Vad kan detta vara??

N

ninni78

Om en häst korsar frambenen när den går, vad kan det bero på?? Hon är dräktig. Har aldrig sett detta förut, hon verkar inte halt eller ha ont.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan detta vara??

Lustigt,men verkar hon inte ha ont så är det nog inget konstigt,hon måste vara ibörjan av sin dräktighet så det borde inte ha ngn inverkan.

Hon ska föla runt jul. Men hon korsar benen ordentligt när hon går, precis som om det skulle ha ngt med balansen att göra :confused: verkar väldigt konstigt..

Jaha hon ska ha runt jul, då har det säkert ngt samband,det börjar bli tungt så det har säkert med balansen och göra.

Kor beter sig så när de har fång, kan pållan ha påkänningar trots allt är det inte ovanligt med fångtendeser på just dräktiga ston i sitt slutskede.

Visst ger däktighet lätt fångkänningar men jag har hittills aldrig sett en fånghäst stå som en fångko. Skillnaden beror på att kor har två klövar o normalt sett belastar den inre mest.
PL

Nej jag vet att det normalt sett inte är så, fast jag har nu sett vid två tillfällen detta fenomen. Dels på just ett dräktigt sto i sin slutfas, konstatrad fång. Nu under sommaren, en valack med en rejäl såskada på frambenet som gick och stod på precis samma sätt.

Sen har jag noterat detta fenomen även på bakbenen, fast inte gåendes då men väl ståendes. Och det är hos hästar som haft någon form av inflammation i bakbenen, spatt, hasledsinflammtaion eller liknande. Det har stått i kors med bakbenen, märkligt tycker jag.

Vid tex spatt är det ju inte så konstigt att hästen försöker avlasta insidan där den mesta reaktionen oftast sitter, precis som en spatthäst ofta snedsliter skorna.
Fång på häst borde inte ge den effekten utan ömheten brukar vara jämt fördelad mellan ut o insida. Men inom det biologiska finns det ju aldrig några fullständiga sanningar.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
443
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka