Vad kan detta vara?

P

ponnyryttaren

Min ponny har börjat blir mer och mer "svår/sur" av sig.. Hon är sur när man sadlar och tar på täcken (vilket hon har varit ända sedan jag fick henne) Hon är nu också sur när man tränsar, tar på grimman. Hon sparkar i boxen om det står en häst jämte henne. Hon är HELT galen när jag rider henne :o Det går typ inte att stå still hon bara hoppar runt, och är HELT stirrig!!!! :confused: Hon är jätte stark, precis som att hon försöker fly från något.. Och hoppar inte ordentligt.. Hon lixom kommer inte upp i språget, utan river..

Jag har ju några tankar på vad det kan vara.

Men är det någon som har haft en häst som har betett sig så här?

Sv: Vad kan detta vara?

Ta ut veterinär/massör/equiterapeut om du inte redan gjort det.
Något måste ju vara fel.

Det låter precis som om din häst har väldigt ont någon stans...

Ja vi har ringt en massör som kommer på nästa vecka.

Okey, då är det väl bara att vänta.

Jag skulle gissa på ryggont.
Har visserligen ingen idé på detta med att hon surar mot andra hästar, men lillpållan i mitt stall var också alldeles tossig ett tag, grymtade när man sadlade, stack när hon reds, ville inte riktigt alls helt enkelt.

Vi for iväg till sadeldoktorn som snabbt konstaterade att sadeln blivit för trång o klämde lite här o där, inte konstigt då att hon betedde sig. :(

Det vart vila i väntan på nya sadeln som skulle stoppas efter hennes rygg, och sen efter nån vecka gick det bra o prova rida igen, lite tossig i början (förknippade väl sadeln med ontet kan jag tro) men hon vart helt som vanligt igen :)

Hoppas du hittar på felet o att det går o lösa!

Kan ha med pälssättning/fällning att göra om det inträffar höst/vår.... :idea:

ponnyryttaren skrev:
Min ponny har börjat blir mer och mer "svår/sur" av sig.. Hon är sur när man sadlar och tar på täcken (vilket hon har varit ända sedan jag fick henne) Hon är nu också sur när man tränsar, tar på grimman. Hon sparkar i boxen om det står en häst jämte henne. Hon är HELT galen när jag rider henne :o Det går typ inte att stå still hon bara hoppar runt, och är HELT stirrig!!!! :confused: Hon är jätte stark, precis som att hon försöker fly från något.. Och hoppar inte ordentligt.. Hon lixom kommer inte upp i språget, utan river..

Jag har ju några tankar på vad det kan vara.

Men är det någon som har haft en häst som har betett sig så här?

Hästar med magsår beter sig så här. Tänk efter hur den är vid matsituationer, spänna sadelgjorden osv. Vad hade du för tankar på att det kan vara???
I många fall sitter problemet invärtes men vi är tyvärr ganska fokuserade på det yttre. Talar av egen erfarenhet då Zeeke har haft magsår en väldigt lång tid och haft lite av din hästs symptom.

Skulle nog försöka reda ut på klinik i stället där man kan gå igenom hela hästen. Massören kommer säkert hitta en hel bunt med spänningar men var kommer de ifrån?

Ett sto som fick föl förra året blev i samband med avvänjingen lika sur mot människor som mot fölet. Hennes instinkter sa väl åt henne att hon inte ville ha sitt föl nära sig, och då inte någon människa för nära heller. Hon sparkade och bet och förde ett himla liv. Grejen är att hon var en genomsnäll häst innan. Har din häst haft föl? Annars vet jag inte vad det kan vara.

Kanske kan vara så enkelt så det är pälssättning?
många, särskilt ponnier, tycker den perioden är riktigt jobbig och kan förändra sig totalt.
Blir jättesura och slöa. Ger du B-vitaminer?

/K.A

Hej hej,jag hade en ponny grabb förut som var precis likadan som din häst fast han var ju riktigt "elak".Han gick inte ens från stallet sista året,vilket han alltid gjort förut,han nästan sprang från stallet förut.Och han tröck upp alla medryttare mot väggen så INGEN vågade hålla på med honom förutom jag.Nu till saken,han var sne i ryggen,var ritkigt muskelöm och det värsta han hade artros i båda framknäna.Han blev en riktigt ilsk grabb,från att vara supersnäll till en demon och allt pga smärta.Han avlivades tyvärr sedan pga framknäna.

Nu e jag inte rätta personen att säga detta,men kolla upp din häst.Nått stämmer ju inte =(.

Jag röstar på ryggen eller benen. Min häst betedde sig så när hon var halt, pga en illasittande sadel. Kolla upp hästen på klinik.
Lycka till!

är din ponny skimmel?

sk "skimmelcancer" kan yttra sig i beteendeförändringar liknande din ponnys, ifall det sitter tumörer som trycker på hjärnan el likn.
en av ridskolans ponnyer började bete sig så, han hade cancer....

hoppas du reder ut vad det är iaf, far och gör en ordentlig koll på klinik! sannolikheten är ju rätt stor att det är fel nånstans när hon säger emot så tydligt...

ponnyryttaren skrev:
Ja vi har ringt en massör som kommer på nästa vecka.

Ta ut en veterinär först! Åk helst till en klinik där de har bättre utrustning för att kolla allt. För massören kommer säkert att (som tidigare skrivits) hitta en massa knutor och annat, men inte säkert att de hittar ursprungliga orsaken. Kolla med veterinär först så kan de säga om det räcker med en massör/naprapat eller om det är ngt annat fel som endast kan åtgärdas av veterinär.
Så att hästen inte behöver gå längre än nödvändigt med ett svårt fel som kan botas om det behandlas rätt och i rätt tid från början.

Håller tummarna för att det inte är ngt allvarligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama