Vad kan man ge för foder för att förebygga kolik och tarmvred?

eldkyss

Trådstartare
Som rubriken så undrar jag om det är någon som har förslag på vad man skulle kunna ge hästen för att hålla igång magen? Har prövat Mash men jag tycker det är lite omständigt av olika anledningar. Jag tänkte om det finns något som man kan blanda i vanliga fodret?
 
Grovfoder?? Det brukar vara det bästa. Gärna i kombination med tempererat vatten, så hästen inte behöver dricka kallt vatten.

/Lavinia
Dom får fri tillgång på grovfoder. Men jag tänker att de bör finnas något ytterligare man kan komplettera med för att minska riskerna.
 
Kan man ge loppfrö som förebyggande? Hur fungerar det att ge loppfrö till föl, någon som vet?
 
Det jag och hästägare i stall jag jobbat i har fått rekommenderat av olika veterinärer är betfor och linfrön blandning.
 
Bra grovfoder (vid tveksamheter kassera eller hygienanalys), fritt på rent vatten dygnet runt, bra hygien vid utfodring och foderhantering/foderförvaring, lugna stall och hagmiljöer + rent, regelbunden mattillgång till hästarna, så mycket utevistelse som möjligt och regelbunden motion för hästen.

Det konceptet tror jag räcker långt, längre än fodertillskott i förebyggande
 
Som rubriken så undrar jag om det är någon som har förslag på vad man skulle kunna ge hästen för att hålla igång magen? Har prövat Mash men jag tycker det är lite omständigt av olika anledningar. Jag tänkte om det finns något som man kan blanda i vanliga fodret?
Grovfoder av bra hygienisk och näringsmässig kvalité, mycket utevistelse, rent vatten och rent vid matplatser. DET kommer du längst på! Hästens mage är gjord för att äta gräs :)
 
Jag vet inte om detta har någon betydelse eller om det finns några studier på det men det är en magkänsla jag har. Jag tror på ekologiskt odlat grovfoder och kraftfoder, alltså inte konstgödslat. Vi odlar allt vårt grovfoder och kraftfoder själva så vi har full koll från jord till bord! :) Jag vet att alla inte har den möjligheten tyvärr :( Jag tror att det kan vara en bidragande faktor! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 877
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 301
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp