Vad kan era 3:åringar?

A

Annapanna

Är lite nyfiken på hur långt andra kommit med sina treåringar, vad kan de och hur hårt jobbas dom?

Sv: Vad kan era 3:åringar?

Jag rider min 3-åring oftast 2-3 gånger i veckan.
Tränar på volter, rakt spår, indirekt tygeltag och övergångar skritt- trav.
Bara det grundläggande.

Hej!

Min treåriga shettis är inkörd och går mycket bra/lungt/snällt framför vagn. Hon är mycket tömkörd och longerad så hon kan stanna, trava och galoppera på röstkomando. Hon är sutten på, hon skulle kunna bli inriden men jag känner inga "småfolk" (barn som väger under 50 kg)! Var endast en långväga "granne" som kom på besök o ville rida.
Jag har inte kommit igång med henne än utan mest tagit en runda då och då och lärt henne saker och sett till att hon inte blir överansträngd.
Just nu tömkör eller leder jag henne och i tre veckor, (4 ggr i veckan) har vi gått runt en timme. I bland lite trav. Men just nu blir det nog inte mer än promenad då hon är lite öm i hovarna (för att komma till fina skogsstigar måste vi gå efter hårda grusvägar. Att gå på "stubbåkrarna" är mkt jobbigt för oss då jag får ont i vaderna (otränad) och "stubben" sticker shettisen på benen så hon blir mkt irriterad). Tänkte införskaffa ett par "boots" som man kan ha istället för järnskor så hon inte blir öm, och som man kan sätta brodd i.

Har du en treåring?
Vad kan den i så fall då?

M. v. h. Lisa

Har en treårig shettishingst. Han är riden i skritt och trav. Fullt inkörd i skritt, trav och galopp. Mycket löshoppad och genomfört treårstest.

Jag har ett tvåårigt russ som jag ska börja köra in i dag (!) och jag räknar med att innan vintern ska hon kunna tömköras i alla gångarterna, samt skritta och trava framför en lätt rockard. Sedan blir det en rejäl vintervila, och nästa år ska hon förhoppningsvis kunna starta på ponnytrav.
Jag tycker det är bättre att börja tidigt med unghästar, för de lär sig lättare då och har inte lika mycket egna åsikter. sedan ska man naturligtvis inte överträna dem eller överanstränga dem!

:banana:

jag har en russhingst på 3 år. Han är insutten men ska först och främst användas till körning. Han blev inkörd som tvååring, sen kom han tillbaka till sin ägare(jag hade honom på foder). Han var där i åtta månader innan jag nu i våras på nytt tog honom på foder. Nu körs han i alla gångarter, vi tränar en del på tempoväxlingar, enkla volter, serpentiner osv. Han har precis vilat två veckor för att ta igen sig då jag blev osäker på om han gått lite för hårt. Därför tycker jag nu det är jätteintressant och se vad andra treåringar kan och hur ofta de går för att ha något att jämföra med(även on det självklart skiljer mycket i utvecklingen hos olika hästar).

Kör in våra hästar som ettåringar, när de är tre är de ute på travovlen.Stora som små.

Vår 3-åriga fjording körs 1-2 ggr/v och rids 1-2 ggr/v.
När vi kör brukar det bli en runda på ca 3-4 km i varierat tempo. Vi har även provat på lite galopp för vagnen. Alt. kör vi lite dressyr- övningar ibland; volter, volt tillbaka, halter, ryggningar. Det hon har svårast för är att stå still lika länge som jag vill. (När vi spänner för står hon blick stilla, det är sen när vi är ute som hon har lite svårt att stå stilla längre stunder).
När det gäller ridningen rider vi ut med sällskap, skritt och trav och har precis börjat med galoppen. På ridbanan rider vi ibland (även lektion), och då är det gångartsväxlingar, halter, igångsättningar, volter i skritt m.m. vi gör. Mycket går ju ut på att hon ska hitta en bra balans.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama