Vad kan man få reda på via blodprov?

Martina_m

Trådstartare
Jag vet att man kan se om hästen har någon fästingsjukdom.
Men vad mer kan man få reda på?
Och vilka kan symtomen vara för att misstänka att något värde är fel?

Sv: Vad kan man få reda på via blodprov?

Man kan få reda på mycket genom ett blodprov!
Man tittar på de olika celltyperna i blodet och deras egenskaper.
Man kan också leta efter kemiska ämnen, spårämnen, läkemedelssubstanser, hormoner, bakterier, virus och antikroppar mot virus och bakterier.

Genom att titta på de röda blodkropparna (de som transporterar runt syre i kroppen) kan man se om de är tillräckligt många. Få blodkroppar kan tyda på ex. blodbrist eller vissa njurproblem. Ofta kan hästen vara trött och matt av dåliga blodvärden.

De vita blodkropparna som är en del av immunförsvaret kan öka eller minskar i antal under en infektion. De finns några olika sorters vita blodkroppar och beroende på vilken typ av blodkropp som är förändrad kan man få en bild av sjukdomen som hästen har.

Levern och njurarna släpper ifrån sig ämnen i blodet. Om de är skadade/fungerar dåligt så släpper de ifrån sig mer.

Genom att mäta hormoner som cirkulerar med blodet kan man ex. ta reda på om hästen är dräktig.

Man använder sig av blodprov för att utreda sjukdomar som ex. cushings, addison, hypothyroidism.

Orsakerna till att man väljer att ta ett blodprov kan variera. Hästen kanske är slö och lite hängig, den kanske har feber, har svårt att hålla hullet trots bra mat och fina tänder m.m.

Det finns mer att leta efter i blodet än vad jag har skrivit här. Det finns massor av olika undersökningar som man kan göra med blod!

Är det något speciellt du har i åtanke? Man tar ju inte blodprover på måfå, utan det blir utifrån det du nämnde - vilka symtomen är. Vissa analyser är väldigt kostsamma dessutom :crazy:, de kanske måste iväg på externt labb tex.

Tack för ett utförligt svar!

Och svar på bravur68s fråga och även en fråga till er, om man kan ta något speciellt prov när hästen har följande beteende.

Han är 5 år, snäll och trygg.
Men han är jätte seg och lat, inne i sin egna värld och väldigt svår att få intresserad. Han är även mkt svår att säga till, han struntar om man hoppar till, viftar med händerna, smäller till honom, går emot honom, ja vad man nu kan göra för att exempel försöka få honom mindre närgången.

Han kan få sina ryck i hagen och springa och busa. Men jag får inte fram honom i ridningen, då är han i sin egna värld. Struntar i vad jag gör för att få fram honom. Visst, han KAN vara framåt ibland, men det är verkligen inte ofta, några gånger/månad kanske.

Usch, jag vet inte vad jag ska göra med honom. Han är inne i sin lilla obekymrade värld och jag har så svårt att lyckas nå honom.

Har provat med massa olika knep i ridningen för att få honom mer vaken, men utan något resultat.

Så, därför har jag funderat på om det kan vara något dåligt med honom, om han inte mår bra.

Vad tror ni?

Har ni något förslag på om det är något man kan kolla upp om de är på det viset ?

Oj då, men har han blivit förändrad under en tid eller eller har han mer eller mindre varit sådan här jämt. Jag menar mest om det har varit en pigg, alert och vaksam häst normalt sett så bör du kanske gå till vet och göra en koll. Vad de har för rutinanalyser vid dessa symton kan jag inte riktigt spekulera i.
Men elektrolyter och blodstatus borde säkert vara med.

Om det dessutom handlar om att han skulle kunnat ha blivit sådan här nu i sommar så är det nog vanligt överlag hos hästarna. De är "saftigt disträ" - liksom vi :D

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
948
Senast: Sol
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2