Vad kan hon vara för sort?

Gwaeron

Trådstartare
Nu får alla bukes kattexperter ta fram tänkarmössan och gissa rasen här :D Extra spännande blir det eftersom jag inte vet själv, det är en hittekatt. Såpass mycket kan jag om katter att jag ser att det inte är nån vanlig bonnakatt och flera som har lite koll tycker hon ser ut som en raskatt.

Det hon påminner mest om tycker jag är russian blue, men med tillräckligt många småfel för att jag ska bli osäker. Ögonen är inte helt gröna, bara från mitten och inåt (dock inte så gula som på bilderna,de är missvisande). Hon är lite kompaktare och har mindre öron än ryssar brukar ha. Sen har hon en pytteliten vit fläck under hakan. Men mycket annat stämmer, temperament, pälskvalitét, lila trampdynor mm. Kan hon vara en ryss trots allt? Vad kan hon vara annars?

Ber om ursäkt för dåliga bilder, hon är tyvär inte så fotogenic:angel:
Hela albumet: http://www.pixbox.se/alb_show_id472496_page0.html

12297237.jpg

15651372.jpg

15521691.jpg

Alla gissningar är bra:D

Sv: Vad kan hon vara för sort?

En solid blå huskatt, mycket söt! :D

Det finns säkerligen raskattsinslag i många huskatter men det är helt omöjligt att säga vad, och det gör dem inte till mindre huskatt än någon annan.

Eftersom det inte finns så jättemånga ryssar, så har jag svårt att tro att det är ryss i henne.

Jag ser ingen ras i henne alls, vad är det som gör att du tror att hon har raskatt i sig?

till båda:

Som sagt, jag har ingen större koll men min kattkunniga faster tyckte bestämt att det skulle vara en raskatt. Dessutom är hon så otroligt len i pälsen, har aldrig träffat nån huskatt med sån päls. Vi vet på ett ungefär var hon kommer ifrån, en kille som hyrde ett hus i närheten köpte sig en kattunge och flyttade ifrån den och efter ett tag tog vi hand om henne istället.

Det fyller väl egentligen ingen funktion att veta, hon är ju reggad som huskatt och så. Det är mest jag som vill ha koll på "mina" djurs bakgrund, helst tio generationer bakåt :angel: Så jag tänkte det vore praktiskt om hon tydligt vore renrasig, då vet jag nåt i alla fall :p

Aha. Tyvärr är det nog så att dom flesta huskatter inte har raskatt i sig, utan är "rena" huskatter. En huskatt kan se ut precis hur som helst, ha vilken fär och vilket hårlag som helst.
Dom lila trampdynorna hör förövrigt till färgen, alla blå katter har så.

Jag tycker det är lite synd att man ska försöka se raskatt i alla huskatter, det känns som om huskatten inte duger utan måste vara bättre. Menar inte dig nu, men hur ska statusen på huskatter kunna stiga om ingen är nöjd med att man "bara" har en huskatt?

Alldeles riktigt. I alla fall inom förbunden. Eller ja, rasren kan hon vara, men hon räknas som huskatt ändå.

Huskatt är väl eg. ingen egen ras såvitt jag förstått det utan ett benämningsnamn på allt icke-rensasigt. Som halvblodshästar ungefär?

Nä, statusgrejen spelar ingen roll för min del, hon är söt, det räcker :love: Hon är för lättstött för att åka på utställningar också:o

Det finns ju en enorm variation i färg, pälslängd, pälskvalité, kroppsform, kroppstorlek etc. bland de 1 miljon huskatter som finns i Sverige. Man ska inte tro att det måste vara raskatt inblandad för att katten inte ser ut som den "typiska huskatten" (och det skiljer sig ju från person till person).

Sedan visst, det kan finnas raskattinslag men det är nog faktiskt väldigt sällan man kan se vilken ras som är inblandad. Många av de rastypiska dragen är ju sådana som det tagit lång tid att arbeta fram och anlagen är sällan dominanta så de "späds" ofta ut när de blandas med huskatter.

Längst upp på denna sida ser du 3 st blandraser, mamma är brittiskt korthår och pappa är devon rex. De 3 katterna kan man inte se devon rex i, alls.

Hon är väldigt lik vår Gunnel, ser ut att ha liknande kroppsbyggnad, samma färg på päls och ögon och Gunnel har också en liten ljus haklapp. Många (även vet. som borde ha sett massor med katter av alla de slag..) tror att hon är en ryss, men hon är bara en vanlig huskatt. Hittades övergiven i ett dike, vi vet var hon kommer från och det är knappast en rimlig tanke att tro att en ryss skulle lyckas blanda sig in bland katterna där.
Var du glad över din huskatt som ser lite annorlunda ut ;-)

Våran lillkisse är lik din, fast han är mindre kraftig - inte vuxen än. Har samma grå färg, möjligtvis lite ljusare och så vita tecken, nästan helt symmetriska. Pälsen är helt silkeslen och grannen pratar jämt om att han ser ut som en raskatt. Men han är en helt vanlig (underbar) huskatt (har för många tår dock, polydactyli/skeppskatt.). Hans mamma (hittekatt) har också sån där len päls och pappan är definitivt en huskatt han med.

Själv tycker jag de flesta huskatter är finare än raskatter, men det är jag det.

Själv tycker jag de flesta huskatter är finare än raskatter, men det är jag det.

Haha, ja vissa raser ser ju lite knasiga ut:angel:

Min är ca två år nu, hon var slankare när hon var yngre. Hon har massor av tår också. Det är i alla fall min helt ovetenskapliga observation:angel:

Spiteful Spirit:
Låter som den här då :) Jag såg faktiskt en kattunge på tv (hitta hem) och den såg exakt ut som Signe gör.

Det är riktigt praktiskt med en udda katt! När vi först tog in henne ringde jag såklart polisen och kollade efterlysningar. Inte en enda katt med den här färgen efterlyst i hela landet.

Bara för att leka med tanken... Om hon hade varit någon annan färg än just blå, hade du trott att hon hade russian blue i sig då också?

Med det vill jag säga, att det är ofta man "hakar upp sig" på en egenskap och blir övertygad om att den egenskapen måste komma från raskatt. Färgen blå är inte alls speciellt ovanlig hos huskatter, och även om det skulle vara så att denne katt skulle ha inslag av russian blue så är anlaget för färgen recessiv, vilket betyder att det måste nedärvas från båda föräldrar för att avkomman ska få färgen.

Så en avkomma till en Russian blue skulle lika gärna kunna vara bruntigré eller svart-vit, helt beroende på vad den andra katten hade för färg.

Jag tror också att det är en blå huskatt. Men det går ju aldrig att veta härkomsten på en huskatt till 100%.

Min katt (han på avtarsbilden) är mycket lik din.

Han är en blandning mellan perser och norskskogskatt(enligt hon som vi köpte honom av, såg aldrig hans föräldrar).

Så många tror han är en russian blue, men icke.

Min katt (han på avtarsbilden) är mycket lik din.

Han är en blandning mellan perser och norskskogskatt(enligt hon som vi köpte honom av, såg aldrig hans föräldrar).

Så många tror han är en russian blue, men icke.[/QUOTE

Den katten ser korthårig ut och är den det är föräldrarna defintivit inte perser och norsk skogkatt. Två långhåriga katter kan inte få korthårig avkomma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka