Sv: Vad kan det vara för fel?
Kan uppdatera er om hur det går för tillfället.
"Krånglandet" pågick endast i två veckor så sedan några veckor tillbaka har han varit sig själv igen. Mycket märkligt. Förstår inte vad det var med honom under dessa två veckor.
Nu är han jättelugn dock, som han brukar vara. Det är verkligen jätteskönt. Det är nu bara vid uteritterna det är krångel.
Senast igår när jag var ute höll han på. Det är vattenpölar överallt och han hatar verkligen vattenpölar, trots det så gick han konstigt nog igenom dem ändå. Tills vi kom till en som var jättedjup där det inte gick att gå bredvid. Då tvärvände han och försökte galoppera hemåt. Jag försökte svänga tillbaka honom vilket resulterade i att han började backa, som vanligt, för att sedan snurra runt och kasta sig iväg igen. Eftersom det är 1m djupa diken på sidorna om vägen så kunde jag inte gå på honom, vill inte riskera att han backar ner i diket (som han för övrigt redan gjort en gång), så istället hoppade jag av. Ledde honom igenom vattenpölen, inga problem alls, han tvekade inte en sekund på att följa med mig. Fortsatte en bit in i skogen och satt sedan upp där och då började han kasta sig iväg med en gång. Jag hade längt ena stiglädret för att komma upp så jag satt där med bara en stigbygel och kämpade samtidigt som han stegrade, snurrade och försökte kasta sig iväg. Inte det lättaste så jag hoppade av och fortsatte gå tills jag kom till ett vägskäl, varav ena vägen leder hemåt. Satt upp på nytt där och styrde honom hemåt eftersom det var dit vi skulle och då gick det självklart bra...
Det är bara detta problem som kvarstår nu. Jag vill väldigt gärna kunna rida ut på honom eftersom vi har en fantastisk terräng med tusen backar att klättra i, och han behöver verkligen klättra. Men det är tydligen inte ömsesidigt. Någon som har en teori om detta beteende?