Vad kan det vara?

Kivina

Trådstartare
Min lilla pålle känns inte helt fräsch.. Vi var in i ridhuset å tränade en måndag för två veckor sen. Han kändes trött, stel lite flåsig osv. inte alls som han brukar (pigg, framåt osv), ville knappt fatta galopp.. Avbröt passet efter ca ½ timme eftersom han inte tyckte det var roligt, och han kändes inte riktigt hundra. Var ut å skrittade tisdagen.. märkte inte nått spec. han skrittade på i rask takt.. på onsdag skulle jag ut med kompis å rida, vi börjar trava, och han känns inte riktigt fräsch i frambenen, så jag får snällt hoppa av och promenera hem med honom. När vi kommer hem känner jag igenom hans ben - samtliga var kalla och "torra" som de alltid brukar vara. Han vilar helgen och på tisdag longerar jag honom lite för att se om ofräschheten fortfarande sitter i, och det gör den, men inte lika mycket. På onsdag skrittas han bara en kort tur, men är anti mot allt igen, bråkar med medryttaren och segar sig fram.

Nu vet jag inte alls vad som kan vara fel på honom.. :confused:

Hittar ingen värme nånstans i benen.. dock är han helt galet skodd (ska skos om i veckan). Hovslagaren har låtit utsidan på h. fram å insidan v. fram "rinna" ut, medan motsatta sidan är korrekt verkad. Kan detta påverka honom?
Han visar heller ingen ömhet över ryggen vid palpation.

Det som har ändrats innan "hältan" är att jag har försiktigt börjat stretcha honom efter varje pass.. men kan det komma därifrån?

Jag har sagt att mitt första alternativ är att hovis kommer ut å skor om honom (dock inte samma som skott honom knasigt), blir det inte bättre av det har jag två alternativ ET eller klinik..
Men vad tror ni det kan vara??

Sv: Vad kan det vara?

Skoningen har förmodligen lett till ledinflammationer eller dylikt. Skulle hästen inte bli bra efter några veckor i lugnt tempo efter omskoning skulle jag åka till veterinären för hältutredning.

Låter som om skoningen är problemet. Du får väl se om det blir bättre efter omskoning. Tyvärr finns väl viss risk att hästen belastat fel vilket i sin tur kan ha orsakat en ledinflammation eller dylikt. När min häst haft kotledsinflammation så har inte jag känt något speciellt i hans ben (kotled). Han har varken varit varm eller svullen.

Jaa.. hovis kunde ju tyvärr inte komma ut förrän nästa vecka.. *suckar* Men men, pålle får sig en välbehövlig vintervila iallafall.. dock lite längre än planerat.. :)
Förhoppningsvis har inte inflammationen, om det nu är ngn. inte hunnit bli så stor p.g.a att han inte hann bli riktigt halt, utan "bara" hade en markering när jag ställde av honom..
Hoppas på det bästa iallafall..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka