Vad kan det vara för fel på honom..?

cactuspower

Trådstartare
Ridskolans senast inköp, som stått på ridskolan kanske ca 2 veckor nu måste det vara något fel på. Hästen kan inte må bra! I hagen när man hälsar på honom verkar han må relativt bra, men i boxen så står hästen bara och skakar och svettas som bara den!

Vi vet ju inte spec. mkt om honom eftersom att han är importerad. Han är väl köpt från någon hästhandlare som alla andra, antar jag.
Men han har alltså stått och skakat och svettats sedan han kom alltså.

Han har inte varit med på några ridlektioner ännu, men har blivit riden en del ändå. Man kan se att han går och "spänner upp rumpan" och är väldigt spänd "bak" så att säga (svårt o förklara..) men när han fått röra på sig ett tag så släpper det ngt i af, men inte helt.

De har testat och lagt täcke på honom för och kolla om han frös, men det verkar inte vara därför han skakar och svettas.

Förra veckan pratade de om att han ev. kanske kunde ha (början) på korsförlamning, men sedan har jag i princip inte hört ngt mer om eras funderingar kring hästen. Ingen verkar bry sig!? Men det syns klart att det är fel på hästen!

Kan tillägga att han först fick kraftfoder ca 100 g korn och 100 g havrekross om dagen + ca 1 l betfor. Men sedan tog de bort kraftfodret helt pga. de trodde att han vart för "laddad" av kraftfodret, nu i helgen prövade de åter och ge 100 g korn om dagen, men de tyckte han blev för "laddad" av det (han är ju redan pigg och energisk i sig själv ser det ut som). Han får även 6 kg hö om dagen (jag tkr det är lite. men alla våra stor hästar ligger på det och det är det ena grovfodret de får!) Han är närmare 160 i mkh.

På ögonen ser han dock pigg och framåt ut, och han är glad och nyfiken av sig, har i princip jämt öronen framåt.

Så vad kan det vara för fel på honom tror ni..? Några gissningar?

Sv: Vad kan det vara för fel på honom..?

Det låter som han helt enkel är stressad. Han kanske inte är van att stå inne?

Stress eller rädsla. Står han helt still i boxen eller går han omkring? Hur reagerar han när man går in i boxen? Hur reagerar han när man leder ut honom mot hagen?

Alla hästar passar inte i ridskolemiljön och det kan vara så enkelt att han blir stressad av att ha så många olika människor omkring sig och att han då känner sig instängd i stallet. I hagen kanske han känner att han har mer kontroll på vem han vill släppa nära eftersom han kan röra sig över större yta?

Håller med stress eller rädsla!
Står han inne under natten? ,Han kanse har stått ute dygnet runt hos förra ägaren, och inte är van vid att stå inne vid längra stunder.
/Donald duck

För lite grovfoder kan ju ge stress.Det behöver ju inte vara därför han beter sig på det viset,men jag hade gett mera hö.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv