Vad kan era hästar?

S

sante

Ni rider in hästen, vad tycker ni ska vara de grundläggande en häst ska kunna?
Vad för övningar gör ni?
Hur gammal är hästen som kan detta?

Halt, igångsättningar, tempoväxlingar, övergångar, bakdels resp framdels vändning, volt arbete...hur med skänkel och hand?

Sv: Vad kan era hästar?

Tja, ca 3 år och riden nått tiotal gånger.

Tror inte det finns många här på forumet som utbildat sina från scratch :).
Dte närmsta jag kommit är en 5-åring som haft ryttare på sej några gånger. Bra hanterad från början, där har du allt gratis...
Den jobbade vi för hand i ett par veckor (fast även där var det bara att checka av och konstatera att han redan kunde), sen var det fasligt lätt när jag väl satt upp - den var i form, den följde tyglar, den följde sits, den förstod skänklarna. Lite jobbigt med kroppen i övergångarna dock, men det var enbart en koordinations o styrke-grej.

Från pass 1 jobbade vi med att flytta bogar in & ut (tanke mot öppna & sluta), volt-arbete med att flytta in och ut ur volten samt åttvolter för vikten, halter-igångsättningar (dock enbart till trav, mestadels för att hästen nog helt saknade galopp ;) ). Ja ungefär samma jobb som checkats av från marken innan. Bakdels och framdelsvändningar och skolor vore väl såklart att ta i, men det var alldeles säkert för att vi inte "pressade" så långt.

Jag vet dock inte alls om han är representativ, har bara träffat på hästar som har en mer eller mindre lång historia bakom sej - i övrigt alltså. Dock otroligt ROLIGT att jobba med en häst där allt bara fungerar från första stund.

förresten, den första kommentaren i mitt inlägg var nog onödig... Det finns ju flera stycken som utbildat flera hästar från scratch här på forumet, men det handlar väl i princip om bara fåtalet hästar ändå? De som jobbar med att rida in unghästar professionellt - och är de som du får mest ut av att fråga, har inte tid att sitta här vid forumet ;)

Dock otroligt ROLIGT att jobba med en häst där allt bara fungerar från första stund.
Där sa du det! Precis vad alla försöker få fram i dessa diskussioner som har varit om bra hästar versus "ök". Det är bara så otroligt roligt att rida en häst som allting fungerar på jämfört med en häst där man måste kämpa och slita för att få något litet resultat.

Jag utbildar min ena nuvarande från scratch och har tid o sitta på bukefalos...

Tiltrådskrivaren... Hur långt man har kommit beror ju på när man börjar.. Min 4åring kan: Stå stilla, halvhalter, halter, rygga, igångsättningar, spårar bra, voltarbeten, serpentiner m.m i alla gångarter. Galopp från halt, fram o bakdelsvändning, sidvärtes, öppna... Början till spin, rollback och vi har börjat med slidestop.
Går i form, bär sig bra, är lyhörd.
Börja utbilda henne i maj-04.
Vilar nu pga en gaffelbandsskada, sätter igång henne i feb/mars förhoppningsvis. Men att smälta det som hon presterat är bra tycker jag.

Sen vet jag folk som har dryga 2 åringar som är på samma nivå som min. Allt beror på individen, fast en 2 åring är inte riktigt klar i epifysfogarna, så man ska vara lite försiktig anser jag...

/cj

Jag har en häst som jag börjat från början med, köpte henne som 1.5 åring, är nu 5 år och visst har det gått både upp och ner i utbildningen...kom i kontakt men en instruktör som hjälpte oss på vägen ..men nu när jag inriktat mig på barock så vet jag att det finns vägar som är enklare för hästen.
PÅllen reds in i våras( är ett kallblod och uvecklas senare) och jag jobbar henne "snällt" ..men vi har massor framför oss, och sen vill man ju ta allt i sin tur och ordning och verkligen lära henne rätt och inte skynda på men samidigt forsätta trappstegen och inte fastna...men jag läser massor av böcker och har nu fått ännu mer att läsa...

Tja, jag har nog inte sett med samma ögon på diskussionerna som varit. Jag tycker att en fräsch, oförstörd häst med ok grundförutsättningar (kanske framförallt vad gäller foder, uppfödnings-miljö och liknande) är drömläget, jag med.

Förresten, tror den valacken jag nämnde var korsning fjording-varmblod.... Många skulle nog förfasas över en sådan korsning och tycka det vore ett ök :).

Det första jag gör är att veta säkert att jag kan hantera hästen från backen. Har jag inte ledarskapet från backen lär jag inte ha det från ryggen.

Som det är nu arbetar vi från hand på backen, jag lägger ner otroligt lång tid på allt. Ett hus som inte har en god grund kommer att rasa...

Får man problem får man backa och se va det är som felas.

Det lär vara en skröna, efter att hästen är 5 händer inte mycket rent fysiologiskt i hästens kropp, det går sas inte påverka särskilt mycket med träning längre - ja säger iaf forskning. (sen om det verkligen ÄR så i praktiken vet jag inte)

Är dte inte tillväxtzoner eller brosk som fortfarande växer till 7 års ålder?

Vad som händer är, att hästens kropp inte klarar av koditionsträning om den inte har förberetts för detta i tidig ålder. Hjärta, lungor, senor, muskler o.s.v. måste förberedas med viss träning från ung ålder för att kunna hålla för hård träning senare i livet.
Men det säger inte att hästen är färdigvuxen vid 5 års ålder.

vi har inte kommit så långt än. Men vi började med löslongering och gick sedan över till longering med snöre när framåt och stop och sådant var instalerat. När det funkade så kavade jag mig upp och blev longerad av instruktören och när det funkade och vi hjälpligt hade skänklar och sådant installerat så släpptes vi lösa. Vi kan rida på en volt i skritt och trav (med böjning oftast :/), göra halt och rygga. Så vi har styrning och sådant installerat men inte galoppen. Hästen är 6 år nu och utbildas ganska långsamt i brist på tid och motivation.

Min häst som jag rider kan en hel del, förutom "grundläggande" så "kan" hon (hennes matte kan.. dock inte jag) piaff och passage, galopp piruetter, byten.. men nu har hon blivit lite riden på länge (sjuk och föl) så vi har backat bandet och rider i låg form och tränar stop/start och vändand hjälper, grundridningen har kommit i glömska lite.. så där är vi idag :)

Hästen är 15 år

Jag och min mamma köpte två föl och deras mamma(tvillingar) sommaren 97..... vi har fölen kvar men mamman är såld. Vi köpte dem direkt från sommar betet och då var fölen 5 veckor. min mamma har ridit barock i hela sitt liv men det var ingången till denna fantastiska värld för mig!! :love: :love: vi tränade hästarna mycket vi d hand från de att vi tog hem dem och sedan började vi sitta på stoet vid 3 års ålder men hingsten var något mindre lättlärd och vi satt på honom vi 3,2 års åldert. då satt vi endast korta perioder som 3 - 15 minuter den första månaden och då var det någon som ledde så hästen lärde sig lite itaget och sen ökade vi antalet minuter och tid utan ledare. när hästarna hade gått en kvart utan ledare fick de två veckor ledigt att smälta allt. sen ökade vi kraven på hästarna när de ut förde sina saker rätt och verkade kunna det med en god min.

Jag tycker att man inte ska kolla vad alla andras hästar kan vi en ålder.
det blir inte bra om den hästaen kan mer och man vill komma ikapp så bara man slarvar när man tränar.... det påverkar hela hästens livstid. ta det när hästen kan föregående saker och ni tor att den klara r av det utan att bli frustrerad vilket de flästa hästar blir om man ställer för höga krav

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.