Vad kan kissen har haft?

J

Jennifer80

För några månader sedan fick jag och min sambo en kattunge på 12 veckor, han var jätte söt och en bondkatt. Han hade inga vaccinationer men det skulle vi ju fixa så klart, han skulle bo i sadelkamaren och vara utekatt.
De första två dagarna hade jag honom bara inne sedan börjar vi släppa ut honom medans vi var med.
Vi fick han på en lördag och han hade mycket gott apetit, men på torsdagen hade han inte ätit och vi trodde att
han var bara lite kräsen, eftersom han var pigg för övrigt.

Även på fredagen var han pigg men åt inget det var svårt att se om han drack, men enligt veterinären skulle vi avvakta.

Men på lördagen när jag kom till stallet hade han spytt mycket under natten och såg allmän loj ut.
Vi ringde vet och de tyckte vi skulle köpa avmaskning.

Så vi for iväg men när vi kom hem var situationen värre, jag försökte att få i honom vädska eftersom han såg så utorkat ut, han blev vinglig och föll ihop i baken hela tiden.
Han kunde inte stå, så vi ringde veterinären och bad om att få komma in, men tyvärr dog kissen under samtalet.:cry:

Vad kan den har haft för sjukdom? Kan han har förgiftat sig? Jag tycker att det verka konstigt eftersom han var så pigg dagarna före.

Sv: Vad kan kissen har haft?

Ingen som kan hjälpa mig här?

Kattpest kanske. Det är viktigt att inte släppa ut katter innan de är grundvaccinerade. De bör givetvis även vara kastrerade innan de släpps ut lösa.

Trist att ni förlorade honom. :cry:

Svagt av veterinären förstås. Föreslå avmaskning till en uppenbart akutsjuk uttorkad katt...

Jag har en teori. Veterinärer vet eller tror sig veta att många ägare till bondkatter inte vill/kan kosta på dem ordentlig veterinärvård. Då "hjälper" de ägaren genom att säga; ja det finns faktiskt inget att göra... Eller liknande.
Eller föreslår maskmedel när det är ganska uppenbart att kattungen är döende.

De kanske vet att det går kattpest eller fågelsalomonella just nu där i din trakt?

Omöjligt att säga vad det var med så vaga symtom, tyvärr...

Ja veterinärerna var inte särskilt hjälpsama tyvärr.
Eftersom det var en lördag var det också väldigt svårt att få tag i en klinik. Den första vi pratade med tyckte att vi skulle åka till uppsala för där hade de öppet eller falun. När vi ringde till Falun för att åka dit så gjorde veterinären klart för oss att hon hade mycket lite tid.
Efter vi flera gånger sade att det verkligen låg illa till, gav hon med sig och sade att vi fick komma, men tyvärr efter hon sade den meningen dog katten framför våra ögon!
Vi vill ju gärna skaffa en ny katt, och nu är vi oroliga för att det kunde har varit en förgiftning typ råttgift, men vi vet ju inte.

Först måste jag säga att det var rn mkt dålig veterinär som sa att ni skulle avvakta, då det är mkt viktigt att katter äter. 2 dygn är max dom klarar sig utan mat, sen påverkas organen.
Tycker det låter som om kissen har ätit något och blivit förgiftad...

För några månader seda
n fick jag och min sambo en kattunge på 12 veckor, han var jätte söt och en bondkatt. Han hade inga vaccinationer men det skulle vi ju fixa så klart, han skulle bo i sadelkamaren och vara utekatt.
De första två dagarna hade jag honom bara inne sedan börjar vi släppa ut honom medans vi var med.
Vi fick han på en lördag och han hade mycket gott apetit, men på torsdagen hade han inte ätit och vi trodde att
han var bara lite kräsen, eftersom han var pigg för övrigt.

Även på fredagen var han pigg men åt inget det var svårt att se om han drack, men enligt veterinären skulle vi avvakta.

Men på lördagen när jag kom till stallet hade han spytt mycket under natten och såg allmän loj ut.
Vi ringde vet och de tyckte vi skulle köpa avmaskning.

Så vi for iväg men när vi kom hem var situationen värre, jag försökte att få i honom vädska eftersom han såg så utorkat ut, han blev vinglig och föll ihop i baken hela tiden.
Han kunde inte stå, så vi ringde veterinären och bad om att få komma in, men tyvärr dog kissen under samtalet.:cry:

Vad kan den har haft för sjukdom? Kan han har förgiftat sig? Jag tycker att det verka konstigt eftersom han var så pigg dagarna före.

Det går givetvis inte att säga säkert vad det var utan att obducera katten. Men av det snabba förloppet att döma och symtomen tippar jag på kattpest. Det är viktigt, om ni skaffar en ny katt, att ni verkligen ser till att den är ordentligt vaccinerad innan ni låter den vara i samma miljö (stallet) som kattungen som dog. Viruset som orsakar kattpest kan överleva i jord och annat många månader. Så om ni har planer på att den nya katten ska vara "stallkatt" rekommenderar jag er att först hålla den inne minst 1 1/2 månad, tills grundvaccinationerna hunnit verka.

jag tycker det låter mest som om katten har blivit förgiftad av något...:cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 487
Senast: Ela
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 960
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Veterinären har sett en diffus förändring på en lunga på min katt. De sa att det kunde vara astma, lunginflammation eller just det...
2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 871
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur