vad kan det vara för fel?

jassica

Trådstartare
grandistik 7 år, varit borta över helgen, fick hem henne i morse, och ser att vulvan är svullen, ser nästan ut som hon fått en pung!? hon kissar, vill slicka lite där bak, det ser lite gulaktigt ut svullna området, jag vill inte klämma/känna där pga bakterier men hon verkar inte öm. Det är lite halvhårt.

Äter, leker ute, dricker. Kontaktade vetrinär imorse som inte visste vad det kunde vara, fick en tid imorgon. Någon som har en aning?

Hon slutade löpa för cira 10-14 dagar sen, men har aldrig sett ut såhär varken efter löp/parning. Den som hade hunden hade inte sett det, så vet inte när det tillkom.

Och någon som har tips hur jag enklast tar urin från henne? tallrik under var vetrinärens tips känns som hon inte kommer kissa om jag står med massa saker.

Sv: vad kan det vara för fel?

Låter jätteskumt:crazy:

Det är nog lättare att ta urinprov på hanhundar:p Dem kissar ju oftare och vi lyckades ganska fort att få urinprov, dock måste man ju också få en tillräcklig mängd! Du får stå låtsas som ingenting, och sen smyga in tallriken eller en plastskål under henne;)
Vid urinprov hos katter så kan man köpa typ små gummikulor och lägga i lådan istället för kattsand, kulorna suger inte upp nånting, men katten kan ändå kraffsa runt. dock inget alternativ till hundar kanske:p

visst är det skumt! är så orolig.

vetrinär trode iaf inte på juverinflammation men man vet ju aldrig.

Ja jag får försköka komma på nåt så jag får lite urin, går de inte så gör de ju inte, bara hon kommer till vetrinären, så kan de titta på de de kan så får man väl åka in med urinprov dan efter om de går bättre då-

förstår att du är orolig!

ja, alltså.. försök att gå ut och gå med henne och försök att få tag på lite urin. Det kan ju hända att vet säger att det är för lite urin, men som du säger så kan man ju åka in med ett urinprov dagen efter.

ja jag får försöka, och hoppas det blir tillräckligt, men är de inte det hoppas jag de kan ställa en diagnos utan.

Just varit ute, full rulle som en valp med bollen som vanligt.

Har fungerad på om hon satt sig på något vasst eller så, man hinner ju fundera en del. Dock ingen feber nu heller.

Vi hade en tik som brukade kana på rumpan emellanåt, hon lyckades få in en sticka i vulvan vilket självklart ledde till en otrevlig infektion. Hela vulvan var supersvullen, röd och varig och gjorde ONT. Åkte till veterinären som fick sedera och göra rent... trodde INTE att det var möjligt att få en 3 cm sticka in i vulvan, men det var det.

ja jag har haft tanken åt det hållet, det är svårt at förklara men det är inte hela vulvan, utan ovanpå så det hänger över, o ja ser ut som en pung nästan.

får se vad det sägs imorgon.

stackars wilma undra vad fan ajg höll på med imorse när jag stod där med en skål:D fick iaf in urin i skålen, dock trampa hon ur lite men hoppas det är tillräckligt. Ska nog också be att vi tar en röntgenbild på buken.

det var prima firren med wilmis =) urinprovet var jättefint, vet klämde o kände, kunde inte framkalla nå flytningar, livmoder etc kändes bra, så det var skönt, hon tyckte hon var väldigt fin för att vara så pass gammal, men de är hon, knappt gråhårig =)

Vad skönt :)!
Det är ju så dags nu, men någon annan som skall ta urinprov kanske läser tråden. Det jag tycker är smidigast är att ta en slev med långt skaft och lite smidigt sticka in under hunden. Ha en burk i beredskap som du kan hälla över till direkt, så kan du hälla över i ett rör sedan när du inte håller hunden längre. (Det är lite svårt att sikta rätt i ett rör när hunden drar i kopplet samtidigt...;))

tack för tipset, kan ju bli aktuellt igen =) bor på landet, så hon var lös när jag tog det, hon sitter så långt ner så det går inte att sticka in bakifrån eller hur jag ska förklara, men som sagt det gick till slut =)

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 638
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 702
Senast: Asko
·
N
Hundhälsa Min tik hade sitt första löp i slutet av 2008 (slutade löpa första dagarna i dec) Efter löpet fick hon svullna "tuttar" och jag antog...
Svar
3
· Visningar
25 567
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka