Vad kan man göra idag? Diarre...

A

Ardnas

Min häst har nu gått på en 14 dagars kur med finylbutazon. Dessutom ganska stark, 3 påsar morgon och kväll (väger ca 600 kg). Skulle ha gett sista på fredagmorgon, men gav bara till torsdagmorgon, då jag märkte att han var jättelös i magen... Därför kände jag att jag slutar hellre en dag tidigare, så kanske magen ordnar sig själv. På fredagen såg han redan mycket piggare ut, tidigare under veckan har jag märkt på honom att han dragit sig undan, inte varit lika glad och nyfiken som han brukar.. Igår var däremot hela svansen och bakben full av torkat lösskit! Så magen är alltså fortfarande väldigt störd. Jag försökte ge honom hälsofil på torsdagkväll, då jag märkte att han var lös, men det vägrade han äta. Så vad finns det jag kan göra idag? Jag menar, både granngården där jag skulle kunnat köpa magtarmbalans, och apoteket där det kanske funnits något är ju stängt. Några tips förutom filmjölken, som absolut inte fungerade?

Sv: Vad kan man göra idag? Diarre...

Du kan ju alltid testa proviva med fruktsmak! Innehåller lactobaciller som är bra för maggen. Min häst ääälskar jordgubbssmaken :d

ge filmjölken med ingivare då.. om du inte har en sådan finns det andra lösningar..

*stor spruta.. och ge filmjölken som man ger maskmedel i mun gipan.

* Gammal ketchup flaska..och ge på samma vis som ovan..

Lycka till :)

Va jag vet (har hört) så ska vanlig a-fil, eller dofilus vara bra mot hästar som har diarré. Dock kan jag inte svara på hur lätt det är att få i hästen mejeri-produkten.

Se till att din häst dricker mycket under diarré-perioden, ha gärna vattenhink i bpxen (om den inte redan har det) då hästen lätt blir uttorkad av att bajsa mycket, och löst. (samma med oss människor), å samtidigt ahr du koll på hur mycket hästen dricker.

Lycka till, å hoppas din häst snart blir frisk.

Smart! tänkte inte att man kunde spruta filmjölken...

Kan lägga till att några dl räcker inte när det gäller häst för att få effekt.. en L dag är mera troligt.

hej

man kan ta bajs från en frisk häst och lägga lite i maten. då får den i sig nya rättsorts bakterier.

Tack för svaren! Han har alltid tillgång till vatten i hink. Smart ide med att använda ketchupflaska och spruta in filen! Jag har tvingat i han buttan under så lång period nu att jag känner mig urtaskig som återigen ska ställa mig och tvinga i honom nåt, men det är väl inte så mycket att göra... Jag ska ringa vet det första jag gör imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka