Vad kan det vara?

G

Gaalopp

Hej!
Min häst har inte blivit verkad på ca 6 veckor och hennes hovar växer jättesnabbt nu på sommaren. Jag har försökt att hitta en hovslagare, har ringt runt till jättemånga, men alla har semester.
Och nu är det så att hon haltar ibland på vänster framben. Inte alltid. Och hon snubblar ofta. Och när jag ska lyfta upp hoven så stretar hon emot och tar ner hoven. (Har ingen chans att hålla emot).
Vad kan det bero på?

Sv: Vad kan det vara?

Är hon barfota nu alltså lr har hon gamla skor fortfarande?
Tänkte på om hon kanske blivit blockhalt, men det blir dom väl bara vid barfota OM dom inte kan vara det satt säga.

När hon bodde hos sin förra ägare så hade hon inte skor på sig i slutet. Sen verkade och skodde dom henne innan hon kom till oss. Bara på framhovarna. Sedan så ramlade en sko av och hon kunde ju inte gå på 1, så vi tog bort den. Nu går hon barfota.
Men hon var mycket bättre idag när jag red, hon snubblade inte hälften så mycket och hon gick jättebra!

Det första jag tänker på är när du säger att hon verkar ovillig att lyfta hoven är att hon har inflammation i hovarna alltså fång. Svårt att säga något med så lite fakta, men fång kan uttrycka sig på så många olika sätt, har tyvärr erfarenhet av det själv :(, som oregelbunden hälta, stelhet osv. Om jag vore som du så skulle jag kolla att hon inte har fång och utesluta det först eftersom det kan ge sådana konsekvenser obehandlat.

#4: Oj. Jag måste ha uttryckt mig lite fel, hehe. Hon lyfter faktiskt hoven självmant men det är just det att jag inte kan hålla upp hovens alls länge för hon vill ta ner den.
Jag stretchar henne varje dag, hon har varit väldigt stel.

Låter för mig som fångkänningar, en början till fång. Då växer hovarna otroligt snabbt, och de blir halta. Är hästen varm om hovarna? Prova känna om hon har puls på baksidan av kotan, d.v.s ta två fingrar och placera på benets insida, snabb puls? Har hästen puls, kan du spola ett par minuter med kallt vatten. Tror du att hästen har fång - kontakta veterinär, som kan skriva ut finadyne eller butazon till din häst!

Lycka till!

Jag skulle i varje fall kolla så att hon inte har fång, har hon det inte är det ju bara bra :). Min mans häst fick fångkänningar för bara en vecka sen :(, det enda som var fel med henne var att hon var lite halt på vänster fram och kanske en aning stel och lite ovillig att lyfta hovarna. Hon reagerade inte på hovtång, hon var inte varm i hovarna, hon vände snävt utan problem och hade inte mer puls vid kotan än sin jämngammla kompis, hon hade dock puls under knät och det skall dom inte ha i vanliga fall. Så nu går hon på en kur med butta och går med greenguard under några timmar i hagen, annars står hon inne i boxen.

Hon är inte varm om hovarna. Och hennes hovar brukar alltid växa snabbt på sommrarna, sa förra ägaren.
Jag tror själv inte att det är fång, eftersom att jag sett dessa symptomer på en häst i stallet som har fång.

Senast ändrad av en moderator:

Hon är inte direkt halt. Hon snubblar lite väl mycket nu men jag tror att hon bara behöver verkas.

Du säger att hon är ovillig att hålla upp fötterna, och stel, det är för mig fångsymtom. Hovarna behöver inte alls vara varma. Det finns tiotals olika symtom så bara för att du sett en annan fånghäst betyder inte det att du kan utesluta fång nu.

Men det har regnat något enormt här nu och då har dom blivit lite mjuka och så men det går lättare att ta upp hoven nu! Hon lyfter den ju själv, om hon haft fång skulle hon inte vilja lyfta på hoven.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter som om hon är ömfotad och det har varit lite för hårt i backen tills det regnade. Vilket ben är värst det hon tappade skon på först??? Har hovarna börjat gå sönder i kanterna?

Det hade regnat i 4 hela veckor. Men nu har det varit sol i några dagar och hon är redan mycket bättre. Hon haltade inte. Och jag kunde ta upp hoven som vanligt.
Ja, hovarna hade börjat gå sänder i kanterna, men det ser bättre ut nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka