Vad kan jag kräva av hyresvärden efter renovering?

Fishli

Trådstartare
Den 3 april påbörjades renovering av badrum i min lägenhet. Väldigt stor renovering som dessutom innebär en hyreshöjning med 600:- i månaden.. När jag frågade hur lång tid det skulle ta sa hyresvärden 3 veckor.. Här sitter jag ännu i mina föräldrars lägenhet och hyresvärden ska höra av sig på tisdag. Då är det förmodligen klart. Jag behövde inte betala hyra för maj (då skrev han i ett sms att det spelade ingen roll om renoveringen tar 3 eller 5 veckor) Men nu när snart maj är slut och jag inte kommit hem än ska jag väl knappast behöva betala för juni heller?

Och till ett annat problem. Hyresvärden sa inget om att jag behövde städa ur köket eller att dom ska komma att vara där (borde väl kanske fattat att det kunde komma att behövas när köket och badrummet ligger vägg i vägg:banghead:) Men när jag kom hem för att hämta post en dag har dom rivit ner kryddhyllan (för att komma åt fläkten antar jag?) och hela diskbänken är full av skräp.. Och dom har dragit fram kylskåpet. Oklart varför.. Men vem ska städa upp där? Är det jag eller? Att det är grått i vardagsrummet får gå, där vill jag städa själv, men det dom har ställt till med i köket..
 
Sv: Vad kan jag kräva av hyresvärden efter renovering?

Du kanske ska vänta till de är klara och har avstädat innan du klagar på en städning de ännu inte kan utföra?
 
Sv: Vad kan jag kräva av hyresvärden efter renovering?

Det är ju nästan två veckor kvar av maj, är lägenheten klar till juni ser jag inga konstigheter att betala hyra för juni.
Städningen kan du inte klaga på innan de är klara
 
Sv: Vad kan jag kräva av hyresvärden efter renovering?

Jag förstår inte alls varför du tycker att du inte ska betala för juni om du får flytta tillbaks i lägenheten innan dess?

Angående städning, så är det väl nästan alltid så att man själv får städa efter hantverkare? Kanske fungerar det annorlunda i hyreslägenhet dock. Det vet jag inte.
 
Sv: Vad kan jag kräva av hyresvärden efter renovering?

Nu betalar vi i förskott, gör man inte det i alla hyreslägenheter? Jag har inte bott där på snart två månader, då ska jag väl inte behöva betala för 2 heller?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 661
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp