Vad kan det vara?

S

svampbobbis

Var och provred en alldeles underbar häst idag, en häst som jag kan tänka mig att köpa. Men en sak reagerade jag på redan när jag tittade och kände igenom hästen; han hade en stor "knöl" på ena frambenet en bit under knäet. Det var en "knöl" som var ungefär lika stor/lång som en hand från nageln till handleden. Den satt lite snett på framsidan av benet, alltså rakt på skelettet och inte nära någon utav de viktiga senorna där bak. "Knölen" var inte mjuk på något sätt, utan stenhård precis som skelettet. Vad var det för något? Ett överben?

Ägaren sa att hon hade besiktat hästen tidigare den här veckan och veterinären hade sagt att det inte var någon fara, att det inte var något att bry sig om. Vill gärna tro på detta men vill inte heller köpa en häst (stor valack, 6 år, säljs som hopphäst) som riskerar att få ordentliga skador pga det där. Hästen hade tydligen gått igenom veterinärbesiktningen utan problem.

Vill veta vad det där var och hur det påverkar hästen.. (googlar för fullt) Ägaren kunde inte riktigt förklara vad det var eftersom hon inte är från sverige men fick som sagt fram att det var helt ofarligt.

Hoppas någon här kan hjälpa mig, behöver snabbt svar, ska nämligen ringa och säga imorgon om jag ska ha hästen eller inte... (GRYMT sugen för i ridningen och psyket var det en kanonhäst, men vill som sagt inte ha en "skadad" häst. och givetvis tänker jag göra en ny besiktning ändå, där jag är med, isådanafall.)

Tack på förhand!

Sv: Vad kan det vara?

Det låter som ett överben, vill du ha hästen så besiktiga den själv, diskutera det med veterinären och röntga benet.
Du fick inte se det andra besiktningspappret? Det borde ju stå något om "knölen" där.

Låter som ett överben. Frågan är när det uppstått och om det är aktivt. Om det sitter nära något (t ex kan ett olämpligt placerat överben skava senor, muskler etc).

Bästa är att klinikbesiktiga och diskutera med veterinären då.

Håller med öwriga talare!

Hur mycket stack den där knölen ut från benet då?
På din beskriwning låter det inte som att det skulle ställa till problem, så länge det inte sticker ut så pass att hästen kan stryka sig på det med det andra benet. Det skulle också kunna ställa till beswär med strykkappor osw, att de skawer.

Ja men säg att du vill besiktiga hästen först och så tar du med dig en egen veterinär ut. Visar det sig sen att den kan ställa till problem i framtiden så kan du ju ta ställning till det då. Men det låter, som tidigare talare redan sagt, som att det inte ska vara nåt problem. Och om du red honom och inte kände några konstigheter så e de ju bara att tuta och köra om du får grönt på besiktningen.

Lycka till! :)

svarar på alla:
Tack för alla snabba svar!

Något jag tänkte på när jag red var att han kändes vinglig/"oren" i traven. Men ändå inte helt, det var som att han blev sådan när jag krävde lite mer av honom, för om jag släppte på tyglarna så höll han huvudet helt stilla och kändes alldeles stabil. Bad min pojkvän filma lite med mobilen när jag travade så att jag själv kunde se sen, men han såg ändå inte oren ut, det kanske bara var en känsla jag fick XD och när jag satt i traven satt jag som klistrad på världens skönaste fåtölj.. Och så borde hästen ha protesterat om den hade ont tror jag. För galoppen var som en gunghästs och han var hur pigg och energisk och arbetsvillig som helst. Tror jag bara var ovan hans gångarter, eftersom det var första gången jag red honom. (oj, det blev nog lite mer som egna spekulationer och tankar nu.. xD)

Tror inte jag kan ta med min egen veterinär dit ut, han har alltid fullt upp plus att det är 3 timmar dit enkelväg.. Tror dock att jag ska ringa veterinären som besiktigade hästen tidigare i veckan imorgon och höra vad han har att säga. Visst inte har veterinärer tystnadsplikt eller något? xD
Plus att isåfall vill jag nog röntga hästen också för säkerhets skull, vill inte ha mindre trevliga överraskningar några år efteråt (som med min förra häst som fick avlivas även om hon inte visade någonting på böjprov) man lär sig av sina misstag, tyvärr xD

Oj, glömde svara på din fråga. Knölen stack ut kanske 1,5 cm eller något. Ganska lite egentligen, men tillräckligt för att det ska vara märkbart. Ägaren sa att det var mer ett skönhetsfel än ett framtida problem xD

Hej!

Det låter som ett överben. Om du gillar hästen besiktiga själv och röntga för säkerhets skull.

Jag har träffat massor med hästar med överben som inte lidit det minsta av det (bla en som ponnykorsning som under sitt liv blev ganska misskött, gick ett par år på ridskola och efter det tävlade hoppning tills han blev 22 år gammal (upp till LA)).

Lycka till!

/ Lavinia

Okej, det låter ju lovande! Och ägaren sa ju som sagt att det var mer ett skönhetsfel än problem. Ska ringa henne idag och säga att besiktning och röntgen står på schemat, för hittas det inget fel så köper jag honom lätt!

Tack för alla svar!

Har svårt att förstå din beskrivning med från nageln till handleden, storleksmässigt på utbuktningen.

är det en utläkt griffelbens fraktur?

bra att du bokar röntken och klinik besiktning!

Nu är min hand ganska liten, men på ett ungefär så är överbenet lika lång som handen och sticker ut ca 1,5 cm från själva benet.

vi får hoppas att det inte är något värre än ett ofarligt överben........ Fast jag pratade med ägaren igår och nu ska vi boka röntgentid och ny besiktning. Håll tummarna, så jag får min drömhäst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 553
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat