Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

aida

Trådstartare
Finns det vissa saker som en hyresgäst kan ha som krav på stallägaren? Eller är det att gilla läget eller flytta som gäller, om hyresgästen inte håller med?

Vilka krav kan jag som hyresgäst ställa?
Kan jag ställa några krav alls?

"krav" är kanske fel ordval, men hittade inget bättre...

Jag har ett exempel, men börjar så här för att få en inblick i hur det ser ut.

Sv: Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

De krav du kan ställa är vad som står i kontraktet.

Okey, så allt som inte står med i avtalet kan jag inte alls påverka?
Även om det tex skulle vara tveksamt av djurskyddsskäl? (säger inte att det är så i detta fall dock, utan generellt!)

Rutiner
Foderhantering
Foderkvalitet
Hagar

Inget av ovanstående som jag kan ställa några krav på?

(Jag vet med mig att jag har ganska höga krav på det mesta och är van att ha mina hästar hemma och bestämma själv...)

Det man kan kräva är som sagt det som står i kontraktet, sen kan man ju alltid fråga om man kan göra på något annat sätt, går inte stall ägaren med på det så får man flytta till ett stall med dom rutiner, hagar, foder mm som man vill ha.

Man kan kräva det som står i kontraktet men om stallägaren bryter mot det och är vrång så är frågan om det är värt jobbet att bråka om det.
I övrigt tycker jag att man bör kunna kräva att djurskyddslagen följs då skulle saker som mögligt foder, utstickade spikar, dålig luft osv också vara saker man kan kräva. Detta är dock vad jag tycker och inget jag har belägg för

Ja, då är det väl ungefär som jag misstänkte.

Mitt konkreta exempel då:
Det ingår en viss mängd hösilage i stallhyran, detta tillhandahålls av stallägaren och de sköter all foderhantering och alla fodringar.
Under vintern har hästarna fri tillgång i hagen (superbra!), så en bal i hagen och en bal som det tas av inne.
Problemet, som Jag ser det, är att fodret inte håller tillräckligt bra hygienisk kvalitet. Balen som står i hagen nu är full i sand och balen som står inne är delvis mögelangripen...
Jag påpekade detta för stallägarna och sa att jag inte vågade ge detta (den mögliga, den sandiga hade jag inte sett då) och de svarade att det förstod de och bad mig packa nytt från annan del av balen eller hämta i hagen (som skulle vara bra) så skulle de kolla på den senare.
Dagen efter meddelade de att de inte ansåg att det var något fel på balen och att de även hade kollat med en tredje person, som också trodde att den var okey.

Så detta är ju kanske en bedömningsfråga och beroende på vilka referensramar vi har.
Nu har vi gjort så att jag själv gör iordning höet till mina hästar, men jag hade stora problem att få ihop rätt mängd hö idag (hade detta varit mitt stall så hade jag kasserat hela balen).

Vad jag har funderat lite på är vad som händer om min häst skulle drabbas av tex kolik beroende på fodret, vem ansvarar? Det borde ju vara jag som hästägare som har ansvaret, men då vill jag ju även kunna påverka vad hästen stoppar i sig...?

Regleras mögligt foder under djurskyddslagen?

Problemet nu är att ägarna inte tycker samma som mig...

I djurskyddslagen står det att fodret ska vara av god kvalitet och att det ska vara tjänligt. Mögligt foder är ALDRIG tjänligt.

I djurskyddslagen står det att fodret ska vara av god kvalitet och att det ska vara tjänligt. Mögligt foder är ALDRIG tjänligt.

Allt är inte svart eller vitt. En bal som innehåller en enda mögelspor är knappast möglig så någonstans ska man ju dra gränsen och den gränsen kan ju skilja ganska mycket från person till person beroende på erfarenheter och olika väl utvecklade sinnen.

Precis, det är det som är det svåra. Vad jag tycker är en dålig bal kanske en annan person tycker är okey (även om de inte tycker att den är bra).

Jag kan tycka att det är okey att ta bort mögliga delar av en bal om det är på ett specifikt ställe i balen och resten luktar och ser bra ut. Men då mögel finns på flera olika ställen och balen ser suspekt ut och luktar väldigt olika på oilka ställen så vill jag inte använda det fodret.

Jag är relativt säker på att det är mögel. Jag kan se skillnad på jästsvamp, "socker" och annat mögel.
(detta luktar dessutom skarpt och unket)

Vad tror ni?

2 fläckar syns, de är vardera 1-1,5dm och fortsätter inåt i balen
DSC05027.jpg

närbild på en annan
DSC05031.jpg

Annan konstighet som jag inte vet vad det är, näsintill svarta partier (ligger i lager och hela mitten av balen) som luktar mycket unket.
DSC05035.jpg

Det där är helt klart mögel.
Angående de svarta partierna så är de svårare att uttala sig om. De kan vara blötare områden eller så är det något fel. Att de luktar unket behöver inte betyda något iom att blötare silage som är väl ensilerat luktar på ett annat sätt än det lite torrare runt om. Jag vet att första gången jag stötte på så blött foder så tyckte jag att det luktade unket. Idag vet jag att det luktade precis som det skulle. dock inte sagt att du har fel det kan mycket väl vara unket.

Jag är van att fodra med bra mycket lägre TS-halt än vad detta har. Vissa utav de här balarna har nästan varit som hö.
Detta är nog det torraste hösilaget som jag har stött på någon gång. Så pass att jag var tvungen att fråga vad det var när de tog in första balen...

Kanske är det blötare partier, mycket möjligt, för de yttersta av de "svarta" partierna har ljusnat sedan balen öppnades. Men hästarna ratar det och jag anser inte att det luktar som bara blötare silage... Det saknar helt den lite syrliga doften som brukar finnas även vid lägre TS-halt.

Vad hade ni gjort i mitt fall?
Fodrat på och se glad ut (och gråta inombords) eller "kräva" att en ny bal öppnas?
Flytta? (jag trivs väldigt bra i stallet i övrigt och de är väldigt trevliga. Bara synen på fodret som är ett problem)

Kan tillägga att det inte står något i kontraktet om vilken kvalitet fodret ska hålla. Enbart hur mycket som ingår...

Lite hjälp på vägen både för dig och stallägaren.
Om mögel kommer från hål i plasten d v s det kommer på grund av att balen gått sönder efter inplastningen. Då sitter det där det är hål och det största angreppet är närmast plasten. Hur stort och hur långt in i balen det går kommer att bero på hur länge hålet funnits. Om detta är fallet så kan resten av balen vara tjänlig om man plockar bort allt mögel och ca 15 centimeter till runt om angreppet.
Om möglet istället blir mer in i balen när man börjar skala bort så kommer det inifrån och är ett tecken på att något gått fel vid vid tillverkningen. Då ska istället hela balen kasseras för den har aldrig "blivit" ensilage utan är bara en rulle gammalt gräs som håller på att ruttna.

Det mörka inne i balen kan vara två saker dels då gräs som börjat ruttna men och så det kan kallas för "rulltårta". Vilket innebär att gräset när det pressats varit olika torrt. Kan t ex beror på att det varit tjockare strängar på något ställe eller att det finns träd som skuggat så vissa delar inte torkat lika mycket som de som legat i solen. Då får man den effekten att balen blir som en rulltårta när den rullas, hur mycket beror på hur mycket som är olika torrt. En sådan bal kan gå att använda med det blir inte lika bra ensileringsprocess och hållbarhet som i en korrekt gjord bal.

Jord och grus i en bal tyder på att den inte håller bra hygienisk kvalitet. Ofta beror det på att man har huggit gräset för nära marken och fått med jord från t ex mullvadshögar. Jorden påverkar också ensileringsprocessen så rekommendationen när man hugger för hästfoder är att man lämnat 10 - 15 cm stubb, hästar är känsligare än idisslare. Men många fodertillverkare tycker att man förlorar för mycket på att lämna så hög stubb och vill gärna klippa av gräset nästan som på en gräsmatta och får då med grus och sten i balen. Men med tanke på hur lättfodret då blir dåligt tjänar man inte på det utan man får kassera mer under vintern än man hade förlorat på stubben.
Om det finns botulism smitta i marken så är också grus i balen en klar riskfaktor för att djuren ska smittas. Nu är den bakterien inte så vanlig så risken är inte så stor men den finns och bör inte ignoreras.

Senast ändrad:

Kan tillägga att det inte står något i kontraktet om vilken kvalitet fodret ska hålla. Enbart hur mycket som ingår...
Du kan och ska alltid kräva att fodret ska uppfylla kraven som finns i djurskyddslagen d v s god hygienisk kvalité. Att fodra med annat foder bryter mot lagen och kan leda till straff och till och med djurförbud i slutändan.

En lägstanivå är ju djurskyddslagen som reglerar en hel del vad gäller hästhållning. Givetvis är inte mögligt foder OK. Sedan kommer kontraktet, vad ni har avtalat emellan er.

Vis av erfarenhet kan jag nog säga att har man en stallägare med så skev inställning att de tycker mögligt foder är OK (vilket säkert bottnar i både okunskap och ekonomi) så är det enda vettiga att flytta pronto. Det är bara en av symtomen på problemet (okunskap och/eller ekonomi) och i slutänden får hästen betala priset. Har själv varit i den sitsen, och det slutade med att vi betalade fullpris för foder och skötsel, men gjorde allt själva inkl köpa och hämta grovfoder, kraftfoder och strö till vårt djur. Helt ohållbart i längden. De andra hästarna mådde verkligen jättedåligt av förutsättningarna, och det ansåg inte stallägaren vara något problem utan helt upp till hästägaren som fick skylla sig själva.

Vi flyttade så fort vi rimligen kunde (två dagar efter en slutlig sammandrabbning), det är nog en av de bättre beslut vi fattat. Det går inte att få rätsida på sådan dumhet.

Jag är van att fodra med bra mycket lägre TS-halt än vad detta har. [...]
Kanske är det blötare partier, mycket möjligt, för de yttersta av de "svarta" partierna har ljusnat sedan balen öppnades. Men hästarna ratar det och jag anser inte att det luktar som bara blötare silage... Det saknar helt den lite syrliga doften som brukar finnas även vid lägre TS-halt.

Iom att du har erfaenhet av blötare foder så är det säkert något skumt. Jag är bara lite luttrad av folk som öppnar en blöt fin bal och tycker den luktar jätteunket när den bara är väl ensilerad.

Sanning med modifikation. Analyserar man på hygien får man svaret att visst finns det mögelsporer mm , MEN det är tjänligt som hästfoder.

Precis, det är det som är det svåra. Vad jag tycker är en dålig bal kanske en annan person tycker är okey (även om de inte tycker att den är bra).

Jag kan tycka att det är okey att ta bort mögliga delar av en bal om det är på ett specifikt ställe i balen och resten luktar och ser bra ut. Men då mögel finns på flera olika ställen och balen ser suspekt ut och luktar väldigt olika på oilka ställen så vill jag inte använda det fodret.

Jag är relativt säker på att det är mögel. Jag kan se skillnad på jästsvamp, "socker" och annat mögel.
(detta luktar dessutom skarpt och unket)

Vad tror ni?

2 fläckar syns, de är vardera 1-1,5dm och fortsätter inåt i balen
DSC05027.jpg

närbild på en annan
DSC05031.jpg

Annan konstighet som jag inte vet vad det är, näsintill svarta partier (ligger i lager och hela mitten av balen) som luktar mycket unket.
DSC05035.jpg

Jag kan säga att jag inte skulle utfodra med mögligt ensilage till varken ko, häst eller nåt annat djurslag. Visst kan man plocka bort om det bara är ytligt (bara att ta bort det som är dåligt), men inte om det luktar unket. Vet en bonde som plastade nästintill torrt ensilgae för många många år sedan & vi fick lov att kassera rätt ofta pga mögel och unken lukt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 001
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka