Vad kan detta vara?

A

Aniie

Jag har en treåring som ja ridit i 2,5 månad, tränat han rätt lugnt och byggt konditionen. Förra veckan så tränade jag mycket övergångar och han blev väldigt slut, och dagen där på tränade jag voltträning och övergångar och han blev även då väldigt slut. Tredje dagen jag skulle longera så såg han inte så ren ut, stel och ojämn, men när han värmt upp så såg de bra ut. men ska komma till saken, de är så att han går barfota och har ömat mycket när vi rider ut på grus, vill alltid gå på sidan och om man går på gruset så går han jätte ojämt, som om att han haltar. Men nu är de såhär att dag 4 när han skulle få sin vila så märkte jag att han haltade till när ja tog in honom från hagen, (gick de på grus) gick ja på asfalt eller gräs så bryggde han sig inte och gick rent. På ridbanan har vi lite sten här och där och han har alltid nickat till när man ridit på det, och nu så haltar han när han går på minsta lilla grus, har gått igenom ben hovar m,m och han är inte varm eller vullen. Men han reagerade här om dagen när ja klämde på strålen (på den fot där han visar mest hälta när man går på grus) han visar även lite hälta i trav?

va kan detta vara. han har inte feber eller någonting är inte varm eller öm på ben eller hovar, (sparkat på hovarna) men under är han öm.

kan de vara extremt ömfotad och överbelastning i hov ,då han tidigare inte gått på grus innan ja köpte honom. han har alltid gått på gräs.

va kan detta vara?!!??

Sv: Vad kan detta vara?

Det låter som om du tränar din häst lite för hårt. En treåring ska inte bli "helt slut" efter ett pass. Innan konditionen kan byggas måste hästen ha muskler för att orka bära sig i de olika gångarterna och även muskler för att bära dig som ryttare.

Vissa hästar klarar tyvärr inte att gå barfota, i synnerhet inte när de börjar ridas och hoven slits mer. De behöver då skor, antingen den sort man spikar på eller variant mockasin (t ex easy-boot), för att inte ha ont och gå och spänna sig.

Om hästen är rejält sulöm och halt så bör du tillkalla veterinär. Det kan ju röra sig om belastningsfång eller något annat hovlidande som kräver behandling.

Jag har en treåring som ja ridit i 2,5 månad, tränat han rätt lugnt och byggt konditionen. Förra veckan så tränade jag mycket övergångar och han blev väldigt slut, och dagen där på tränade jag voltträning och övergångar och han blev även då väldigt slut. Tredje dagen jag skulle longera så såg han inte så ren ut, stel och ojämn, men när han värmt upp så såg de bra ut. men ska komma till saken, de är så att han går barfota och har ömat mycket när vi rider ut på grus, vill alltid gå på sidan och om man går på gruset så går han jätte ojämt, som om att han haltar. Men nu är de såhär att dag 4 när han skulle få sin vila så märkte jag att han haltade till när ja tog in honom från hagen, (gick de på grus) gick ja på asfalt eller gräs så bryggde han sig inte och gick rent. På ridbanan har vi lite sten här och där och han har alltid nickat till när man ridit på det, och nu så haltar han när han går på minsta lilla grus, har gått igenom ben hovar m,m och han är inte varm eller vullen. Men han reagerade här om dagen när ja klämde på strålen (på den fot där han visar mest hälta när man går på grus) han visar även lite hälta i trav?

va kan detta vara. han har inte feber eller någonting är inte varm eller öm på ben eller hovar, (sparkat på hovarna) men under är han öm.

kan de vara extremt ömfotad och överbelastning i hov ,då han tidigare inte gått på grus innan ja köpte honom. han har alltid gått på gräs.

va kan detta vara?!!??

Jag tycker det låter som ren överansträngning.
tycker du rider din treåring lite väl aggressivt, de behöver mycket vila och framför allt behöver träningen vara väl avvägd med jämna vilo intervaller. Jag rider sällan ens en vuxen häst i full kondition 4 dagar i rad utan en vilodag. en så ung häst som är riden 2,5 månader skulle jag inte ö.h.t bygga kondition på, utan bara sitta in och rida i syfte att den lägger lite ryggmuskler, vilket du får genom långa skritt turer i skog och mark i kuperad terräng. till exempel.

Min första spontana reaktion....sko hästen, rid mindre....3 âr "suckar"

Det låter som om du tränar din häst lite för hårt. En treåring ska inte bli "helt slut" efter ett pass. Innan konditionen kan byggas måste hästen ha muskler för att orka bära sig i de olika gångarterna och även muskler för att bära dig som ryttare.

Vissa hästar klarar tyvärr inte att gå barfota, i synnerhet inte när de börjar ridas och hoven slits mer. De behöver då skor, antingen den sort man spikar på eller variant mockasin (t ex easy-boot), för att inte ha ont och gå och spänna sig.

Om hästen är rejält sulöm och halt så bör du tillkalla veterinär. Det kan ju röra sig om belastningsfång eller något annat hovlidande som kräver behandling.

Tog väl i för mycket när ja skrev att han var helt slut (eller hur ja skrev) Han reds ca: 30 min och blev svettig men han var fortfarande frammåt och ville travar när jag skrittade av. men han blev säkert överansträngd eller någonting sånt.

har pratat med lite folk här och två personer sa att han haltade pg. av för ömfotad och kan ej gå barfota och lär ha skor. hovslagaren sa att han var överanträngd och skulle vila, och veterinären sa att han troligen är extremt ömfotad och behöver skor. men dock har ingen av dessa personer kollat på honom.

jag själv tror mer åt de håll som dom sagt, (för ömfotad för att kunna gå utan skor)

han belastar benet utan problem och så när han står, men när han skrittar på grus eller nån sten så haltar han. men annars så ser han rätt ren och fräsch ut i skritt på asfalt. Men i trav så haltar han. som sagt är han inte varm eller svullen. jag vet inte hur ja ska göra, eller vad de är förnågonting. hovlagaren kommer ut nästa och ska sko honom..

någon som varit med om samma sak?

Senast ändrad av en moderator:

Min första spontana reaktion....sko hästen, rid mindre....3 âr "suckar"

Detta var första gången jag red honom så, så han blev så svettig, annars har ja inte tränad på detta vis. Utan ridit i skogen i max 30-40 min och varav detta minst 20 min skritt. så han är inte alls van vid denna träning. så ja tog nog i alldeles för hårt, och de vet jag själv.
han rids 3 dar i veckan och ibland tömkörs istället för ridning.

tänkte tilllägga att stredje dagen så skulle han bara jogga så han inte skulle få träningsverk. eftersom ja visste själv att han gick lite för mycket dom två dagarna. men nu red ja honom inte i 1timme och bara red på volt. utan red 30 min, och varierande, men visst de är också för mycket för en treåring..

jag vet att de var för mycket *arg på mig själv*

tror ni de är överansträning mer än att han är ömfotad?

han har vilat nu i 4 dagar.

Senast ändrad av en moderator:

skulle ta det lugnare, Det är ju bara en treåring. Tänk på att en kropp behöver vila för att bygga upp sig och inte minst mentalt. Mkt nytt = mkt att tänka på.

Ingen här kan ge dig ett säkert svar, vi kan bara spekulera. Du måste ta ut veterinären eftersom din häst är halt.

skulle ta det lugnare, Det är ju bara en treåring. Tänk på att en kropp behöver vila för att bygga upp sig och inte minst mentalt. Mkt nytt = mkt att tänka på.

lugnare tänker ja definetivt ta de.

har pratat med veterinär och dom sa att vi skulle avakta tills efter han fått skor, och om han fortfarande är halt 3 dagar efter så ska ja ta ut dem.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar