men frågade du inte om rutinerna INNAN du stalla upp hästen?

Men, det ultimata är ju givetvis att du flyttar hästen. Se till då och fråga om rutiner och vad som ingår i hyran. Förstår inte varför du inte gjorde det innan...
Lycka till.

/cj

självklart skulle jag ha frågat om jag hade en häst. jag rider bara en står där. skulle kanske ha uttryckt det lite tydligare.

om bädden. alla hästägare i stallet turas om att mocka dom 6 boxarna, men ingen tar ut kisset. det får man göra själv om man vill ha ren bädd.

men det jag blir så förtvivlad över är att hästarna står utan mat, dvs utan sysslesättning, från kl 4 - 8 dagen efter (förutom morötterna då...) den nyaste hästen i stallet har tagit riktigt illa vid sig av detta och håller på att krypa ur skinnet på kvällarna (för att inte prata på hur hon är på morgonen.

Men herregud!! Det är ju vansinnigt! Är det ingen av hästägarna som reagerat??

hej!
i mitt stall får hästarna kraft innan dom släpps ut, sen släpps dom ut 8-9 då får dom ca 4-5 kilo hö,

14-16 får dom ytterligare 4-5 kilo hö

tas in vid 18 och då får dom kraft

och sen ca 19-20 får dom 4-5 kilo hö

dom har bara täcke på sig om det behövs för vadför ska hästarna gå runt med täcke och vara varma om det är fint väder. dom behöver lufta sig.

blir det därimot vind för våg och regnar, snöar har dom alltid täcke på sig om inget annat så tas dom in.

mvh

Shadowfaxe skrev:
Men herregud!! Det är ju vansinnigt! Är det ingen av hästägarna som reagerat??

nej... tyvärr. bara jag och hon som äger hästen jag rider....
tyvärr är det så att stallägarens ord är lag...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
710
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 097
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka