Vad kan det var för fel på honom?

Ponsse

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia så kortfattad som möjligt.

Fick min ponny från Ystad vid påsk 2009, då frisk och kry. Ställde honom i ett stall i Lund, där han trivdes bra, men inte jag (dåliga rutiner, dåliga fodringstider etc.). På sommaren flyttade han hem till Ystad igen och gick där på sommarbete med stödfodring.

När jag fick tillbaka honom efter sommaren fick han stå i ett nytt stall här i Lund, men blev redan samma dag jag fick honom lös i magen. Tänkte att det kunde bero på transporten, men det höll i sig mer eller mindre hela hösten, vinter och våren. Han blev avmaskad någon gång under hösten 2009, utan större skillnad.

Testade att ge honom Kraffts MagTarm, men hjälpte inget. Testade även att ge honom vanlig bakjäst, hjälpte inget.

Tog träckprov våren 2010, visade 800 epg och avmasking gjordes.

I somras flyttade han med mig upp till Örebro för att ha sommarlov. Gick ute dygnet runt men stödfodrades (tidigare fång). Där var hans mage helt perfekt under hela sommaren.

Såfort vi flyttade ner till Lund igen började magen att krångla igen! Nu har han varit lös sedan i mitten av augusti och jag vet inte längre vad jag ska göra. Just nu går han på ProEquo, men än så länge har det inte visat någon som helst skillnad.

Ska även tillägga att "lös i magen" är lite felaktigt sagt. Han bajsar som vanligt, men det är som om han har extra tarmsaft som också kommer ut, vilket resulterar i att hans bakben alltid är sådär härligt klibbiga och svarta. Fint när han är isabell :)

Förövrigt är han glad och snäll. Han äter som en ponny ska göra, och är alltid sammarbetsvillig. Om man ska vara riktigt noggrann är han kanske lite surare nu, skulle ju kunna bero på magen. De senaste dagarna har jag även märkt att han är lite tröttare än vanligt.. Då menar jag inte att han inte vill, för han är ju med på allt, men gör allt lite långsammare.

Jag ska idag göra ännu ett träckprov för att se om masken inte försvann, och sedan ska jag ringa på måndag och höra med veterinärerna.

Har varit i kontakt med veterinär och andra hästkunniga lite då och då angående detta. Vissa säger att det bara är en störning i tarmfloran och "inget farligt". Vissa säger att han kan ha cancer i tarmarna. Vissa säger att det kan bero på stress. Vissa säger att det kan bero på marken. Vissa säger att det kan bero på sanden.

Så många teorier, men vad ska man tro?
Vad tycker ni att jag ska göra?
Om jag bestämmer mig för att göra en grundlig utredning med veterinär, vad tror ni det kostar isåfall, och hur går den till?
Tycker ni att jag ska rida på som vanligt, eller ska jag ta det lite lugnare alt. låta honom stå?

Många frågor. Jag hoppas på kloka svar från kloka bukare :)

Sv: Vad kan det var för fel på honom?

Alltså jag tror att du givit svaret själv, att flytta på en häst innebär många gånger en inre stress för vissa individer mer än för andra. När vi tog hem vår ung häst så tog det nog styvt 6 månader innan magen var i lag igen, men då krävdes att han åt samma foder hela tiden samt fick magbalanserande medel för att återställa magen och tarmens flora. Din häst är en fd fånghäst, det tyder ju på att han från början haft problem från magen. Möjligen kan du behöva medel som är kraftigare balanserande som veterinär kan hjälpa dig med, i övrigt är det antagligen en konsekvent fodring som krävs samt att undvika stressade situationer. Möjligen skulle du diskutera ett ev magsår med din veterinär, men helt klart är att du ska kontakta en sådan för vidare utredning och behandling.

Men om din teori skulle stämma, är det då inte väldigt konstigt att hans mage var bra i somras? På ett ställe han aldrig stått på innan med helt andra hästkompisar 60 mil hemifrån? Där stod han bara två månader, medan han stått i samma stall i 6 månader utan skillnad.

Jag räknar sammanlagt till 5 flyttar från påsken 2009 fram till nu, se till helheten och inte till en situation.

Verkar vara på sensommaren/hösten problemen börjar? Många hästar brukar blir dåliga då,speciellt fånghästar som är känsligare. Min fångis brakade magen ihop nån gång i september/oktober. kan bero på att det inte finns så mycket gräs,så dom går och pillar i sig annat skit,att det blivit kallt på nätterna,och gräset stannar upp,för att sedan explodera under dagens varmare timmar,att det är blött och skitigt i market,så gräset ruttnar,m.m

När du flyttat honom,har du gett han samma hö,och blandat in det nya försiktigt,eller har du bara bytt rakt av? Om du bara bytt rakt av så kan det ställa till för en fånghäst ordentligt! Lika när du bytt kraftfoder,det gäller att göra en mycket långsam övergång.

Så visst så kan det ha att göra med att han flyttas och sånt i så fall,men behöver inte bero pga stress
,utan pga foderbytet.

Senast ändrad:

Jag skulle också vilja veta vad sådant kan bero på. Jag har ett sto som blir sämre i magen på vintern än på sommaren, dock inte hittills i år och ingen diarré direkt utan bara lösare än normalt. Hon är en egen uppfödning så några miljöombyten är inte boven i dramat. Hon får mycket grovfoder och står på halm. Ute ca 12 timmar/dygn och mår i övrigt bra. Jag har också testat bakjäst, linfröolja, betfor vs ingen betfor samt vetekli och inget har gjort ngn skillnad.

Mvh JV

Ang ridningen så är jag kanske lite larvig ?? Men om mina hästar blir dåliga i magen får dom vila..... .

Jag undrar också hur du gör vid alla foderbyten ?
Nytt hö vänjer jag in mina hästar långsamt på ca 20-30 dagar brukar det ta.
Jag ger också m ina hästar loppfrön 3-4 dagar/vecka mest mot sand då jag har dåliga erfarenheter av sandkolik.

Hej från Hambo

Min ponny får också loppfrön.

Vi har försökt att göra så bra foderbyten som möjligt, dock var det inte möjligt att göra helt perfekta foderbyten som jag kanske skulle behöva. Vi hade inte tillgång att frakta hö lund-örebro, örebro-lund. Lätt att vara eftersmart men gjort är redan gjort.

Dock vet jag inte om jag tror att det är foderbytena heller. Jag är inte helt säker på att fången bröt ut helt, utan han kanske bara hade förkänningar. Detta var hos hans första ägare 1999-2004. Efter det har det aldrig märkts av. Veterinär och hovslagare har undersökt hans hovar och det syns ingenting alls.

Jag skulle också vilja veta vad sådant kan bero på. Jag har ett sto som blir sämre i magen på vintern än på sommaren, dock inte hittills i år och ingen diarré direkt utan bara lösare än normalt. Hon är en egen uppfödning så några miljöombyten är inte boven i dramat. Hon får mycket grovfoder och står på halm. Ute ca 12 timmar/dygn och mår i övrigt bra. Jag har också testat bakjäst, linfröolja, betfor vs ingen betfor samt vetekli och inget har gjort ngn skillnad.

Mvh JV

Att en häst blir lösare/dåligare i magen vintertid kan bero på att de inte dricker lika mycket ( vattnet är kallt kanske ), att de äter snö ( kallt ), att de äter hösilage, att de står inne mer, inte rör sig lika mycket.

Man kan ju tycka att de borde vara lösa i magen av rent gräs, det är ju verkligen mycket vatten i, men det är ju gräs magen är kostruerad för så att säga :-)

Allt annat foder, vare sig det är lucern, hösilage eller torrt hö, är ju processat på ett eller annat vis.
Numera ger jag helst torrt hö, dels får de mer naturligt slitage på tänderna och sen tror jag magen mår bättre av torrt "gräs" än hösilage.

Fast hästen är ju konstruerad för 20 % ts, d v s gräs på rot. Hö är ju optimalt onaturligt för en häst, med tanke på 84 % ts.

Att hästen haft fång spelar säkert in, frågan är vad som är hönan och vad som är ägget. Och vilket som kom först.

Vet att många med maghästar blir rekommenderade gräsfröhalm i foderstaten, och vet också att majoriteten av de som provat faktiskt fått bra resultat. Kanske något att prova?

kl

Jag har samma problem med min ena varje höst efter betet. Trots successiv invänjning på vinterhö och kraft.

Jag va antagligen för snabb med kraftfodret,så jag tog bort det helt och gav bara lite betfor med lucern och olja. Och nu är han bra i magen=)

Ska ge han 1 vecka till och sen saaaakta,korn för korn,introducera kraften igen...och hålla tummarna .

Har exakt samma problem och står i Malmö. Magen är helt bra på sommaren men blir sedan dålig igen, eller snarare tarmsaft efter träck, inte direkt lös. Tar träckprov varje år och har aldrig varit några ägg, får ca 14kg hösilage/dygn (så mkt han vill äta), har gjort sandprov och inte hittat någon sand. Så här har det varit sedan jag flyttade till stallet i Malmö och det är allt annat än stressigt, så det kan uteslutas. Har också pratat med veterinär som inte tyckte det var någon fara så länge päls och hull var bra och han inte var allmänpåverkad...
Har hört att det är fler i sydvästra skåne som haft samma problem?

Har ingen aning om vad det beror på, men det är fler som har samma problem...

Tror inte det beror på stress, min erfaring är att träcken blir helt lös då, inte bara saft efter fast träck...

Alla hästar kan inte äta hösilage utan blir lösa i magen precis som någon påpekade.

Hej!

Kan vara så ENKELT att han inte trivs i det stallet helt enkelt :) Omgivningen är för stressande :)

På sommaren gav du vanlig hö eller hur?

Ge vanligt hö
En del hästars mage " kan inte hantera" den vätska som kommer med hösilgaet. Hösilage är ju konserverat HÖ. och oftast är det väldigt mycket blötare!

Finns faktiskt hösilgae som är så torrt och fint som vanligt hö- nästan. det brukar vi få tag i här uppe i sthlm :)

Din häst kanske behöver vara ute mera? eller mera motion?

Kan vara som så att hästarna bredvid den är stressande, dne kanske står bredvid två jätte ranghöga hästar- och dne själv är i jätte låg rang...

Tänk till lite- det kanske faktiskt inte ligger i fodret!

Lycka till!!

Om det bara är saft så är det Hösilaget- många löser det genom att fixa vanligt hö och ge hö minst en av höutfodrningarna! Vi hade hästar på mitt första stalljobb, som bliv rinniga i magen av hösilaget och då tog vi hem bra torrt hö och gav dem det under lunchen- då försvann det!

Bästa är ju att försöka få tag i ett så tort hösilage som möjligt oxå!

Ja det är ju mysko egentligen.
Men Hösilage är KONSERVERAT, det blir en annan skillnad då oxå. Gräs är blött osv, men det är "nyttigt" vatten i gräset, det är vatten som gräset själv har anvädning, ja hur ska jag förklara- "nyttigt NYTT vatten"?
Hösilage är ju "gammalt" vatten i hö:et, det tas ju inte upp på samma sätt-det rinner bara igenom hästen. mest för att vattnet är inte kvar i stråna utan "utanpå" aktigt kan man kanske förklara dte som.

Hopaps ni förstod min förklaring nu :p

Ja det är ju mysko egentligen.
Men Hösilage är KONSERVERAT, det blir en annan skillnad då oxå. Gräs är blött osv, men det är "nyttigt" vatten i gräset, det är vatten som gräset själv har anvädning, ja hur ska jag förklara- "nyttigt NYTT vatten"?
Hösilage är ju "gammalt" vatten i hö:et, det tas ju inte upp på samma sätt-det rinner bara igenom hästen. mest för att vattnet är inte kvar i stråna utan "utanpå" aktigt kan man kanske förklara dte som.

Hopaps ni förstod min förklaring nu :p

Det finns inte ngt som talar för att hästar inte skulle tåla ett bra ensilage.

Ett ensilage är konserverat gnm ensileringsprocessen. Men i ett hösilage är det frånvaron av syre och vatten som ska hålla oönskade bakterier och mögel borta. Det vatten som finns inuti grässtrået i hösilagebalen kommer alltså inte alls att bli gammalt. Inte förrän man öppnar balen och har den öppen för länge.

Resonemanget med vatten som rinner rakt igenom osv fattar jag inte alls.

Vi har fått köpa hem hö till unghästen.Han blev bättre direkt.Då har hösilaget ändå ts 66.
Så jag tror faktiskt inte alla hästar funkar på hösilage,vad som än sägs. Han har inte fått för lite hösilage heller.

Det där får du nog visa källa på innan jag tar det som sanning eller teori.

Hö har ju också vad du kallar "gammalt" vatten, 16 %, och det borde i så fall märkas av.

Hösilage har ju ingen process, det är lufttät lagring som är konserveringsmetoden. Alltså sätts inte någon process igång förrän syre kommer till, då startar förruttnelseprocessen och mögel och andra djäkligheter kan komma igång.

Sedan håller jag absolut med om att vissa hästar tål silage sämre än andra, oavsett ts-halt.

Min unghäst var så här när han åt vanlig betfor och morötter, när jag slutade med betforen och började använda melassfri betfor, kvick beet så är han helt bra i magen,
min unghäst fick ett fånganfall i samband med flytt, och har haft känslig mage,
detta fungerade på min polle i allafall. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix