Vad kan det vara för fel?

sofflan82

Trådstartare
Vår snart treåriga innekatt sprang igår runt och kliade rumpan på golvet och försökte få bort bajs som fortfarande satt fast i rumpan. Hon har aldrig gjort så här förut. Hon är pigg, äter bra, är i fint hull med fin päls. Är innekatt med tillgång till balkong. Var ute i tre veckor i somras och avmaskades sedan med axilur.

Vad kan detta bero på? Är det en engångsföreträdelse eller kan det vara början på något annat?

Sv: Vad kan det vara för fel?

Kanske satt det hår (människohår-långt) i bajset som gjorde att när en del av "korven" kommit ut satt håret fast inne i tarmen och resten av bajset. Då hänger ju korven på utsidan och det känner katten som då försöker få av den genom att köra ett rump-rejs på mattan...Men man kan få hjälpa dem att klippa av håret - obs inte dra eftersom det kan skada tarmen. Även snören kan orsaka detta.
Nu vet jag inte om det är felet med din katt men mina har drabbats några gånger av det. Sen kan det ju vara att bajset på en långhårig katt fastnar där bak och det är ju inte skönt det heller...

Glömde ju..
Hade en långhårskatt som hade stora hårtussar som kom ut i bajset och de orsakade problemen ett par gånger också... Blev mycket hår som han slickade i sig och sedan såg man det i bajset som kom ut och ibland fastnade...

Det är inget konstigt. Hon tycker det är jäkligt obehagligt och blir rädd när hon känner att bajset sitter kvar, hennes instinkt säger henne att hon ska skava bort det mot golvet.

När min gör så är han lite hård i magen och har svårt att klippa bajset.

Misstänkte att det kunde vara det, men det är alltid intressant att höra andras tankar.. Vad jag såg var det inget hårstrå i bajset, men det kan det ju ha varit ändå. jag tappar en del av mina långa strån och har sett dem i kattlådan förr.

Man ska ha i bakhuvudet att även katter kan få problem med analsäcksinflammation även om det är ovanligare än på hund. Men är det en engångsföreteelse att hon beter sig såhär, så är det säkert ett hårstrå eller att hon är lite hård i magen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25