Vad kan detta vara?

indian-charlie

Trådstartare
Vi har massor av fina blommor mm i vår nya trädgård, tyvärr är den inte skött & rensad på ett bra tag så jag försöker bringa lite ordning.

Jag har hittat denna växten på flera ställen men har inte en susning om vad det kan vara?
DSCN2545.jpg

Snälla kunniga bukefalister..help :D

Sv: Vad kan detta vara?

Jag kan mycket väl ha jättefel, men jag tycker det ser ut som det de häromkring kallar för Ängsört. Blir höga som attan, grova stjälkar och blå blommor..

Breder ut sig som vettvillingar om man inte håller efter dem, men det är fina blommor när de är under någorlunda kontroll ;)

blom-1.jpg

blom-2.jpg

Aha... sådan :D

Nope sådan är det inte :( för den hade jag på min gamla boplats och den jag har nu ser inte alls ut så.

Hm.. begriper inte vad det kan vara:confused:

Tidigare ägarens fd var tydligen väldigt intresserad av blommor så det är säkert ngn växt som ska "vara" här. :angel:

Eehh ingen aning , aldrig sett eftersom jag är ingen blomexpert :D

Den kallar jag vallört!

TS: jag tycker dina blad ser ut som typiska "ogräsväxter" för mig. :o Men jag är novis! :laugh:

Skulle det kunna vara en Hosta av något slag?

Nope, den här ser strävbladig ut(?), kan det vara kungsljus?

Jag tror du är något på spåren där :D

Tittade på massa olika bilder av de olika sorterna som finns och inser att det nog till 99% är kungsljus.

Väntar med iver på att de blommor som nu är på väg ska slå ut.

TS: jag tycker dina blad ser ut som typiska "ogräsväxter" för mig. :o Men jag är novis! :laugh:

Mmm.. min tanke också först.
Oavsett så är bladverket otroligt vackert och så länge de håller sig på sin plats så får de vara kvar.. ogräs eller inte ;)

Bladen ser iaf ut som de kungsljus har, de blommar ju ganska sent så du får vänta ett litet tag till;)

puttar upp tråden i hopp om nya bilder på den mystiska växten!!
-Som jag varken tror är kungsljus, cikoria, vallört eller hosta.....

Har den fått några blommor?

Här kommer nytagna bilder och för mig så ser det ut som Kungsljus.
Det finns ju några olika sorter även av Kungsljus, mina har precis börjat blomma och verkar vara mest lik Verbascum nigrum L som på svenska blir...Mörkt kungsljus.

DSCN2636.jpg

DSCN2640.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
640
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka