Vad kan det vara??

S

Sambeon

Jag rider en häst som i traven slänger med huvudet. Inte överdrivet mycket men tillräkligt för att det ska vara störande.
Det är endast i traven hon gör det. Vad kan det bero på?
Hästen är ok i munnen och tänderna, inga konstigheter där, massören hittar heller inga fel någonstans och hon går rigtigt i skritt och galopp.
En tanke jag har är att det kan vara för att hon fortfarande växer.....?
Vad tror ni??

Sv: Vad kan det vara??

är det en häst med väldigt riklig pannlugg så kan anledningen vara så enkel som att den får håret i ögonen. Isf bara att fläta den vid ridning.

Tack för tipset, det har hon faktiskt. ska prova i dag om det hjälper. Dock tycker jag det borde vara lika dant i skritt och galopp också (skritt i alla fall)

Nja det var nog inte pga luggen....
Men värt att prova

Hon är 4, under utbildning inriden i mars. Visst är det så att hon inte riktigt orkar bära sig i traven, men detta har kommit nu dom två sista veckorna.
Jag kräver inget av henne när hon gör så, mer än att hon ska fortsätta trava. HOn är inte hård i munnen eller tar bettet på nåt sätt. Som jag nämnt innan så e det inget konstigt med tänder eller dyligt.
Kan det kanske bara vara att hon just nu har en svacka i traven?? HOn har vart/är inne i en växtperiod, det kan ju vara det med.

Då får vi gå vidare..

Bettet?
Ryttarens hand?

Inte att förglömma dessa förbövlade flugfän den här årstiden.

Vad är det för häst, halvblod, ponny? Om hon ridits kontinuerligt sedan maj kanske hon helt enkelt behöver ett par veckors sommarlov?

Lite uppdatering...
Sadel passar och ligger bra, kan vara bettet men tycker att hon borde göra så i alla gångarter men i skritt och galopp går hon ju fint. Jag försöker rida så stilla som möjligt för att inte störa henne och får alltid beröm för att jag är mjuk och följsam i handen.
Hitills har jag inte ridit mer än tre-fyra dagar i veckan ca 30 min åt gången, hon brukar få en vecka ledigt emellanåt vid brunst och när man märker att hon kanske växer.
Red henne igår och i dag och det gick mycket bättre, man kände att hon slappnade av i traven och hon var någorlunda stilla och travade med sänkt huvud :)
Kanske bara är något övergående.
Här är enormt mycket knott och blinningar mm.
Får se hur hon e på torsdag, funderar på bettbyte har ett tredelat nu. Jag har funderat på hackamore eftersom hon är jätte känslig i munnen, hon är dessutom tömkörd utan bett och går lika bra då.
:bow:

Hon kanske slänger med huvudet för hon är känslig i munnen, när hon slänger med huvudet prova att lätta lite på handen och smacka och se om de hjälper.
Jag red en häst en gång som slängde med huvudet mycket!
Och varje gång hon gjorde de smackade jag på henne lite med skänkeln och då gick hon mycket bättre, de är bara ett tips vet inte om de fungerar på din häst. Men du kan ju prova.
Jag hade nog med provat ett annat bett om jag var du :)

Provade hackamore i går, det gick precis så bra som jag trode.
Hon slänger med huvudet även där.
Och även när hon har helt lång tygel och om jag släpper helt.
Men nu dom senaste gångerna har det vart mycket mindre.
Så...... Min ridlärare tycker inte att det e nåt konstigt utan att det är nåt fuffens hon fått för sig.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 894
Senast: JohannaB
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25