Vad kan detta vara ??

Ninnie

Trådstartare
Förra veckan när flickan red så snubblade ponnyn rejält och gick ner på knä, inga skador, ingenting.
Verkades för 6 dagar sedan, hade då ganska långa hovar. Upptäckts i samband med verkningen bärrandsröta vä fram och bak - speciellt fram där det var ganska djupt. Hovslagaren rengjorde och la i blåstenslera och rekommenderade mig att göra det - vilket jag gör. Två dagar efter verkningen blev ponnyn halt vä fram, ringde hovslagaren som trodde att det kunde vara verkningen i samband med bärrandsrötan. Haltade ganska så rejält men kan sätta ner hela hoven i marken och vilar den ej. Varm hov men inga pulsar.
Hältan bättre för var dag men han markerar fortfarande och då mst i trav, givetvis så rids han inte.
Hovis kom ut idag och satte på skor fram men han trodde inte att hältan satt i hoven :confused: .
Han är mycket mindre halt idag och jag tycker själv att hoven är mindre varm. Har inte haft några pulsar i hoven, ingen temp och inte varm eller svullen över benet.
Ömmar ej över eller i hoven. vet.bes ua för en månad sedan, regarerar ej på böjprov.
Vad kan detta vara nu då ????

Sv: Vad kan detta vara ??

Jag tänker själv i dessa banor.....
Men kan rötan ge symtom i form av varm hov och hälta ? I och för sig så grävde han rejält när han verkades och hältan och värmen uppstod två dagar efter verkningen.
Är det vanligt med sådana symtom vid bärrandsrötan ?? :crazy:

Oftast kan en hålvägg utvecklas vid bärrandsröta....då kan hovbölder tillstöta. Vad har kollats egentligen ??

Enl hovslagaren så var hoven helt ok förutom att den är något varm och kraftig bärrandsröta, ingen hålvägg.

Ingen mer som har någon teori om vad detta kan bero på ?
Tacksam för svar !!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka