vad kan detta vara..?

Jois

Trådstartare
hästen stod med jättesvullet knä på ena fram för någon vecka sen när han kom in från hagen- letade som en dåre men hittade ingen såryta vilket var lite märkligt. Hästen va inte varm eller halt. han gick då ensam i en lite mindre gräshage med kompis i hagen bredvid.
när svullnaden hade lagt sig så mkt riktigt- där finns en liten liten sårskorpa som va lite äcklig under- detta tvättades och lindades.
kvar nu finns som en lite hårdare knöl kvar mitt på knäskålen strax under sårskorpan ungefär som en halv pingisboll, inte som en galla utan hårdare. Den sitter "löst" ovanpå knät så det verkar inte vara något överben...
Någon som har nån idé om vad det kan vara?:confused:

Sv: vad kan detta vara..?

Kanske resterna efter ett sticksår? Var i knölen? Feber? Hälta? Ömhet?

Hästen har ingen knäskål på frambenen, bara bak. Framknä är samma som våran handled, kallas oftast carpus och inte framknä.

ingen hälta, ingen feber, ingen värme. ömhet... nja, något kanske om man petar till på det men inte annars..

näe jag vet att det inte har knän fram :) men det är det enklaste sättet att förklara vart det sitter...:)

knölen någon cm under där sårskorpan sitter.

Senast ändrad:

Kan det vara ormbett, getingbett eller liknande? Hästen borde ju inte ha kunnat sparka sig(?), och hade den det borde det väl vara varmt och svullet?

det är lite min tanke med... hade han gått omkull borde han rimligen ha varit om inte halt så iallafall varm och öm, å då kanske även på båda..
nåt bett va min 1a tanke med iom att jag inte hittade något sår, men nu när jag väl hittade sårskorpan så känns inte det som om det skulle kunna vara ett alternativ heller..

Liknande trådar

P
Hästvård Min häst fick kotledsinflammation (är inte helt säker, vet. trodde det) för ungefär 2 - 3 månader sedan. Upptäckte efter ett tag när...
Svar
6
· Visningar
1 632
Senast: Precious
·
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 997
Senast: Corax
·
Hästvård Mitt 9-åriga nordissto har ett överben precis under ett av framknäna, det är ganska så litet, lite mindre än en halv pingisboll...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Grålly
·
Hästvård Fblstoet har en senskideinflammation. i carpus ena fram, det är senskidan till långa tåsträckaren som inte 'mår så bra'. I vintras...
Svar
19
· Visningar
4 744
Senast: Nenneh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit