Vad kan det här vara??

fiaskurken

Trådstartare
När jag tog in pållen från hagen igår så upptäcker jag att han är svullen på båda sidor, I höjd med flanken men något mer till vänster. Det är som ett lite hårt större område på kanske 30 cm eller nåt sånt. Han ömmar inte, har ingen feber och är lika pigg som vanligt. Vad kan detta vara?? Har aldrig sett något liknande och ingen annan i stallet heller :confused:

Sv: Vad kan det här vara??

Ingen som har ens någon ide? Funderade på om det kunde vara någon slags muskelsträckning... men på båda sidorna så pass långt ner? Sitter alltså mittemellan ryggen och magen ungefär... :confused: :angel:

oj vad skumt...hmmm...kan det kanske var någon alergisk reaktion??

Det är inte där tarmarna ligger då?
Är inte säkert på vart du menar på hästen.
Men en häst som stog i vårt stall hade kolikkänningar ibland, och då blev hon svullen, oftast på ena sidan typ nedanför framför virveln vid höften på hästen.

Svårt att förklara var det sitter. Men om du har virveln på höger sida, så sitter det i jämnhöjd med den rakt ut till vänster. Mitten av virveln till vänster alltså. Ungefär mitt på hästen eller vad man ska säga. Förstår ni mer? :p

Han hade fullt normala tarmljud igår och avföringen var som vanligt. Äter med god aptit som vanligt :confused:

anatomi.htm

Sitter ganska högt upp mittemellan Flanken och bröstets sidoyta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Livi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama