Vad kan detta vara för knöl???

M

majja22

Förra torsdagen fanns plötsligt denna knöl på min hästs hals, ca 1 dm ovanför bringan.Till en början var det som en mjuk "bubbla", men i måndags hade den ändrat karaktär och var stenhård! Stor som en golfboll ungefär. Hon verkar inte har besvär av den när jag klämmer och trycker på den.
Trodde först att hon kanske fått ett bett eller en spark, eftersom hon efter en spark för 2 år sedan fick en sån mjuk knöl(som denna var från början) på baken/skinkan, men den blev aldrig hård och den finns där än som ett skönhetsfel.

Kan det vara en fettknöl? Är dom så hårda? Broskknöl? Andra förslag??

download_pic.php

Sv: Vad kan detta vara för knöl???

bilderna syns inte
Har du ändrat nåt i foderstaten?
För mycket protein kan ge bulor.
Getingstick kanske? Eller bett av nån annan insekt

Senast ändrad:

rådfråga en veterinär kan aldrig skada...

Äsch då, sidan där jag brukar ladda upp ligger nere så jag registrerade mig på ny sida.... Provar igen

KnAl_019.jpg

Hon är släppt på bete 2 dagar innan bulan uppstod, men inte ger väl för mycket protein såna knölar?

Har gjort det men han hade inga direkta förslag.. Han tyckte jag skulle avvakta och se om den blir mindre/försvinner, eftersom hon inte har ont av den..

Jo, jag börjar faktiskt tro det. Iofs har hon aldrig reagerat såhär förr på insektsbett, men kanske ett getingstick?
I dag hade knölen blivit något mindre, hoppas den snart är väck! :smirk:

Liknande trådar

H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·
Hästvård Man har aldrig tråkigt (eller om det var lugn och ro?) med en Kele i stallet. Igår kom hon in med en stor knöl under på käkbenet (eller...
2
Svar
38
· Visningar
13 298
Senast: Heraken
·
L
Hästvård Min häst har har fått två knölar på insidan av sitt vänstra framben. De sitter ungefär på mitten av skenan på insidan av benet. Det är...
Svar
8
· Visningar
5 129
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama