Vad kan det vara??!

Zorina

Trådstartare
Hej!
Borstade hästen idag och upptäckte en äggformad stor knöl vid strupranden tror jag det heter.. Den var helt jämn fast och ganska hård. och påminde om en körtel i stort format. Som sagt satt den på strupranden på hö sida precis bakom käken på halsen. har någon erfarit detta? MVH[/B]

Sv: Vad kan det vara??!

Rådfråga veterinären!! (min första tanke är struma, botulism, kvarka... det kan vara så mycket)

Tänker också på kvarka.

TS, ring vet så h*n får komma ut och kolla upp det så snart som möjligt.

Jag förstod inte riktigt var du menade men om det är mellan ganacherna eller vid dem så kan det bero på ändrad kost. Nu när de äter gräs. Allt runt där kan bli svullet. Detta är inte farligt iallafall. Men vet inte om det var det du menade, skrev det ändå :)

Jag skulle ringa ut en veterinär.
En ponny på min gamla ridskola fick en sån fast den var rund, till slut kunde hon inte äta längre så de fick avliva henne. :(

Det finns säkert många olika orsaker, både snälla och mindre snälla. Hur mår hästen? Har den feber? Verkar den påverkad på något sätt? Hosta? Snuva? Har den kommit i kontakt med någon annan häst som varit sjuk och finns det andra sjuka hästar i samma stall? Min var svullen bakom ganacherna i fjol, men han var fökyld samtidigt så enligt veterinären så var det lymfkörtlarna som svullnat. De kan också svullna bakom ganascherna när de börjar beta gräs på sommaren.

Kolla upp det!
Kan vara som många andra redan nämnt tex kvarka.

Jag förstog inte fullt ut vad du menade. Om den sitter i huden kan det vara en fettknöl (spec. om hästen är lite äldre) Men kolla upp dey, det kan vara ingenting alls eller något allvarligt. Bäst att ta det säkra före det osäkra

Påminner den något om denna?

31210180.jpg

Kanske något men den sitter på sidan och är något mindre. Påminner om sådana körtlar som vi har längs käkbenen under hakan, just hur den känns och att det går röra på den. Den sitter inte fast i något.

Jag antar att det är en körtel, och hästens körtlar är ju betydligt större än våra. Men ibland går han och sträcker på underhalsen ser ut som en hund som vädrar.. först trodde jag det var en tand tills jag tror att knölen besvärar honom på nåt sätt.

Om hästen besväras - kontakta omgående veterinär. Den körtel jag pratar om sitter i höjd med spännet på grimman ungegär (se bilden ovan), fast precis bakom ganaschen.

Kanske något men den sitter på sidan och är något mindre. Påminner om sådana körtlar som vi har längs käkbenen under hakan, just hur den känns och att det går röra på den. Den sitter inte fast i något.

Denna sitter på hästens vänstra sidan. Den gick från början att flytta, men har på senare tid inte vågat trycka tillräckligt hårt för att ta reda på om den är flyttbar. Det är iallafall en tumör på hans sköldkörtel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka