Vad kan det vara? (hälta)

FadeAway

Trådstartare
Jag kommer boka tid på klinik så slipper vi missförstånd.

Min häst har börjat lyfta en hasen mer än den andra, i galopp tenderar han att gå han lite jämfota bak. Hel klart är att han ogärna lägger tyngden på vänster bak. Han är inte direkt halt men ja han går orent. Det senaste har det blivit sämre (vilat). Han är inte varm eller svullen i något av benen.

Sv: Vad kan det vara? (hälta)

Has, knä eller höft/bäcken. En hälta visar sig inte alltid som ett linkande, ibland fås sådana här rörelsestörningar istället. Just knäledsinflammationer brukar ge jämfotagalopp, men det är en gissning bara. Ta hästen till klinik där de får göra en hältutredning. Låt hästen vila från hårdare arbete tills det är utrett!

Rent spontant kanske man tänker tuppspatt, men en ändrad använding av hasleden kan lika gärna vara ett försök att slippa röra den onda knäleden.

Han går bara i hagen som det är nu. Kommer att ringa klinik i morgon men jag stressar upp mig och tror minst att de kommer döma ut honom på plats. :crazy:

Så illa ska det väl inte behöva vara! Håller en tumme, berätta gärna hur det går!

Dubbelsidig rörelsestörning bak samt hälta höger fram. Vi har bedövat inner knäled höger bak, has höger bak samt kotan/hoven höger bak. Samt röntgat hoven höger bak. Under denna tid kommer vi fram till hältan fram men han rör sig fortfarande ojämnt bak. Nu har vi remiss till annan klinik för att kolla upp yttre knälederna, si-lederna samt göra ridprov. :crazy:
Vår vet. låter positiv men jag tycker det låter inte helt lovande.

Lita på vetten! Det ni hittat hittills kan mkt väl vara sekundärt till den primära hältorsaken och kan försvinna lätt om grundorsaken fixas. Fortsätter att hålla tummarna, berätta hur det går!

Jag håller med och passar på att tycka att din vet verkar vara en vettig sådan som skickar er vidare för fler undersökningar och inte bara sprutar alla leder och skickar hem er med vila!

Lycka till i fortsättningen!

/ Lavinia

Jo vet. verkar bra. Hon är även utbildad kiropraktiskt och säger att han är stum upptill på bägge sidorna (från bäcknet eller nja någonstanns där uppe)
Vi har kliniktid på skara nu 19/2.

ta ut en kiropraktor/equiterapeut.

Jag var inne på klinik med min häst med exakt samma diagnos... fick remiss till et och efter tre behandlingar var han frisk!

Min häst var i mycket sämre skick än vad du beskriver din...

berodde på ytterst liten snedhet i bäckenet + låsningar i rygg och kors

Oh well vi har varit hos vet. idag. Han har dels missbildning då två kotor är sammanhopväxta, meniskerna i knäna ser lite halvdåliga ut samt en hov var det nått dumt med. Hältorna vandrar när de bedövar honom. Så vet. har mer eller mindre dömt ut honom han kanske kan hålla som promenadhäst :cry::cry::cry:
Skadorna i var för sig är inte så allvarliga men sammanlagt ser hon inte möjligheten att han håller som ridhäst som särskillt stor. :cry::cry::cry:

2 kotor som växt ihop? i ryggen då menar du, alltså kissing spines? beklagar...min häst framtid ser inte speciellt ljus heller, totalt oridbar pga kissinge spines..lider med dig!:(

Nä det är en missbildning som han kanske är född med det är liksom ingen disk mellan kotorna liksom övriga diagnoser inte behöver vara allvarliga det är att det är så mycket han är ju halt på tre ben liksom.

Mellan varje kota finns ju diskar. Men mellan två av kotorna finns ingen disk utan det är sammanvuxet. Helt enkelt en missbildning. Vi har några olika diagnoser som var för sig inte är så allvarliga men när samtliga sitter på samma häst så gav vet. inte mycket hopp.

Stackare! :cry:

Tur ändå att ni hittade felet och inte fortsatte rida. Hästens bästa måste gå först, alltid.

Själv får man läka ihop efteråt och gå vidare.

Det hade kännts bättre om det varit en sak som var jättetrasig. Nu är det ju bara smågrejer som är halvtrasiga men ihop gav vet. inte mycket hopp. Efter lång vila kan han i bästa fall gå som promenadhäst. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30