Vad kan detta vara?

bukelist

Trådstartare
Jag köpte sent förra sommaren ett sto som var betäckt, vi kollade henne efter 45 dygn efter att hon varit hos hingst. Veterinären kände på henne och trodde hon var dräktig, men kollade med ultraljud utan att hitta något. Kommentaren vi fick var att ena äggstocken var inte så aktiv. Inte mer än så.
Stoet är 16 år, så hon är äldre. haft 4-5 föl om jag inte minns fel.
Nu håller vi på att kolla hennes brunst då vi tänkte kolla upp henne hos veterinären då vi tänkt betäcka om henne igen.
Men jag blev så förvånad när jag såg segt genomskilnigt slem i går kväll. Segt.
Ställde henne för hingst bara för att kolla om det var brunstslem, men hon var inte ett dugg intresserad. Hon är precis som stona brukar vara där bak när de brunstar. Svullen och mer röd än vanligt.

Kan det vara någon infektion?
Kan veterinären missat hennes dräktighet och det vara någon slempropp?
Hon är under träning, men rund om magen som inte vill försvinna.
Kan tyvärr inte lägga ut någon bild, så jag inte vet hur man gör.

Sv: Vad kan detta vara?

När ungefär skulle hon ha fölet om hon var dräktig?
För visst kan en dräktighet missas det är väl inte vanligt men inte heller helt ovanligt. Så om jag var i ditt ställe skulle jag låta undersöka henne så fort som möjligt. Om det nu inte är så att tiden är inne enligt den dräktighet hon skulle ha haft. För då är det dags att både leta andra tecken och börja fölvaka.

Hon är betäckt sista gången 29 juli.
Men om veterinären sa att hon inte såg något och att det var tomt. Bör det inte vara tomt då?
Kan man missa ett 45 dygns foster?

Jag har hört om veterinärer som missat dräktighet, men vid det här laget borde du (väll?) känna sparkarna i magen?

Det där med sparkar i magen tycker jag är ett överreklamerat tecken på dräktighet! Har haft ett större antal föl genom åren och har bara vid ett fåtal tillfällen lyckats känna något som jag är säker på är en fölspark och inte tarmrörelser, som kan vara förvillande lika.

Undersök henne tycker jag, så du vet vad du har att vänta!

På fyra dräktigheter har jag knappt sett en spark så det behöver man inte märka. Däremot så buktar det ena dagen ut på ena sidan och andra dagen på den andra.

Ston bär sina föl olika, säkraste sättet att få veta är att ta ut en veterinär som kollar stoet.

Missa 45-dagas foster - ja då. Vår vet var inte säker på att där fanns något förrän över 100 dagar!!! Han låg "nere i ett hörn" som hon sa.

Som du redan fått tips om - kolla hos veterinär.

Jag vet om ett sto där ägarna inte kunde komma underfull med näst stoet brunstade, så de tog upp veterinär för att kolla och det visade sig ligga ett litet föl där inne som hade missats vid ultraljud året innan..... samma sto trodde vi hade kastat i år för man såg knappt på henne att hon var dräktig, men ut kom ett stort fint hingstföl....så nog kan de missa alltid....

Tack för era svar.
Blir att åka till veterinären och kolla. Jag vet också att det är svårt att skilja tarmar och fölsparkar åt. Vi var säkra på att ett sto var dräktig för några år sedan. Det rörde sig för fullt där inne och tycktes känna sparkar också. Men stoet var tomt.

Hur lägger man ut bilder här?

Visst kan man missa dräktighet, vet ett sto som blev betäckt och betedde sig som dräktig, blev kollad ett flertal gånger av veterinärer som alla sa samma sak- inget föl.
Bara en månad senare ploppade det ut ett friskt hingstföl..

Då mådde ägaren inte bra kan jag säga, hästen var ju inte dräktig och hade därför stått på bantning med mycket motion hela vägen fram till fölning :crazy:

Vet också om ett sto där veterinären tydligen var säker på att där inte var något föl, vet dock inte på vilket dygn hon kollades. Sen kom hon till oss, vi började tycka att hon var lite väl lättfödd ;-), veterinären kom och kände och tyckte att "det ligger en nästan färdig fölis där inne". Allt gick superbra ska jag säga också, både fölis och mamma mådde jättebra.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Mitt sto fick brunaktig flytning runt 60 dygn, kollades på 63 och då sa veterinären att hon kastat. (Senast kollad 45 dygn UL) att hon...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: athena
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 437
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka