Vad kan detta vara?

squarepants

Trådstartare
Min unghund har fått en knöl som växt fram på ungefär en vecka, precis ovanför armbågen på frambenet. Från början var det päls på den, men nu är den avskavd och på gränsen till sårig. Stor som en tumnagel (Som syns på bilderna) och sitter enbart fast i huden, dvs man kan lyfta upp hela knölen med huden.

304006_10150406935581413_685746412_10652700_1443788165_n.jpg

Placering:
308632_10150406935356413_685746412_10652694_1222752312_n.jpg

Har tid bokad på Västra Djursjukhuset på tisdag nästa vecka, men tänkte ändå kolla läget om någon hade en aning..

Sv: Vad kan detta vara?

Loke har nog haft alla sorters knölar, och även en som liknade denna. Det var en godartad förändring som opererades bort eftersom den uppenbarligen irriterade honom. Hans knöl var placerad högt upp på ena bakbenet och växte ganska snabbt.

Min lekmannamässiga gissning är att det är ett histiocytom. Det förekommer framförallt hos unghundar. De är i princip godartade och kan försvinna av sig själv. Försvinner den inte av sig själv eller sitter på ett ställe där det stör så brukar det rekommenderas att man tar bort den eftersom det finns en risk att det är något elakartat.

Min fick för en knapp månad ett på huvudet som mer eller mindre dök upp från en dag till en annan. Eftersom jag redan hade en veterinärtid inbokad (nästa vecka) så avvaktade jag. Nu är den borta! :)

Håller med Philosophia :)
Kutana Histiocytom kännetecknas av att de förekommer hos unga hundar, de växer fort, är hårlösa, röda och sitter oftast bara i huden. Om jag minns rätt är en av de vanligaste lokalisationerna just benen.

Ser ut som en sk unghundstumör (godartad) Min fick en sån vid nästan exakt samma ställe när han var strax över året,var in till veterinären på Onsdag,på Fredag skulle vi utomlands en vecka så vi avvaktade med operationstid tills vi kommit hem,fick dock nån salva att ha på eftersom det sprack sönder. När vi kom hem igen så hade knölen minskat väldigt mycket,kontaktade djursjukhuset igen och dom sa att dom aldrig kan växa bort,utan krävs operation,ringde en annan veterinär,och han menade på att det är vanligt att dom växer bort av sig självt.

Efter ytterligare en vecka var den helt borta,och har inte växt tillbaka,dock så har han fått knölar nu på äldre dagar som vi valt att ta bort 2 omgångar,men dom försvann inte,och satt så dumt.

Tack så mycket för era svar!
Skönt att det mest troligt inte är något farligt :)

Vill ändå åka in och kolla om operation är nödvändig, är rädd att den kommer gå sönder eller skadas då den är i "liggzonen", dvs alltid kommer i kläm om han ligger på hårda ytor.

Det är troligtvis inget farligt :) Men tumörer kan var lömska så att åka in och kolla upp det skulle jag också göra!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Z
Hästvård Crow har fått ett (eller två, ett stort och ett mindre) sår på insidan av bakbenet. O_o; Det är hårlöst och ser lite skavt ut (huden är...
Svar
3
· Visningar
4 187
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka