Vad kan era hästar för trick?

Sv: Vad kan era hästar för trick?

ok jag förstår, jag tolkade dig fel :)

min kompis kan få sin häst att skaka "nej" med huvudet :D

jag har aldrig lärt en häst det men om jag tror att man kan göra såhär:

för att göra det lätt för hästen ska du inte börja med en lång fras, de fixar inte det utan lär sig bättre på ett ord. Tror de lär sig ord med bara en stavelse bättre än de med två stavelser. Men allt går.
Testa att först säga ordet "marken" och när hästen naturligtvis inte förstår detta ber du honom att ta ner huvudet till marken. (När jag ber min häst att ta ner huvudet trycker jag lite mellan öronen på honom, han har alltså lärt sig detta innan och det är en förutsättning för att kunna lära hästen detta trick anser jag)

När hästen tagit ner huvudet ger du den en belöning, kanske bra att han får en godis PÅ marken så han lär sig att det är där han ska "leta" efter belöningen, då kanske han håller huvudet där lite lättare. Jag bara spekulerar här.

När han sedan lärt sig att ta ner huvudet när du säger kommandot "marken" för att få sin godis, då kan du ställa hela frågan. Ställ frågan så att du lägger stor och överdriven betoning på ordet "marken", så att det ordet sticker ut litegrann från de övriga orden i meningen, då blir det lättare för honom att höra det och känna igen det.

Proceduren borde bli likadan för himmel, bara det att du får visa honom att han ska ta huvudet uppåt. Det är ju lite trixigt för du vill ju inte locka upp honom med t.ex. en morot, utan han ska ju göra tricket för att sedan få belöningen.
Kanske att det är bra i början att locka huvudet upp coh ner med en godis?

Ja men testa dig fram, var noga att säga kommandot först så han förknippar det med handlingen. Detta är bara mina tankar.

Lycka till! :)
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Jag har lärt min ponny en del saker som att sätta hoven i ett däck, gå över en bro osv. eftersom vi tränar agility, men han har lärt sig en del sj också, som tex att gå i trappor. Han klättrar upp och hoppar ner ;) jag har tränat på att ha honom lös, sedan gå ifrån typ 10 meter och sen kalla på honom, vilket funkar väldigt bra. sen så håller jag på att lära honom buga och jag har tänkt lära honom hämta saker och ev. stegra, men det får nog vänta ett tag, för vi både kör och rider in honom för tillfället :D
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Håller på lär Betty buga och så kan hon ställa sig i ett däck haha
Så långt har vi kommit:D
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Någon som vet hur länge man bör träna varje gång?
Hur ofta?
Hur tränar nì?

Tar ni ett trick i taget varje pass?
Alltså tränar bara på tex bugning det passet?
Måste väl vara lättast för hästen tycker jag.
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

jag tränar bara korta stunder åt gången. Man kan göra det fler gånger på en dag sålänge det är korta stunder åt gången, jag tycker inte 2ggr/dag är för mycket. Ca 15min per gång eller om han förstår fortare så slutar man då :)

jag tar alltid ett trick i taget, när hästen har smält det och lärt dig hela tricket (tar alltså längre tid, inte över en dag ;) )går jag vidare. Jag vill inte att han ska förväxla dem. :p
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

*kl*

Vad duktiga ni är alla på att lära era hästar skojiga saker!:bow:

Själv håller jag på att lära min att pussas, men hon är så försiktig av sig och gillar inte när man är i ansiktet för mkt på henne, men det går framåt.
Igår fick jag nåt som i alla fall kan börja liknas vid en gullig puss! :love:
Sen ska jag lära henne att buga.
Hon kan det här att ta en godisbit långt ner emellan frambenen.
Och så givetvis gymnast-övningen att ta en morotsbit vid sin egen höftknöl på båda sidor.
Inte så mkt trick kanske utan mer mjukgörande övning.
Men ändå...:p
Det går framåt.

Hur lär man hästar att lägga sig ner..?
Vi har en mkt god kontakt till varandra och det skulle vara roligt att lära henne att ligga på kommando .
Hon älskar att lära sig nya saker från backen.
Nån som har tips...?
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Lune kan:
Apportera
Vifta med frambenen/hälsa (höger eller vänster på kommando)
Början till spansk skritt
Backa på röstkommando
Följa handen (uppåt/åt sidan/framåt)
Nästan buga
Sparka fotboll
Stå stilla
Nicka ja
Skaka på huvudet "nej" (åtminstone nästan!)

Storm kan:
Apportera på mkt kort avstånd (mera som "plocka upp")
Följa handen
Nästan buga

Bilder och filmer finns i andra tråden, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=711432, orkar inte lägga in dem här också.
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Förr tränade jag bara ett trick, och ca 10-15 min.
Nu tränar vi tricken huller om buller, och i bland längre stunder. Målet är att sätta ihop något litet trick nummer.:D
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Någon som vet hur länge man bör träna varje gång?
Hur ofta?
Hur tränar nì?

Tar ni ett trick i taget varje pass?
Alltså tränar bara på tex bugning det passet?
Måste väl vara lättast för hästen tycker jag.

Jag tränar ca 15 minuter (eller kortare, om det lyckas bra) åt gången, varje dag om jag hinner, det är heller inga problem för hästen att träna 2 eller 3 ggr per dag, bara det är några timmar emellan passen.

I början tränade jag bara ett trick i taget, men nu då vi har flera trick som hästen är helt säker på, tränar jag oftast flera per pass. Då börjar jag med något hästen kan, för att komma igång, sedan tränar jag på något nytt, och avslutar med något som hästen garanterat kan och lyckas med:) . Förutom om det nya tricket lyckas riktigt bra, då slutar vi där.

Det är ju precis som när man rider, då tar man ju också nya grejor mitt i eller i slutet på passet, så att hästen får vila som belöning.

Vi håller också på att sätta ihop ett tricknummer för en uppvisning i höst.;)
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Min häst är väldigt lättlärd, så jag ska ta med mig era tips, och försöka lära henne några :)
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

En till fråga
Vad är bra som beröm/klicker ord?
Har ingen klicker och ord som bra och duktig är
så lätt att säga vid fel tillfälle och så blir det missförstånd istället.

Så vad har ni?
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Jag ger alltid beröm i form av "braaa, duktig tjej" osv... Spelar ju ingen roll om man använder samma berömord vid andra tillfällen, bara hästen förstår att den har gjort något bra.
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Men blir det inte så att hästen alltid förväntar sig godis när man säger det ordet?

Använde duktig tjej förut vilket ledde till att hästen stannade varje gång jag sade det och väntade på godis.:smirk:
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Hur får man dom att göra dom här tricken?:P skulle vara kul att lära hästen:)

Jag har äst hur man kan få hästen att göra en lättare bugning, i alla fall böja ner huvudet på kommando.
Man har så klart godis (det hästen gillar och som är nyttigt).
Sen tar man en godis i handen och håller den mot marken, och säger buga. Hästen tar då ner huvudet, men får ingen godis nere på golvet eftersom man vill att hästen ska ta upp huvudet efteråt. Godisen ger man när hästen har tagit upp huvudet igen. Upprepa detta tills du bara kan visa medhanden och säga "buga". Ge inte hästen godis varje gång, den ska vilja göra det ändå, och inte bli tiggig.
Detta är vad jag har läst, och enligt artikeln ska detta kunna ta 10min :eek: Så det är bara att träna, vilket jag ska börja göra med min häst nu. Glöm bara inte bort att hästen inte ska buga om du inte ber den om det. Lycka till :)
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Men blir det inte så att hästen alltid förväntar sig godis när man säger det ordet?

:smirk: Det är ju liksom det som är själva idén med klickerträning, att när hästen hör klicket/klickerordet så ska den ALLTID få belöning (behöver nödvändigtvis inte vara godis, kan också vara att man kliar hästen). Det är därför klickerträning är så effektivt. Därför ska man som klickerord använda ett ord ljud som man aldrig annars använder med hästen. Eftersom jag inte är säker på att jag skulle klara det så använder jag en klickerdosa istället - snabbt, exakt och ett ljud som hästen garanterat aldrig hör annars.
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

:smirk: Det är ju liksom det som är själva idén med klickerträning, att när hästen hör klicket/klickerordet så ska den ALLTID få belöning (behöver nödvändigtvis inte vara godis, kan också vara att man kliar hästen). Det är därför klickerträning är så effektivt. Därför ska man som klickerord använda ett ord ljud som man aldrig annars använder med hästen. Eftersom jag inte är säker på att jag skulle klara det så använder jag en klickerdosa istället - snabbt, exakt och ett ljud som hästen garanterat aldrig hör annars.

Jo jag vet, det var det jag syftade på.:smirk:
Men alltså, använder man då tex bra och sen säger det vid fel tillfälle så blir det väl inte så bra.

Men jag får komma på nåt läte som är bara för det.:)
Klickerdosa vore det bästa men kan inte skaffa det just nu
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

freyrstegrar.jpg


MIn förra häst kan stegra på komando, här med mej

Och här med sin nuvarande ägare


/Malin
 
Sv: Vad kan era hästar för trick?

Eh, min häst kan faktiskt lyfta på ena frambenet på kommandot "peta på benet med en pinne eller spö".

En svag början till spansk skritt som jag försökte lära henne :angel: Fast hon lyfter det bara rakt upp och rakt ner. Hm. Matte är inte så skicklig :rofl:
Så vi nöjer oss med lyfta benet-konsten tills vidare.

Hon kan också följa lös, och stanna kvar (Hrm, för det mesta :crazy: )

Hon är väldigt lättlärd hon lärde sig "lyfta-benet-konsten" på ca 15 minuter. Med godis.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
572
Senast: Caoimhe
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp