Vad kan det bero på?

P

Petra_S

Hejsan!
Är lite nyfiken, det är så att min ponny har fått som en liten hård knöl på sidan av ryggen, den är hård och kanske 1 cm stor, han ömmar inte av den, jag trodde att det var ett bett eller något från början, men nu när den fotfarande är kvar så börjar man ju undra.

Och sen idag efter jag ahde ridigt så kände jag precis bakom ena frambenet där sadelgjorden sitter så på ena sidan är han som "hård" bulle och det är ingen liten "knöl" utan känns mer som en jätte stor bulle, han ömmar inte där heller, men det är mkt större än på andra sidan, så jag undrar om någon vet vad det är?

Mvh Petra

Sv: Vad kan det bero på?

Pållen min för "knölar" av fästingar, men han är rätt överkänslig för alla bett från de flesta småkryp. Kollat han ordentligt så det inte bara är ett bett, nått litet sår eller en minimal äckelfästing som bitit sig fast? Annars tycker jag nästan att du ska ta ut vet om du är orolig, lr iallafall ringa och höra med nån vet vad det möjligtvis kan vara, att ringa o be om råd är juh gratis och tar juh inte mer än några min? :) lycka till o hoppas att de försvinner!

Det kan vara bett eller fettknöl(?)

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med veterinär.

knölen på ryggen låter precis som de som kan uppstå när hästen har en sadel som inte passar. Då kan det bli små knölar på ryggen som ser ut som stora myggbett.

Det andra vid magen låter som det mitt sto fick när hon var dräktig!!!
Jag lär min mammas vän som är veterinär titta på det då jag blev väldigt orolig men det visade sig bara vara fett och helt ofarligt.
nu vet jag inte om det är så med din häst men jag skulle tro det ;)

MVH/sus

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Noak
·
Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 287
Senast: Liten
·
Utrustning Hejsan Tänkte bara höra om era erfarenheter av acavallos memoryfoam paddar. Har nyligen köpt en mattes fårskinnspadd då min...
Svar
16
· Visningar
3 327
Senast: pilmen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka