vad kan det vara? - veterinärbesiktning

S

sarawinther

Hej alla där ute!

Nu är det så här, i torsdags var jag iväg för att hämta hem min nyblivna häst, alla var helt säkra på att veterinärbesiktningen skulle gå glas klart.

Icke sa nicke, i longeringen visade hon på torr åker en lindrigare hälta i högervarv (HF) och vid böjprovet (grusväg) så visade hon även hälta på HF. Hon visade inte alls mycket endast de första stegen vid böjningen av hela benet men när veterinären böjde led för led så visade det sig att hon haltade vid böjning av bog/armbladet och även här visade hon det ca 10 meter, på tillbaka vägen var det så gott som borta..
Så det blev att ta med sig transporten hem tom denna dagen.
Skall tillbaka om 3 veckor igen och då göra en ny veterinärbesiktning.

Veterinären föreslog skritt turer osv under någon/några veckor då hon inte kunde avgöra vad det kunde vara. Hon kunde tänka sig att det skulle kunna vara en sträckning i hagen eller dylikt.

Någon som känner igen detta?

Vad säger ni?

Tacksam för svar

Sv: vad kan det vara? - veterinärbesiktning

Det kan ju vara i princip vad som helst.
Undrar varför veterinärer ALLTID, när sånt här inträffar, kör med teorin,"sträckning i hagen"?

Håller med CK. Jag tycker dessutom att hästen bör kollas på klinik för även om den vilar 3 v nu och sedan går igenom kanske det dyker upp igen under arbete.

För att lätta upp stämningen lite...

ts
Det kan vara vad som helst. Ledinflammation, lösa benbitar, artros, tillfällig överansträngning, sträckning.

tack så jätte mycket för era svar!

fler får gärna skriva :)

kanske ska tillägga följande förresten, hästen står kvar hos ägaren och i veterinärintyget står det skrivet att hon under longeringen hade ½ grads hälta och i böjprovet vid böjning av bog/armblad hade 1 grads hälta ca 10 meter..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är VÄRDELÖST med besiktning på en häst som vilat sig i form. Säg att den är UA vid nästa besiktning, men börjar halta när ni ridit ett tag hemma. Då har du vetat om problemet från första besiktningen och har inget att komma med om du vill ha prisreduktion eller reklamation. Du har ju accepterat problemet eftersom du haft kännedom och trots det köpt hästen.

Nä, in på en seriös hältutredning och se vad som är fel. Är det något som ska behandlas har ni ju förlorat tre värdefulla veckor. Det behöver ju inte vara något allvarligt, men något som ska behandlas för att bli bra. Det är ju bättre att VETA.

Personligen hade jag inte köpt en häst som vilat sig i form i tre veckor efter att ha haft en anmärkning. Det mesta (som inte är väldigt allvarligt som senor, frakturer etc) går bort med tre veckors vila, frågan är snarare hur länge det håller...

Och där sa du precis allt jag satt och tänkte skriva ner till svar, man tackar och bugar för besväret;).

tänkte tala om att jag skall prata med ägaren när hon kommer hem från utomlandsresa att jag vill göra en utredning på klinik innan köp, det är som ni säger allihop det kan vara något mycket värre och vem vet, kanske bara en sträckning som vet. sa..

Men hältutredningen står väl ändå ägaren för? Det är ju inget som köparen har något intresse av, mer än resultatet s a s...

ja men självklart så står ägaren för det, inte jag som köpare!
formulerade mig kanske lite dumt :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 807
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka